ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینسایت
علمی

فرود موفق کاوشگر اینسایت در مریخ پس از “۷ دقیقه هراس”

کاوشگر « اینسایت» ناسا پس از ۶ ماه سفر و پیمودن مسیری طولانی در نهایت با موفقیت روی سطح سیاره مریخ فرود آمد. این کاوشگر هشتمین فرود موفق ناسا روی سیاره سرخ را رقم زده ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۶ آذر ۱۳۹۷ | ۱۰:۵۴

کاوشگر « اینسایت» ناسا پس از ۶ ماه سفر و پیمودن مسیری طولانی در نهایت با موفقیت روی سطح سیاره مریخ فرود آمد.

این کاوشگر هشتمین فرود موفق ناسا روی سیاره سرخ را رقم زده و طی ماموریتی دو ساله اطلاعات بیشتری را از لایه های زیرین مریخ کسب کرده و میزان فعالیت این سیاره مشخص خواهد کرد.

اینسایت
تصویر ارسالی اول

فرود این کاوشگر طی برنامه ای دقیق و گام به گام صورت گرفته که طی آن سرعت اینسایت از ۱۹۳۱۰ کیلومتر در ساعت به ۸ کیلومتر در ساعت حین فرود رسیده است. با توجه به عدم امکان کنترل همزمان این کاوشگر از زمین، پیاده سازی تمامی مراحل فرود به صورت خودکار صورت گرفته که شامل جدا شدن از راکت حامل، جهت گیری مناسب، باز شدن چتر نجات، جمع آوری اطلاعات راداری و فعال سازی راکت فرود بود.

تمامی این مراحل طی زمان های مشخص و در بازه ۷ دقیقه ای انجام شده که با عنوان «۷ دقیقه هراس» از آن یاد می شود.

طی عملیات فرود دو فضاپیمای کوچک MarCO در مداررمریخ کل داده ها را جمع آوری و به زمین ارسال کرده اند. این دو ماهواره که همراه با اینسایت پرتاب شده بودند، از نوع CubeSat بوده و از مکعب های ۱۰ سانتی متری ساخته شده اند.

اینسایت
تصویر ارسالی دوم

اینسایت پس از فرود موفق دو سیگنال را برای تایید عملیات به زمین ارسال کرده و پس از آن هم نخستین تصویرش از سطح سیاره سرخ را برای کارشناسان ناسا فرستاد که به خاطر قرار داشتن ذرات غبار روی پوشش لنز چندان واضح نیست. تصویر دوم اما با استفاده دوربین روی بازوی رباتیک گرفته شده و وضوح مطلوبی دارد.

طی دو تا سه ماه آینده اینسایت با استفاده از یک بازوی رباتیک دو بخش اصلیش را فعال می کند که عبارتند از لرزه سنج ساخت فرانسه و بریتانیا و یک ابزار حفاری تولید آلمان. کاوشگر با استفاده از این ابزارها حفره ای ۵ متری را در سطح مریخ ایجاد کرده و با اندازه گیری دمای داخلی میزان فعالیت سیاره را مشخص خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی