ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

RS Puppis
علمی

تصویر زیبای هابل از ستاره‌ای هزاران بار درخشان‌تر از خورشید

ناسا تصویر زیبایی از یک ستاره احاطه شده با غبارهایی فضایی را منتشر کرده که ۱۵ هزار بار درخشان تر از خورشید است. در مرکز این تصویر که توسط تلسکوپ هابل ثبت شده، ستاره ای ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰

ناسا تصویر زیبایی از یک ستاره احاطه شده با غبارهایی فضایی را منتشر کرده که ۱۵ هزار بار درخشان تر از خورشید است.

در مرکز این تصویر که توسط تلسکوپ هابل ثبت شده، ستاره ای غول پیکری به نام RS Puppis قرار گرفته که تقریبا ۶۵۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد. RS Puppis که ۱۰ برابر سنگین‌تر و  ۲۰۰ برابر بزرگتر از خورشید است، جزو «ستاره های متغیر قیفاووسی» (Cepheid variable star) محسوب شده و درخشش آن به صورت منظم و در چرخه های شش هفته ای تغییر می کند اما به صورت میانگین ۱۵ هزار بار درخشان تر از خورشید است.RS Puppis

تغییرات درخشش ستاره های متغیر قیفاووسی به دلیل انقباض و انبساط منظم آنها رخ می دهد. هنگامی که RS Puppis در حال تپش است نور متغیری را به اطراف پخش می کند که با تاخیر در سحابی اطراف آن هم قابل مشاهده است و از آن با عنوان پژواک نور یاد می شود.

این سحابی با روشنایی لرزان، پالس هایی از نور را به سمت خارج منتشر می کند. اگرچه سرعت نور آنقدر زیاد است که فاصله بین زمین و ماه را در چند ثانیه طی می کند اما سحابی اطراف این ستاره آنقدر عظیم است که می توان تصاویری از نور را حین پیمودن آن ثبت کرد.

ستاره شناسان با برآورد بازه تاخیر و بزرگی زاویه‌ای سحابی و مقایسه آن با سرعت نور فاصله این ابر ستاره از زمین را برآورد کرده اند که برابر ۶۵۰۰ سال نوری است.

حدود سه دهه از سرویس دهی تلسکوپ هابل می گذرد اما دو ماه قبل ناسا اعلام کرد این تلسکوپ به خاطر مشکل ژیروسکوپ تقریبا از کار افتاده و برای جلوگیری از خسارت بیشتر آن را به حالت ایمن برده است. تیم فرماندهی عملیات هابل پس از سه هفته تلاش و با اجرای مانورهای متعدد مشکل را رفع کرد و حالا می توانیم از مشاهده تصاویر زیبایی فضایی لذت ببریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲ دی ۱۳۹۷

    اینک حرکت نور در سحابی پیداست خیلی جالبه،من فیلمش رو هم دیدم مثل پرتاب سنگ در آب ساکن میمونه.

  • naser gh
    naser gh | ۲ دی ۱۳۹۷

    واقعا خیلی زیباست درود بر ناسا

مطالب پیشنهادی