ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اتوبان های سرعت آزاد خاطره می شوند؛ نتیجه آلودگی هوا و تغییرات جوی بر زندگی آلمانی ها

بزرگراه های آلمان به خاطر نبود محدودیت سرعت در بیشتر نقاط شهرتی جهانی دارند. ایده ساخت این بزرگراه ها که در مجموع حدود 13 هزار کیلومتر طول دارند، در میانه های دهه 20 میلادی و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۵

بزرگراه های آلمان به خاطر نبود محدودیت سرعت در بیشتر نقاط شهرتی جهانی دارند. ایده ساخت این بزرگراه ها که در مجموع حدود 13 هزار کیلومتر طول دارند، در میانه های دهه 20 میلادی و در دوران جمهوری وایمار شکل گرفت. در آن سال ها به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود حمایت های سیاسی پیشرفت پروژه چندان چشمگیر نبود.

german autobahn

اولین بخش از آنچه که اکنون با نام Autobahn شناخته می شود، در سال 1932 بین شهرهای کلن و بن تکمیل گشته و در ششم آگوست همان سال افتتاح شد. با روی کار آمدن نازی ها در سال 1933 آدلف هیتلر با شور و اشتیاق بیشتری این پروژه را ادامه داد، طوری که تا سال 1936 او حدود 130 هزار کارگر را برای کار در ساخت و ساز بزرگراه ها استخدام نمود. به غیر از این 130 هزار کارگر، هیتلر دستور جذب 270 هزار نفر دیگر را به منظور فعالیت در زنجیره تولید و بخش های مرتبط صادر کرد.

German_Autobahn

جالب اینکه دو سال بعد، مرسدس بنز با استفاده از خودروی فوق ایرودینامیک W125 Rekordwagen توانست رکورد جاودانه 432.7 کیلومتر در ساعت را در بخش هایی از اتوبان تازه افتتاح شده ثبت کند.

از آن تاریخ به بعد اتوبان های آلمان ضمن تبدیل شدن به شریان های حمل و نقل حیاتی، همواره در کانون توجه علاقه مندان به سرعت و هیجان قرار گرفته اند. سریال تلویزیونی هشدار برای کبرا 11 نیز که چند سال پیش شاهد پخش آن از کانال های داخلی بودیم، با محوریت تعقیب و گریز و خلق صحنه های مهیج در اتوبان شکل گرفته بود.

cobra11explosion1_a_l

اما با وجود شهرت و محبوبیت زیاد، ظاهرا قرار است در آینده نزدیک در بزرگراه های آلمان نیز تابلوهای محدودیت سرعت نصب شود. بر اساس پیشنویس یک طرح که به دست رویترز رسیده، یکی از کمیته های حمل و نقل آلمان پیشنهاد داده تا حداکثر سرعت در اتوبان های این کشور به 130 کیلومتر در ساعت (حدود 80 مایل در ساعت) محدود شود. اگر چه این رقم هنوز زیاد است، اما برای فردی که در پشت فرمان پورشه نشسته، عذاب آور خواهد بود!

Porsche Autobaun

دلیل پیشنهاد محدودیت سرعت در بزرگراه های آلمان به آلودگی کره زمین و تغییرات آب و هوایی نسبت داده شده است. افزایش میزان مصرف سوخت و گازهای آلاینده خروجی از دهانه اگزوز در سرعت های بسیار بالا، احتمالا علتی است که پیشنهاد دهندگان به آن استناد می کنند.

به غیر از محدود کردن سرعت، حامیان پیشنهاد مورد بحث به دنبال پایان دادن معافیت های مالیاتی برای خودروهای دیزلی، افزایش قیمت مصرف سوخت تا سال 2023 و همچنین اختصاص سهمیه برای فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی هستند.

اتوبان

کمیته ای که این طرح را ارایه کرده در ماه مارس نتایج یافته های خود را گزارش خواهد کرد. نویسندگان پیشنویس تاکید می کنند که هیچ یک از ابزارها و اقدامات لزوما موفقیت آمیز نخواهد بود، بلکه ایده های مطرح شده می توانند فشارها را برای انجام اقدامات افزایش دهند.

گفتنی است اتحادیه اروپا قوانین بسیار سختگیرانه ای را درباره آلایندگی تصویب کرده و اعضای این اتحادیه ملزم به رعایت و تطبیق با آن قوانین شده اند. آلمان به عنوان یکی از صنعتی ترین کشورها با چالش های زیادی در این زمینه روبرو شده و در صورت اثبات آثار مثبت محدود کردن سرعت در اتوبان ها، اتخاذ چنین تصمیمی کاملا محتمل خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی