ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمند ایرانی تکنولوژی جدیدی برای تبدیل امواج مغزی به گفتار توسعه داد

محققان موفق شده‌اند با ترکیب تکنولوژی اسکن مغز، هوش مصنوعی و برنامه‌های تبدیل متن به گفتار روش جدیدی برای تبدیل امواج مغزی به گفتار قابل فهم پیدا کنند. بدین ترتیب در آینده‌ای نزدیک افرادی که ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

محققان موفق شده‌اند با ترکیب تکنولوژی اسکن مغز، هوش مصنوعی و برنامه‌های تبدیل متن به گفتار روش جدیدی برای تبدیل امواج مغزی به گفتار قابل فهم پیدا کنند. بدین ترتیب در آینده‌ای نزدیک افرادی که مشکل گفتاری دارند یا به کل نمی‌توانند حرف بزنند با استفاده از همین فناوری قادر خواهند بود، صحبت کنند.

امواج مغزی

به تازگی نیما مسگرانی که سرپرست تیم تحقیقاتی مغز و اعصاب دانشگاه کلمبیا به شمار می‌رود، جزییاتی درباره‌ی این رابط کاربری ارائه داده است. به گفته‌ی این متخصص، فناوری یاد شده به جمع آوری الگو‌های ذهنی از قشر شنوایی مغز می‌پردازد. سپس با استفاده از هوش مصنوعی و کمک گرفتن از دستگاه Vocoder، تمامی الگو‌های ذهنی را به گفتار تبدیل می‌کند.

باید گفت با استفاده از این تکنیک، گفتار کاربر به صدایی ربات گونه بدل می‌شود که شباهت زیادی به صدای استیون هاوکینگ فقید دارد. البته کارشناسان مدعی‌ شده‌اند که این فناوری هنوز قادر نیست به افرادی با مشکل گفتاری کمک کند اما این پتانسیل را دارد.

امواج مغزی

محدودیت‌های فعلی تکنولوژی مذکور این است که هنوز قادر نیست به طور کامل گفتار انتخابی فرد را تولید کند یا اینکه کلمه‌ای که کاربر به آن فکر می‌کند را پخش نماید.

این فناوری در حال حاضر تنها می‌تواند عکس العمل‌های شناختی (ذهنی-حسی) فرد را با ضبط امواج مغزی بدست آورد و آن را به گفتار بدل کند. در واقع هوش مصنوعی این امواج را با داده های ضبط شده‌ی قبلی مقایسه می‌کند و نزدیکترین گزینه را انتخاب می‌نماید تا گفتار ضبط شده را پخش نماید.

امواج مغزی

مسگرانی مدعی شده که ۵ بیمار مبتلا به صرع را به عنوان داوطلب برای آزمایش این تکنیک استفاده کرده است. این بیماران برای مدتی به صحبت‌های پخش شده گوش می‌کردند و در همین حین فعالیت ذهنی آنها ضبط شده است.

پس از آن مسگرانی این الگو‌ها را در اختیار هوش مصنوعی و رابط کاربری خود قرار داده تا آنها را ترجمه نماید. پس از آن گفتار تولید شده برای ۱۱ داوطلب دیگر پخش شده و ۷۵ درصد آنها موفق شدند، کلمات پخش شده را به درستی تشخیص دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی