ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

snow-tires
خودرو

چرا استفاده از تنها دو حلقه لاستیک زمستانی می تواند خطرناک باشد؟ [تماشا کنید]

با نزدیک شدن به روزهای سرد و برفی سال برخی از مالکین، خودروهای خود را به تایرهای زمستانی تجهیز می کنند. در این بین هستند افرادی که کمی اقتصادی فکر کرده و دو حلقه تایر ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

با نزدیک شدن به روزهای سرد و برفی سال برخی از مالکین، خودروهای خود را به تایرهای زمستانی تجهیز می کنند. در این بین هستند افرادی که کمی اقتصادی فکر کرده و دو حلقه تایر زمستانی برای محور محرک را کافی می دانند. به عنوان مثال این افراد اعتقاد دارند در یک خودروی دیفرانسیل جلو، استفاده از تایرهای زمستانی برای چرخ های جلو کفایت می کند.

Winter Tyres

اگر چه شاید در ابتدا این ایده صحیح به نظر برسد، اما در عمل اینگونه نبوده و عدم تجهیز چرخ های دیگر به تایرهای زمستانی می تواند به راحتی تعادل خودرو را بر هم بزند.

برای نمایش بهتر این مساله، اخیرا دست اندرکاران سایت Tyre Reviews ویدیویی جالب از تست یک دستگاه کراس اوور ب ام و X1 در مجموعه متعلق به شرکت Goodyear تهیه کرده اند.

همانطور که در این ویدیو می توانید مشاهده فرمایید، کراس اوور کوچک ژرمن ها فقط در محور جلو از تایرهای زمستانی بهره می برد، اما تایرهای محور عقب تعویض نشده و از نوع تابستانی هستند.

هنگام حرکت مستقیم بر روی برف و یخ، X1 دچار چالش نمی شود؛ اما مشکل زمانی بروز می کند که یک پیچ پیش روی راننده قرار بگیرد یا وی بخواهد مسیر خود را عوض کند.

در این شرایط به دلیل جابجا شدن وزن بین چرخ ها و انتقال بخشی از آن به محور عقب، به راحتی تعادل خودرو برهم خورده و کنترلش از دست راننده خارج می شود.

بدیهی است چنانچه این اتفاق در خیابان ها و جاده ها رخ دهد، می تواند با انحراف خودرو به مسیر مقابل، سوانح ناگواری را به دنبال داشته باشد؛ سوانحی که نظیر آن در جاده های پوشیده از برف روسیه زیاد رخ می دهد و احتمالا ویدیوهای مربوط به آنها را دیده اید.

truck-suv-accident

مسلم است که خرید تایر زمستانی هزینه بیشتری را به مالکین تحمیل می کند، اما با توجه به افزایش ایمنی عبور و مرور و پیشگیری از حوادث می توان آن را به منزله یک نوع سرمایه گذاری دانست. نکته دیگر اینکه تایرهای زمستانی معمولا چند سال پیاپی مورد استفاده قرار می گیرند و لازم نیست که هر ساله مبلغی را برای خرید آنها اختصاص داد.

تایر زمستانی

البته همانگونه که مستحضرید متاسفانه این روزها بازار تایر خودروی کشور مثل دیگر قطعات مصرفی خودرو، اصلا حال و روز خوبی ندارد و مالکین بیش از هر زمان دیگری در تنگنا قرار گرفته اند. امیدواریم روزی فرا برسد که هر ایرانی امکان خرید چهار حلقه تایر زمستانی را برای وسیله نقلیه خود داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی