ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ستاری در گفتگو با دیجیاتو: اختلاف سنتی‌ها و استارت‌آپ‌ها با سرمایه‌گذاری مشترک حل می شود

هفته گذشته انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامه‌ای به مدیرعامل «علی بابا» نسبت به فروش بلیت با تخفیف ۵ تا ۹ درصدی، این شرکت را تهدید به شکایت کرد و دور ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۵

هفته گذشته انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامه‌ای به مدیرعامل «علی بابا» نسبت به فروش بلیت با تخفیف ۵ تا ۹ درصدی، این شرکت را تهدید به شکایت کرد و دور تازه‌ای از اختلافات میان بخش سنتی و استارت‌آپ‌ها آغاز شد. این اولین بار نیست که استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف با کسب‌وکارهای بخش سنتی دچار اختلاف می‌شوند اما در این میان نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در سال‌های اخیر از استارت‌آپ‌ها حمایت کرده، چیست؟

«سورنا ستاری»، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش به دیجیاتو گفت:

«این مسائل باید به مرور زمان حل شوند و می‌شوند. همین امروز را با شش ماه پیش، دو سال پیش و پنج سال پیش مقایسه کنید. به نظر من این مسائل در حال حل شدن هستند و من خوش‌بینم. ابتدای امسال همین ناآرامی‌ها در خصوص استارت‌آپ‌های حوزه بیمه وجود داشت؛ شیشه‌ها را شکستند، روی دیوار محل کارشان برای آنها تهدید نوشتند. اما امروز می‌بینیم که رئیس کل بیمه مرکزی خودش می‌آید و با استارت‌آپ‌های این حوزه تعامل می‌کند.»

ستاری در پاسخ به این سوال که چنین اتفاقاتی صنف به صنف تکرار می‌شوند و راه‌حل همیشگی برای پایان دادن به این وضعیت چیست، به دیجیاتو گفت: «اینکه ما صنف به صنف همین تجربه را داریم چیز عجیبی نیست. زمانی این اتفاقات به پایان می‌رسند که بخش سنتی‌ بیاید و در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کند. آن زمان اکوسیستم شکل می‌گیرد. اکنون به نظر من بهترین کار، سرمایه‌گذاری بخش سنتی‌ در استارت‌آپ‌هاست.»

این‌بار اختلاف اصلی به دلیل تخفیف دادن استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری است. «نیما قاضی» مدیر عامل علی بابا به دیجیاتو گفته بود: «تخفیف دادن حق هر واحد صنفی است تا قیمت‌گذاری را آنطور که خودش می‌داند، انجام دهد اما اگر این موضوع را تخطی از قانون بدانند، بسیار خطرناک است. بنابراین ما قصد داریم همین مبحث را مطرح کنیم تا سازمان‌های قانون‌گذار و تصمیم گیر به آن توجه کنند.»

در ادامه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به این تهدید واکنش نشان داد و اعلام کرد که گران‌فروشی و کاهش کیفیت خدمات جرم است نه ارائه تخفیف.

روز گذشته نیز «رحمت الله رفیعی»، رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به دیجیاتو گفته بود:

«50 هزار نیروی شاغل در بخش سنتی آژانس‌های هواپیمایی مشغول به کار هستند و موقعیت شغلی این افراد بابت بعضی اقدامات سایت‌های بلیت فروشی آنلاین به خطر افتاده است. باید توازنی در سیاست‌های فروش بلیت وجود داشته باشد. نمی‌شود یک مجموعه کارمزد را به صفر برساند و یا سهم کمتری از آن بردارد چرا که قانون یاتا [انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی] برای همه یکسان است. یا اساسا باید این کارمزد حذف شود تا شرایط برابری برای همگان پیش بیاید و یا اینکه هر مجموعه‌ای، چه آنلاین و چه آفلاین، این رقم را کم کند با آن برخورد شود.»

اکنون باید دید اختلاف کسب‌وکارهای سنتی این صنف و پلتفرم‌های آنلاین فروش بلیت در نهایت وارد چه مسیری خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • abbasalifix
    abbasalifix | ۱۹ آذر ۱۳۹۷

    شما جیب مردم رو نزن ... تخفیف نمیخوایم

مطالب پیشنهادی