بررسی بازی Return of the Obra Dinn؛ اسرار مرموز یک کشتی گمشده

بررسی بازی Return of the Obra Dinn؛ اسرار مرموز یک کشتی گمشده

محمد امین بهتوئی چهارشنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۷

پازل از ابتدای شکل‌گیری صنعت بازی‌های ویدیویی تاکنون یکی از محبوب‌ترین سبک‌های بازیسازی بوده است. سالیانه بازی‌های زیادی را مشاهده می‌کنیم که در تلاش برای ارائه یک تجربه متفاوت گاهی به موفقیت می‌رسند و گاهی شکست می‌خورند. Return of the Obra Dinn را می‌توان یکی از مثال‌های موفق این تلاش نامید که مستحق تمام تعریف و تمجیدهای وارده است.

برای دوست داران و طرفداران پروپا قرص سبک پازل نام Lucas Pope آشناست. بازیسازی که معمولا به تنهایی روی پروژه‌های خود کار می‌کند و پیش از ساخت Return of the Obra Dinn دو بازی دیگر با نام‌های The Republia Times و Papers, Please منتشر کرده بود.

درواقع Return of the Obra Dinn را می‌توان موفق‌ترین ساخته Lucas Pope دانست. بازی نه تنها توسط بسیاری از منتقدین تحسین شد و نمرات بالایی کسب کرد، بلکه در مراسم The Game Awards 2018 نیز جایزه بهترین طراحی هنری را از آن خود کرد.

در مواجهه با Return of the Obra Dinn با سوالات و دوگانگی‌های زیادی مواجه می‌شوید. بازی جذابیت‌های خاص خود را دارد که شاید از نظر برخی از کاربران قابل تحسین باشند و از نظر برخی دیگر حوصله سر بر و بیهوده تلقی شوند. همین مسئله نظر دادن درخصوص این بازی را بسیار سخت می‌کند.

  • سازنده: 3909 LLC
  • ناشر: 3909 LLC
  • پلتفورم‌ها: ویندوز، مک
  • پلتفورم بررسی: ویندوز

Obra Dinn نام یک کشتی تجاری است که سال‌ها پیش با 60 مسافر و خدمه از بندری در انگلستان سفر خود را آغاز می‌کند. اتفاقات عجیب و غریب زیادی در این سفر برای کشتی رخ می‌دهد و درنهایت Obra Dinn کاملا ناپدید می‌شود.

6 سال از ناپدید شدن Obra Dinn می‌گذرد و ناگهان کشتیی دیده می‌شود که در نزدیکی همان بندر متوقف شده است. Obra Dinn بازگشته است، اما خالی از سرنشینان خود که درواقع هیچ ردی از  آنان وجود ندارد.

شما در نقش یک کارآگاه ماموریت پیدا می‌کنید تا وارد کشتی شوید و پس از بررسی سرنخ‌های موجود، از اسرار اتفاقات و مرگ مرموز سرنشینان آن پرده بردارید.

برای این کار مجهز به یک کتاب با اطلاعاتی نظیر تصاویر یا طراحی‌هایی از خدمه و مسافرین کشتی پیش از شروع سفر، لیستی از اسامی و اطلاعات سرنشینان و همچنین نقشه‌ای که مسیر کشتی را نشان می‌دهد به همراه یک ساعت جیبی با نقش اسکلت روی آن هستید.

قایقی کوچک شما را به آنچه از Obra Dinn باقی مانده می‌رساند و حال این شمایید و این عرشه کشتیی که اسرار زیادی را در دل خود جای داده است.

Return of the Obra Dinn

ساعت مخصوصتان به شما این اجازه را می‌دهد تا لحظاتی پیش از مرگ افراد را مشاهده کنید

اولین باری که حس حضور در یک صحنه قتل را تجربه کردم با L.A. Noire بود. جایی که به عنوان یک کارگاه صحنه‌های قتل را بررسی می‌کردید و پس از صحبت با مظنونی می‌بایست یکی از آنان را به عنوان قاتل انتخاب می‌کردید.

Return of the Obra Dinn شاید کانسپت مشابهی داشته باشد، اما جزئیات فوق العاده بیشتری دارد و اطلاعاتی که از شما می‌خواهد بسیار پیچیده‌تر هستند.

با حضور روی عرشه کشتی، اجسادی را مشاهده می‌کنید که تنها استخوانشان باقی مانده. هنگامی که نزدیک اجساد می‌شوید می‌توانید با قدرت ساعت خود به گذشته برگردید و چند ثانیه قبل از کشته شدن این افراد را مشاهده کنید.

با استفاده از شواهدی مانند دیالوگ‌های کوتاهی که می‌شنوید یا تصاویری که پیش از مرگ هریک از سرنشینان کشتی مشاهده می‌کنید می‌بایست نحوه مرگ، نام، وظیفشان روی کشتی و ملیت آنان را تشخیص دهید.

درواقع بازی از ابتدا تا انتها همین روند را طی می‌کند. مشاهده تصاویر، تلاش برای پیدا کردن اطلاعات و ارتباط میان شخصیت‌ها و درنهایت یادداشت کردن اطلاعات کسب شده در دفترچه‌ای که به همراه دارید.

برخی از اطلاعات دفترچه حاصل مشاهدات شماست و بقیه حدس‌هایی است که در آن یادداشت می‌کنید

هر بار که سه شخصیت را درست تشخیص دهید، کتاب با یک انیمیشن کوچک می‌لرزد و مشخصات یادداشت شده برای هر شخصیت روی آن ثبت می‌شود. بدین وسیله می‌توانید متوجه شوید که آیا حدس‌هایتان درست بوده‌اند یا نه.

درواقع این اجازه را دارید تا بدون اطلاعات و کاملا شانسی اقدام به یادداشت کردن مشخصات یک شخصیت کنید، اما استفاده از مشخصات موجود در دفترتان برای یک شخصیت اشتباهی، کار را برای پیدا کردن دیگر شخصیت‌ها سخت‌تر می‌کند.

اطلاعاتی که به شما داده می‌شود واضح و روشن هستند. درواقع سختی بازی در پیدا کردن این اطلاعات نیست، چرا که بازی تلاشی در سخت‌تر کردن معماها نمی‌کند و همیشه اطلاعات را با کمی جزئیات ریز و دقیق در اختیار شما قرار می‌دهد.

پیدا کردن علت مرگ ساده‌ترین بخش بازی است. معمولا در تصاویری که پیش از مرگ شخصیت مورد نظرتان مشاهده می‌کنید آشکارا علت مرگ دیده می‌شود. اما بازی همین مورد را نیز با اطلاعات دقیق از شما می‌خواهد. برای مثال اگر شخصیت مورد نظرتان خودکشی کرده، باید ذکر کنید که به وسیله چاقو، دارو، اسلحه یا... بوده است.

بیشتر مواقع علت مرگ به سادگی قابل تشخیص است

آنچه از همه سخت‌تر است مربوط به پیدا کردن ملیت یک شخصیت است. اینجاست که بازی کمی برای افرادی که انگلیسی‌ زبان نیستند دشوارتر می‌شود. اگر با زبان انگلیسی به اندازه کافی آشنایی داشته باشید می‌توانید تفاوت لهجه اسکاتلندی، بریتیش یا اروپایی و چینی را متوجه شوید.

اما برای آن دسته از افرادی که به خوبی با زبان انگلیسی آشنا نیستند، این مسئله کاملا مبهم می‌شود. همچنین بسیاری از مواقع در دیالوگ‌ها شخصیت‌ها یکدیگر را با نام‌های اختصاری صدا می‌زنند که دانستن فرم کامل این نام نیازمند دانستن آن از قبل است.

یکی دیگر از راه‌های شناخت ملیت سرنشینان ظاهر و نحوه لباس پوشیدن آنان است. برای مثال خدمه چینی کشتی را به راحتی می‌توان از نوع پوشش و چهره آنان تشخیص داد. با پیدا کردن ملیت یک شخصیت نیز می‌توان دیگر افرادی که دارای ملیت یکسان هستند را پیدا کرد. چرا که معمولا در تصاویر ثبت شده از کشتی این افراد در کنار یکدگیر هستند.

سبک بازی پازل است و هدف آن به چالش کشیدن صبر و دقت شماست، اما وجود چنین مسائلی تجربه بازی را حتی برای کاربرانی که انگلیسی زبان نیستند هم سخت‌تر می‌کند.

جزئیات چگونگی مرگ از اهمیت بالایی برخوردار است

این شمایید و یک کشتی با 60 سرنشین و راه درازی که برای پیدا کردن علت فوت هر یک باید طی کنید. درنهایت نیز می‌بایست تمام اتفاقاتی که برای کشتی Obra Dinn افتاده است را پیدا کرده و گزارش کامل آن را در دفترچه‌تان یادداشت کنید.

ظاهر Return of the Obra Dinn متفاوت از هر بازیی است که تاکنون تجربه کرده‌اید. درواقع استایل گرافیکی آن برگرفته از بازی‌هایِ ماجراجوییِ یک بیتیِ کامپیوترهای مکینتاش است.

