ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

3831d974-hyundai-mobis-ces-1-768x511
خودرو

نصب نمایشگر به جای شیشه های خودرو؛ آینده حمل و نقل از دید هیوندای

با فراگیر شدن فناوری خودران و اتومبیل های بدون راننده، شاهد یک انقلاب بزرگ در صنعت خودروسازی جهان خواهیم بود، چرا که وظیفه هدایت خودرو از روی دوش راننده برداشته شده و به سیستم های ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

با فراگیر شدن فناوری خودران و اتومبیل های بدون راننده، شاهد یک انقلاب بزرگ در صنعت خودروسازی جهان خواهیم بود، چرا که وظیفه هدایت خودرو از روی دوش راننده برداشته شده و به سیستم های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری محول خواهد شد.

تغییر در فضای داخلی یا همان کابین اتومبیل ها یکی از اتفاقاتی است که به واسطه ظهور فناوری خودران رخ خواهد داد. این مساله در کانسپت های اخیری که توسط شرکت های مختلف رونمایی شده اند، به خوبی نمایان شده است.

هیوندای موبیس (Hyundai Mobis) جدیدترین شرکتی است که برداشت خود را از کابین خودروهای آینده به نمایش گذاشته؛ ایده پردازان این کمپانی اعتقاد دارند با ظهور سطوح چهارم و پنجم در آینده، شیشه های رایج کنونی جای خود را به نمایشگرهای دیجیتال خواهند داد، زیرا دیگر راننده مجبور نخواهد بود برای هدایت خودرو محیط اطراف را زیر نظر بگیرد.

نکته جالب توجه درباره تکنولوژی کره ای ها اینکه هنگام کنترل دستی خودرو، نمایشگر های نصب شده حالت شفافی پیدا کرده و در واقع به شیشه تبدیل می شوند. در حالت خودران نیز می توان از آنها برای سرگرمی – مثل تماشای فیلم – یا مشاهده اطلاعات سفر استفاده نمود؛ در صورت تجهیز به فناوری خودران سطح 5، این امکان نیز وجود دارد که با تاریک کردن نمایشگرهای مذکور، فضای داخلی را برای یک خواب کوتاه مهیا کرد.

برخلاف نمونه های رایج کنونی که به وسیله لمس صفحه کنترل می شوند، نمایشگرهای پیشرفته هیوندای موبیس از طریق فناوری لمس مجازی قابل کنترل هستند. این فناوری چیزی شبیه به ژست های کنترلی ب ام و بوده و به سرنشینان اجازه می دهد با حرکات دست، مثلا فیلم های مورد علاقه خود را انتخاب کرده یا حجم صدا را کم و زیاد کنند.

2016-bmw-7-series-

سیستم تشخیص احساسات سرنشینان دیگر قابلیت جالبی است که در ایده هیوندای موبیس دیده می شود. این سیستم با تکیه بر دوربین های متعدد حالت روحی افراد را حدس زده و فضای کابین را مطابق با آن آماده سازی می کند؛ علاوه بر این، حالت راننده با رانندگان دیگر وسایل نقلیه به اشتراک گذاشته می شود تا احتمال بروز تصادفات و حوادث ناخواسته کاهش یابد.

بر اساس برنامه ریزی ها، هیوندای موبیس ایده مفهومی خود را در CES 2019 در معرض دید عموم قرار خواهد داد. به غیر از این ایده که Autonomous Driving Interior Concept نام دارد، شرکت کره ای از تکنولوژی چراغ های ارتباطی نیز در لاس وگاس رونمایی خواهد کرد؛ این تکنولوژی اتومبیل های خودران را قادر می سازد که با چراغ های هوشمند خود با عابرین پیاده و دیگر خودروهای عبوری ارتباط برقرار کنند.

هیوندای موبیس

شایان ذکر است هیوندای موبیس بخش تولید قطعات و تامین خدمات گروه هیوندای موتور محسوب می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی