ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

فایل XAPK چیست و چگونه آن را در اندروید نصب کنیم؟

اگر یکی از افرادی باشید که زیاد با فایل‌های سیستمی تلفن هوشمند کار کرده‌اند، احتمالا با فایل‌های APK آشنا هستید. این نوع فایل‌ها فرایند دانلود اپلیکیشن‌هایی که در پلی استور نیستند یا برای کشور شما ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱ آذر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

اگر یکی از افرادی باشید که زیاد با فایل‌های سیستمی تلفن هوشمند کار کرده‌اند، احتمالا با فایل‌های APK آشنا هستید. این نوع فایل‌ها فرایند دانلود اپلیکیشن‌هایی که در پلی استور نیستند یا برای کشور شما در دسترس قرار ندارند را ساده می‌کند. اما حالا فایل XAPK نیز وجود دارد که اخیرا مورد توجه بسیاری از سایت‌های شخص ثالث دانلود اپلیکیشن‌های اندروید قرار گرفته و دارد راه خود را به گوشی‌های اندرویدی پیدا می‌کند.

فایل‌های XAPK تا حد زیادی شبیه به فایل‌های APK هستند. البته شما نمی‌توانید به سادگی APK به نصب این نوع فایل‌ها در تلفن همراهتان بپردازید. بنابراین اولین سوالی که در رابطه با این فایل پیش می‌آید این است که به طور دقیق این نوع فایل‌ها چگونه کار می‌کنند؟

در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم و نحوه‌ی نصب آن را نیز توضیح خواهیم داد. اگر گوشی اندرویدی دارید به هیچ عنوان این مطلب را از دست ندهید.

فایل XAPK چیست؟

آپلود کردن فایل اپلیکیشن‌ها روی پلی استور امری ساده نیست و توسعه دهندگان در هنگام تولید آن باید چند نکته را در نظر داشته باشند. یکی از آن‌ها محدودیت حجم فایل است که عموما نباید بیشتر از ۱۰۰ مگابایت باشد. این موضوع برای نرم افزار‌هایی که از گرافیک بالایی برخوردار هستند چالش بزرگی محسوب می‌شود.

بنابراین توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های مختلف باید به فکر راهی دیگر برای آپلود فایل‌های APK اپلیکیشن‌های خود باشند. یکی از این راه‌ها که عموما مورد استفاده قرار می‌گیرد، در اختیار گذاشتن فایل OBB و داده‌های گرافیکی در پکیج‌هایی جداگانه است که کاربران بعد از دانلود و نصب بازی، باید به صورت جداگانه به دانلودشان بپردازند. بازی‌هایی مثل آسفالت 9 و پابجی موبایل از همین روش استفاده می‌کنند.

اما راه حل دیگر این است که همه‌ی فایل‌های مورد نیاز در پاراگراف قبل را در یک فولدر زیپ شده قرار دهند. فایل‌های XAPK‌ همین کار را به انجام می‌رسانند. در واقع XAPK یک فرمت جدید از فایل‌ها برای بسته‌بندی فایل‌های مربوط به اندروید محسوب می‌شود که مختص به اپلیکیشن‌ها و بازی‌هاست. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم XAPK نوعی فشرده سازیست که فایل APK در کنار داده‌های گرافیکی و فایل‌های OBB درون آن واقع شده‌اند.

برای امنیت بیشتر دستگاه، باید همه‌ی دقت‌های مورد نیاز در هنگام نصب APK را زمان نصب XAPK‌ هم به خرج دهید. چرا که نصب فایل‌های منتشر شده از منابع نامعلوم و غیر قابل اعتماد می‌تواند به دستگاه شما آسیب برساند.

مزیت‌های فایل‌های XAPK

مزیت‌های فایل XAPK بسیار زیاد است. از آنجایی که عموما نرم افزار‌ها و بازی‌های پر حجم از آن استفاده می‌کنند، این موضوع می‌تواند تا حد زیادی جلوی استفاده‌ی بیشتر از حجم اینترنت را بگیرد. چرا که بعد از دانلود فایل XAPK یک اپلیکیشن، دیگر نیازی به دانلود داده‌های اضافه‌تر نخواهد بود.

همچنین این موضوع تا حد زیادی می‌تواند زمان کمتری از شما بگیرد. اگر متوجه شده باشید، دانلود داده‌ها به صورت جداگانه برای فایل‌های APK کمی پایین‌تر است. بنابراین اگر بتوانید یک فایل XAPK را با نرم افزار‌های مدیریت دانلود به دست بیاورید، یقینا سرعت بیشتری خواهید داشت.

از همه مهمتر با استفاده از XAPK می‌توانید بسیاری از محدودیت‌های مربوط به کشور و محل زندگی را دور زده و با خیال راحت هر اپلیکیشنی که می‌خواهید را دانلود کرده و از آن لذت ببرید.

چگونه فایل‌های XAPK را در اندروید نصب کنیم؟

بر خلاف فایل‌های APK شما نمی‌توانید با استفاده از فایل منیجر یا فایل اکسپلورر گوشی به محل دانلود شده‌ی فایل بروید و با زدن روی آن به نصب فایل‌های XAPK بپردازید. XAPK نیازمند نرم افزاری دیگر است که بتواند آن را برایتان نصب کند. یکی از اپلیکیشن‌های خوب برای این موضوع APKPure است. البته می‌توانید بدون استفاده از اپلیکیشن شخص ثالث هم این کار را به انجام برسانید که در ادامه هر دو روش را مشاهده خواهید نمود:

۱. نصب فایل XAPK با استفاده از APKPure

یکی از مزایای استفاده از اپلیکیشن APKPure‌ اینجاست که این اپلیکیشن به طور خودکار در حافظه‌ی گوشی جست و جو می‌کند و همه‌ی فایل‌های APK‌ و XAPK موجود را می‌یابد و آن را به شما نمایش می‌دهد.

همه‌ی کاری که باید انجام دهید این است که به App management رفته و سپس به APK/XAPK Management بروید و سپس گزینه‌ی Install را انتخاب کنید. به همین سادگی اپلیکیشن نصب خواهد شد.

با توجه به سایز اپلیکیشن این فرایند ممکن است زمانبر باشد. بعد از پایان فرایند نصب مثل هر اپلیکیشن دیگری می‌توانید از آن استفاده نمایید.

۲. نصب فایل‌های XAPK با استفاده از فایل منیجر

این پروسه کمی طولانی‌تر و پیچیده‌تر از نصب فایل XAPK با استفاده از APKPure است. اما به هر ترتیب این روش کمی حرفه‌ای تر هم محسوب می‌شود و می‌توانید از نصب یک برنامه‌ی اضافه در تلفن هوشمندتان خودداری نمایید.

گام اول: وقتی دانلود فایل XAPK به اتمام رسید، با استفاده از فایل منیجر به محل دانلود شده بروید و نام فایل را تغییر داده و پسوند آن را zip کنید.

گام دوم: سپس، روی آیکون نگه دارید تا آن را از حالت فشرده خارج کنید. این کار باعث می‌شود که شما شاهد دو فایل اصلی باشید. یکی از آن‌ها یک فایل APK است و دیگری فولدر Android.

گام سوم: روی فولدر اندروید بزنید و سپس به فولدر OBB بروید. همه‌ی محتویات OBB را کپی کرده و سپس به فولدر اندروید تلفن همراه خود را پیدا کنید. مسیر مورد نظر شما Internal Storage/Android/OBB خواهد بود. همه‌ی فایل‌های کپی شده را در این محل پیست نمایید.

گام چهارم: حالا مثل همیشه فایل APK مشاهده شده در گام دوم را طبق معمول نصب کنید.

اگر با پیغامی مثل پیغام تصویر بالا مواجه شدید گزینه‌ی Allow Apps From This Source را بزنید.

در صورت مشاهده‌ی اپلیکیشن‌های مشکوک چه کار کنیم؟

اگر با یک اپلیکیشن مشکوک رو به رو شدید، بهترین کار این است که به سرعت از شر آن خلاص شوید و آن را حذف نمایید. برای این کار به تنظیمات رفته و سپس Apps را انتخاب کنید. به پایین اسکرول کنید تا اپلیکیشن مورد نظر را بیابید. اپلیکیشن را انتخاب کرده و گزینه‌ی Force Stop را بزنید. حالا Uninstall را انتخاب کنید.

در همین حین مطمئن شوید که اپلیکیشن هیچ فایل اضافه‌ای دانلود نکرده باشد. اعم از سرویس‌ یا اپلیکیشنی دیگر. در لیست اپلیکیشن‌ها به دنبال فایل‌های ناشناس بگردید و اگر مطمئن هستید به اپلیکیشن مشکوکی که پیشتر حذف کردید مربوط است آن‌ها را هم حذف کنید.

همچنین می‌توانید با رفتن به بخش Permissions مجوز‌های داده شده به اپلیکیشن‌ها را مشاهده کنید. اگر حس می‌کنید اپلیکیشن مجوزی دارد که نباید داشته باشد، آن مجوز را از آن بگیرید.

برای اطمینان از وضعیت سلامت تلفن همراه، توصیه می‌کنیم حتما از یک اپلیکیشن اسکن بدافزار در اندروید استفاده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohy
    Mohy | ۲ آذر ۱۳۹۷

    ممنون از این مقاله آموزنده

مطالب پیشنهادی