البته می‌توانید خروجی تصویر را به کامپیوترهای دیگری مانند Commodore 1084 یا IBM 5151 تغییر دهید. این تنظیمات تنها رنگ تصاویر را تغییر می‌دهد و تغییری در طراحی بصری بازی ایجاد نمی‌کند.

تکسچرهای بازی با استفاده از قرار گیری خطوط و نقاط ساده در کنار یکدیگر شکل گرفته. بدین ترتیب هرچه به شخصیت‌ها یا اشیاء موجود در صفحه نزدیک‌تر می‌شوید با تصاویری واضح‌تر و هرچه از آنان دورتر می‌شوید با تصاویری مبهم و به هم ریخته‌تر روبه‌رو می‌شوید.

این مسئله در صحنه‌های شلوغ بازی چشم را اذیت می‌کند و در بسیاری از مواقع باعث می‌شود تا نتوانید علت مرگ برخی از افراد از طریق سوختن یا برق گرفتگی را تشخیص دهید.

با کمی فاصله گرفتن از صحنه‌های شلوغ بازی نمی‌توانید متوجه چیزی شوید

درواقع جایزه بهترین طراحی که در مراسم TGA 2018 به Return of the Obra Dinn داده شد کمی عجیب به نظر می‌رسد. شاید طراحی بازی جدید و خلاقانه باشد، اما برای یک بازی با چنین سبک یک طراحی واقع‌گرایانه‌تر یا واضح‌تر می‌توانست مفیدتر باشد.

صدا گذاری و موسیقی بازی نیز دقیقا دو نقطه در مقابل یکدیگر هستند. هرچه صداگذاری بازی دقیق و حساب شده است، موسیقی بازی نامناسب و تکراری است. شاید اگر سکوت مطلق بود و نوای آرامش بخش موج‌های دریا، تجربه Return of the Obra Dinn بسیار لذت بخش‌تر می‌شد.

اگر علاقه‌مند به تجربه بازی‌های پازل هستید، Return of the Obra Dinn یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن برای شماست. بازی صبر و حوصله زیادی می‌طلبد و نیازمند دانش و اطلاعات بالا از زبان انگلیسی است.

در غیر این صورت به هیچ وجه فکر تجربه Return of the Obra Dinn را نیز نکنید. بازی به جز روندی که بالاتر گفته شد محتوای دیگر و حتی مینی گیم ثانویه‌ای برای ایجاد تنوع ندارد. برحسب عملکرد و هوش شما، بازی پس از 10-12 ساعت به اتمام می‌رسد و درنهایت می‌توانید متوجه تمام اسرار کشتی Obra Dinn شوید.


  • داستانی جذاب و مرموز
  • صداگذاری فوق العاده
  • ارائه یک پازل متفاوت و منطقی

  • نقص طراحی در تشخیص برخی از صحنه‌های بازی
  • تکیه بیش از حد بر دانش بالا از زبان انگلیسی
  • موسیقی نامناسب

مطالب مرتبط

دنیای بازی های ویدیویی در پنج سال آینده چطور خواهد بود؟ [قسمت دوم]

چندی پیش پالیگان در مقاله‌ای به بررسی آینده‌ی بازی های ویدیویی در چند سال آینده پرداخته است. مقاله‌ای که در پیش رو دارید، ترجمه‌ای است از مقاله‌ای با عنوان «دنیای بازی ها در پنج سال آینده چطور خواهد بود؟» به قلم پاتریک استرافورد که دومین قسمت از ترجمه‌ی این مقاله را مشاهده می‌کنید. با ما همراه باشید. ارتباطی... ادامه مطلب

بررسی فیلم Replicas ؛ کپی برابر اصل

جفری ناکمانوف (نویسنده فیلمنامه آثاری چون روزی پس از فردا و توریست) پس از حدوداً 10 سال بار دیگر به صندلی کارگردانی در عالم سینما بازگشته و اینبار لااقل روی کاغذ دست پرتر از دفعات پیش است. ناکمانوف علاوه بر انتخاب یک موضوع جذاب و در عین حال تکراری، چهره محبوبی همچون کیانو ریوز را... ادامه مطلب

کنترلر اکس باکس وان اختصاصی خود را طراحی کنید

کنترلر ها از تاریخ پیدایش کنسول های بازی، از همان دوران اولیه مگناوکس ادیسه، و حتی در ورود کامپیوترهای خانگی به دنیای بازی های ویدیویی یکی از مهم ترین المان های گیمینگ محسوب می شوند. اگر قصد خرید کنترلر جدیدی برای کنسولتان داشته باشید، شاید بتوانید از بین ده بیست مدل و رنگ مختلف انتخابی... ادامه مطلب

نظرات ۱

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود