ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بحران میانسالی در سیلیکون ولی و راه اندازی استارتاپ هایی برای انجماد تخمک

کریستینا سیمونز مدیر امور کارکنان و از سرمایه گذاران شرکتی به نام Khosla Ventures است و البته یکی از زنانی که تصمیم گرفته تخمک هایش را منجمد کند. همه ساله هزاران زن در آمریکا بنابر دلایل ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

کریستینا سیمونز مدیر امور کارکنان و از سرمایه گذاران شرکتی به نام Khosla Ventures است و البته یکی از زنانی که تصمیم گرفته تخمک هایش را منجمد کند.

همه ساله هزاران زن در آمریکا بنابر دلایل مختلف این کار را انجام می دهند: مثلا الان بچه نمی خواهند یا نگران هستند که وقتی تصمیم به بچه دار شدن گرفتند تخمک هایشان کارایی لازم را نداشته باشند یا اینکه هنوز با همسر آینده خود آشنا نشده اند یا نگرانند که به خاطر افزایش سن در آینده نتوانند فرزندان باهوشی داشته باشند.

اما سیمونز یک فرق عمده با دیگر زنان دارد؛ او یکی از معدود بانوانی است که در استارتاپی با همین زمینه کاری، سرمایه گذاری کرده و قصد دارد از این طریق بسیاری از مشکلات مربوط به منجمدسازی تخمک را که این قشر با آن روبرو می شوند برطرف کند.

سیمونز در فرایند منجمدسازی تخمک هایش زنان زیادی را دیده که برای این کار با مشکل روبرو می شوند. برای مثال برخی هیچگونه خدمات بیمه ای را دریافت نمی کردند و برخی نیز می توانستند تنها بخشی از هزینه های این کار را از بیمه دریافت کنند. منجمدسازی تخمک هزاران دلار هزینه دارد و ضمن آنکه بسیار زمان بر و پیچیده است (برای مثال مادران آینده باید تحت هورمون درمانی قرار بگیرند و مرتبا در کلینیک از آنها نمونه خون دریافت می شود).

سیمونز که به تازگی سی سالگی را پشت سر گذاشته برای تغییر این رویه دست به کار شده و در دو استارتاپ مرتبط سرمایه گذاری کرده. Overture یکی از استارتاپ های فعال در عرصه بیوتکنولوژی است که سیمونز روی آن سرمایه گذاری کرده و Marc Benioff مدیرعامل شرکت Salesforce نیز از آن حمایت می کند. هدف این استارتاپ ساده سازی فرایند منجمد نمودن تخمک ها، کاهش هزینه های این کار و فراهم نمودن دسترسی همه به این فرایند است.

البته سیمونز مشغول انجام مذاکره با شرکت های دیگر فعال در زمینه منجمد سازی تخمک و بهبود سلامت زنان است و قصد دارد سرمایه بیشتری را به این کار اختصاص دهد.

نکته جالب اما اینکه از سال ۲۰۱۲ به این طرف شمار زنانی که اقدام به منجمدسازی تخمک هایشان کرده اند افزایشی قابل توجه داشته. در این سال انجمن داروهای بارورسازی آمریکا این فرایند را از گروه فرایندهای آزمایشی خارج کرد. در سال ۲۰۰۹ میلای ۵۰۰ زن تخمک های خود را منجمد کردند اما در سال ۲۰۱۶ این تعداد به ۹۰۰۰ نفر رسید که البته با در نظر داشتن پوشش بیمه ای در نظر گرفته شده برای این کار مطمئنا امروز شمار زنانی که اقدام به این کار می کنند بیشتر شده است. کلینیک های باروری آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی نزدیک به دو میلیارد دلار درآمد داشتند و روز به روز بر تعداد آنها اضافه می شود.

از سویی بسیاری از کارفرمایان حوزه تکنولوژی و فراتر از آن تلاش می کنند که با پوشش بخشی از هزینه های منجمدسازی تخمک سهمی در حفظ استعدادها داشته باشند که از جمله این شرکت ها میتوان به اپل، آلفابت، مایکروسافت، یاهو و اوبر اشاره کرد.

David Schlanger مدیرعامل شرکتی به نام Progyny است که با بسیاری از این کمپانی های بزرگ کار می کند تا زنان را از خدمات و مزایای اینچنینی بهره مند کند. او در این باره می گوید که از هر هشت زن یک نفر مشکل ناباروری دارد.

برای نخستین بار در تاریخ مدت انتظار زنان برای داشتن اولین فرزند بیشتر و بیشتر شده.

برخلاف این نیاز اما سرمایه گذاری شرکت ها روی حوزه سلامت زنان (Femtech) به شدت کاهش یافته. براساس اعلام شرکت Pitchbook کل سرمایه گذاری های جهانی در این زمینه به سختی توانست رکورد صد میلیون دلار را در سال ۲۰۱۳ رد کند. این مساله نیز تا حدودی به این خاطر است که ۹۰ درصد افراد مشغول به کار در صنعت سرمایه گذاری را مردان تشکیل می دهند و آنطور که برخی گزارشات اخیر نشان می دهند جذب سرمایه گذار برای این منظور به قدری چالش برانگیز شده که برخی کارفرمایان زن همسران خود را به در جلسات همراه می برند تا جدی گرفته شوند.

اما این شرایط در حال تغییر است. سیمونز یکی از صدها زنی است که انگیزه پیدا کرده تا کارهای بیشتری را در جهت حفظ سلامت زنان انجام دهد؛ هم در جهت استفاده از فرصت های کاری و هم نیاز خودش.

Piraye Yurttas Beim (دانشمند و کارآفرین) یکی دیگر از این زنان است که بعد از تشخیص ناامیدی زنان در زمینه بچه دار شدن شرکت خود به نام Celmatix را پایه ریزی کرد. شرکت او نوعی تست ژنتیکی به نام Fertilome را طراحی کرد تا عوامل خطرزای باروری در زنان را شناسایی کند.

Beim یکی از نخستین زنانی است که این تست را انجام داد و چنان تحت تاثیر نتایج آن قرار گرفت که ترغیب شد برنامه بارداری اش را با جدیت دنبال کند.

متوجه شدم نوعی عامل خطرزای ژنتیکی برای یائسگی پیش از موعد را به ارث برده ام و به این نتیجه رسیدم که اگر می دانستم ساعت بیولوژیکی بدنم کمی زودتر از زنان دیگر حرکت میکند در ده سال سوم زندگی ام تصمیماتم را کمی متفاوت تر می گرفتم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی