ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل فرابورس ایران: مشکلات ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه حل شده است

استارت‌آپ‌های شناخته شده و بزرگ ایرانی مدعی هستند که علاقه دارند تا سهام‌ خود را عمومی کرده و وارد بازار سرمایه شوند اما از طرفی می‌گویند که قوانین بازار بورس مناسب شرکت‌های تکنولوژی طراحی نشده ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۸

استارت‌آپ‌های شناخته شده و بزرگ ایرانی مدعی هستند که علاقه دارند تا سهام‌ خود را عمومی کرده و وارد بازار سرمایه شوند اما از طرفی می‌گویند که قوانین بازار بورس مناسب شرکت‌های تکنولوژی طراحی نشده است. بزرگ‌ترین مشکلی که در این میان بیان می‌شود، شرط سودآور بودن شرکت‌ها در سه سال اخیر است. مدیرعامل فرابورس ایران اما در گفتگو با دیجیاتو اشاره می‌کند که این مشکلات حل شده و علت اصلی عدم ورود استارت‌آپ‌ها به بازار بورس، مشکلات در نظام گزارش‌های مالی آنهاست.

مدیران دیجی‌کالا در گفتگو با دیجیاتو اشاره کرده بودند که علاقه دارند تا وارد بازار سرمایه شوند اما در حال حاضر قوانین را مناسب نمی‌بینند، هرچند برادران محمدی سال ۹۸ را زمان وارد شدن به بازار سرمایه عنوان کرده بودند. با این حال «امیر هامونی»، مدیرعامل فرابورس ایران در همین رابطه به دیجیاتو گفت: «مشکل قوانین حل شده است. اینکه شرکتی مثل دیجی‌کالا تاکنون نیامده است، به نوع نگاه سهامداران عمده دیجی‌کالا برمی‌گردد. ما جلسات متعددی با این عزیزان داشته‌ایم.»

مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص حل شدن این مشکل توضیح داد: «در حال حاضر در فرابورس تابلوهایی داریم که شرکت‌ها لازم نیست سه سال سودآور باشند. برای ورود به تابلوی دوم کافی است تا یک سال از تاسیس شرکت‌ها گذشته باشد. حتی اگر شرکت‌ها زیان‌ می‌دهند هم می‌توانند با یک چشم‌انداز مثبت وارد تابلوی دوم فرابورس شوند. برای مثال ذوب‌آهن اصفهان که یک شرکت استارت‌آپ یا دانش‌بنیان نیست، چند سال پیش در ابتدای ورود به فرابورس، با زیان انباشته مواجه بود اما چون چشم‌انداز مثبتی داشت، پذیرفتیم و آمد. پس فضا برای ورود شرکت‌های استارت‌آپی هم فراهم است.»

مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به این سوال دیجیاتو که مانع اصلی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به فرابورس چیست، گفت:

«ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه دو مانع و چالش بزرگ دارد که برمی‌گردد به تیم مدیریت مالی، حسابداری و ثبت حساب‌ها. معمولاً این موارد با استانداردهای حسابداری ایران و IFRS که حسابداری بین‌المللی است انجام نمی‌شود. استارت‌آپ‌ها در زمان شروع، چنین ساختار نظام‌مندی را ندارند و سپس زمانی که می‌خواهند وارد فرابورس شوند، با یک چالش بزرگ برای تغییر و تحول در نظام حسابداری خود مواجه می‌شوند. در نتیجه لازم می‌شود تا همه‌چیز را از نو بسازند. همین مسئله باعث می‌شود تا فرایند ورود برندهای بزرگ استارت‌آپی، زمان‌بر ببینیم. این مشکل در واقع به خود استارت‌آپ‌ها برمی‌گردد و اگر از ابتدا فرایندها دقیق انجام می‌شد، ورود آنها به بازار فرابورس خیلی ساده‌تر بود.»

هامونی همچنین در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که در سال آینده، شرکت‌های بزرگی در حوزه IT و ICT وارد بازار سرمایه خواهند شد و سهام‌ خود را عمومی می‌کنند: «شرکت‌های بزرگی در زمینه IT و ICT به دنبال ورود به بازار فرابورس در سال آینده هستند اما برندهای بسیار معروفی که در بین مردم شناخته شده هستند، دقیقاً همان مشکلات گزارشات حسابرسی را دارند. با این حال عقیده دارم که در سال آینده این اتفاق می‌افتد. هر زمان که این نوع مشکلات آنها حل شد، ما آمادگی کامل برای پذیرش آنها را داریم.»

مدیرعامل فرابورس ایران امروز همچنین در مراسم رونمایی از اولین سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کشور، خبر داد که در ماه‌های گذشته با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل کرادفاندینگ (جمع‌سپاری) مصوب شده است و این احتمال نیز وجود دارد که در بستر بلاکچین اجرایی شود:

«کارگروه ارزیابی همین هفته تعیین شد و ما طرح‌های متقاضیانی که می‌خواهند در بحث تامین‌ مالی فعال باشند را بررسی می‌کنیم. با برخی متقاضیان جلساتی داشته‌ایم. داریم فکر می‌کنیم که کرادفاندینگ را در بستر بلاکچین انجام دهیم. اینکه بشود یا نشود، مشخص نیست و تصمیم نهایی گرفته نشده است. اما می‌خواهیم با کمک و هم فکری، تصمیمات مهمی در این حوزه بگیریم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی