ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

جاده های کشور به قتلگاه ایرانیان مبدل شده است؛ افزایش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در سال ۹۷

اولین تصادف رانندگی منجر به مرگ در ایران در سال 1305 میان یک خودرو و درشکه ى حامل درویش خان نوازنده مشهور تار در خیابان سپه تهران اتفاق افتاد. در دنیا نخستین انسانی که در ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۹ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

اولین تصادف رانندگی منجر به مرگ در ایران در سال 1305 میان یک خودرو و درشکه ى حامل درویش خان نوازنده مشهور تار در خیابان سپه تهران اتفاق افتاد. در دنیا نخستین انسانی که در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست داد، یک خانم انگلیسی بود. بریجیت درسکول 44 ساله اولین کسی در دنیا است که در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داده‌است. وی روز هفدهم آگوست سال 1896 در میدان کریستال پالاس لندن بر اثر تصادف فوت کرد.
صدیف بدری  با اشاره به آخرین آمار تصادفات جاده ای در کشور، گفت: بر اساس گزارش شبکه تحقیقاتی سلامت در حوادث ترافیکی، هر 25 ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر تصادف جان خود را از دست می دهد، حال در ایران در 24 ساعت حدود 45 نفر به علت تصادفات فوت می کنند. از طرف دیگر بر اساس گزارش، اکثرا قربانیان حوادث ترافیکی از اقشار کم درآمد هستند.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین بر اساس گزارش، روزانه 1600 نفر در اثر تصادفات ترافیکی معلول می شوند که این یک آمار قابل ملاحظه در قیاس با میانگین جهانی است.
اولین حادثه تصادف ثبت شده در ایران، در سال 1305 بوده، از طرفی بر اساس گزارش ها، از سال 1305 تا سال 1385، آمار تصادفات ترافیکی در ایران روند صعودی داشته، به طوری که در سال 84 بالغ بر 30 هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای جان باخته اند
وی افزود: اولین حادثه تصادف ثبت شده در ایران، در سال 1305 بوده، از طرفی بر اساس گزارش ها، از سال 1305 تا سال 1385، آمار تصادفات ترافیکی در ایران روند صعودی داشته، به طوری که در سال 84 بالغ بر 30 هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای جان باخته اند.
سالانه 800 هزار تصادف در ایران روی می‌ دهد که از حیث آمار مرگبارترین حوادث جاده‌ ای، ایران رتبه اول را در جهان دارد. رعایت قوانین و مقررات رانندگی که اصطلاحاً فرهنگ رانندگی گفته می‌ شود، باعث کاهش آمار تصادفات رانندگی است.
به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای سهم تصادفات راکبین موتورسیکلت در راه‌ های کشور به 18/5 درصد است.

بدری گفت: بر اساس گزارش ها، با برنامه ریزی های صورت گرفته  از سال 85 تا سال 96، میانگین فوتی های تصادفات ترافیکی کاهش پیدا کرد، به طوری که در سال 96 میزان جان باختگان تصادفات حدود 16 هزار نفر بوده است.

افزایش 1/7 درصدی آمار جان باختگان تصادفات رانندگی در 6 ماهه نخست سال 97

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: متأسفانه بار دیگر از سال 96 تاکنون آمار فوتی های تصادفات ترافیکی روند صعودی به خود گرفته، حال بر اساس گزارش ها، در 6 ماهه نخست سال 97، میزان جان باختگان ناشی از تصادفات ترافیکی حدود 1/7 درصد افزایش پیدا کرده است و این مسئله یک هشدار جدی محسوب می شود.
بیشتر تصادفات رانندگی در نتیجه بی دقتی و بی‌ توجهی و سهل انگاری راننده صورت می‌ گیرد که ضایعات جبران ناپذیری به وجود می‌ آورد.
تعداد زیادی از تصادفات ناشی از انحراف به چپ و انحراف به راست خودروهاست؛ و رانندگان این نوع خودرو بدون توجه به اینکه ممکن است خودروی از جهت راست و چپ می‌ آید به یکباره بدون زدن چراغ راهنما فرمان را می‌ چرخانند.
وی افزود: یکی از عوامل بروز تصادفات جاده ای، عامل انسانی یا راننده است، حال طبق تحقیقات، جریمه یا اعمال قانونی صرفا در کاهش آمار تصادفات رانندگی اثرگذار نیست، از این رو باید در این عرصه برنامه ریزی دقیق و خاصی صورت گیرد.

یکی از عواملی که باعث تصادف می‌ شود جاده است. چنانچه جاده‌ ها با اصول مهندسی ساخته نشوند تصادف در جاده بیشتر می‌ شود. در طراحی جاده مهندسین به شیب جاده و پیچ ‌های جاده‌ ها توجه زیادی دارند.
بدری تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل بروز تصادفات جاده ای، مسئله راه و جاده است، از این رو بر اساس گزارش ها، حدود 3 هزار نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده و در کوتاه مدت قطعا قابل حل نیست، بنابر این در این حوزه نیز باید برنامه ریزی و بودجه ریزی ویژه ای صورت گیرد.
چنانچه خودرو نقص فنی داشته باشد احتمال بروز تصادف بسیار زیاد می‌ شود. تعمیرات خودرو به منظور بازدیدهای فنی قبل از استفاده از آن است. چنانچه مشکلی در آن دیده شود قبل از استفاده از آن، نواقص برطرف گردد.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: ایمنی خودروها از مهم ترین عوامل جلوگیری از بروز تصادفات رانندگی است، حال بر اساس گزارش ها، در ایران، خودرو ایمن و استاندارد زیر 100 میلیون تومان وجود ندارد، از این رو خودروهایی مانند پراید استاندارد ایمنی ندارند که این موضوع یک تهدید جدی محسوب می شود.

تصادفات رانندگی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: بر اساس گزارش شبکه تحقیقاتی سلامت در حوادث ترافیکی، بیشترین مرگ و میر حوادث ترافیکی و جاده ای در بازه سنی  19 تا 39 سال بوده است، از طرف دیگر مدیریت حوادث ترافیکی نیز یکی از مسائل مهم محسوب می شود.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: بر اساس این گزارش، برای مدیریت جامع موضوع حوادث ترافیکی، یک نهاد دائمی راهبر لازم است، از این رو این نهاد می تواند در جهت ساماندهی و هم سو کردن وظایف و اقدامات دستگاه های مختلف اقدام کند، در شرایط کنونی حدود 15 نهاد دولتی و 20 دستگاه غیردولتی در این بخش دخیل بوده که خیلی با هم هماهنگ نیستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • mohammad2000a
    mohammad2000a | ۳ دی ۱۳۹۷

    قرار بود ما رو به سمت بهشت هدایت کنند برایمان جهنم درست کردند...

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۹ آذر ۱۳۹۷

    بذا بمیریم بابا ایرانی جماعت رو چه به زندگی....جهنم رو چه نیازی به دووم اوردن
    هر لحظه زندگی تو این کثافت از زنده بودن متنفرت میکنه
    لعنت به هرچی اخوند بیشرفه که باعث این وضعه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی