ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استفاده از نخبگان در مسائل کشور
تکنولوژی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: باید درهای بیشتری را به روی نخبگان باز کرد

دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی درباره چالش‌های حکمرانی در کشور صحبت کرد و تاکید کرد که باید در تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و... بیشتر از نخبگان جامعه استفاده ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۹:۴۱

دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی درباره چالش‌های حکمرانی در کشور صحبت کرد و تاکید کرد که باید در تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و... بیشتر از نخبگان جامعه استفاده کرد. «محسن رضایی» با اشاره به مبحث سیاست گذاری باز آن را برخاسته از ادبیات کارآفرینی دانست و معتقد است که مطالعه روی حکمرانی و نحوه آن توسط دانشگاه شریف و دیگر دانشگاه‌ها امری ضروری برای آینده کشور است.

رضایی باور دارد که ارائه الگوی جدیدی از حکمرانی در جهان توسط دولت ایران به وجود آمده که بنمایه آن از فرهنگ و هویت و مذهب کشور نشات می‌گیرد:

«برای دستیابی به اهداف بزرگ در آینده نیازمند به تعامل بیشتر با مردم داریم و باور داریم که مردم و نخبگان باید نقش بیشتری در حکمرانی پیدا کنند.»

استفاده از نخبگان در مسائل کشور

او با ذکر اینکه در نیروهای مسلح و در همه حوزه‌های دفاعی تفکر آمریکایی و گدایی فناوری را کنار گذاشته‌ایم به مبحث سیاستگذاری باز اشاره کرد و خاستگاه آن را از ادبیات کارآفرینی دانست و تاکید کرد که با توجه به اهمیت این موضوع، ده سال پیش با پیشنهاد جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف هسته اولیه پژوهشکده سیاستگذاری شریف در کشور کاشته شد:

«انگیزه پژوهشکده حکمرانی و سیاستگذاری عمومی خیلی زود مورد حمایت ما و دانشگاه قرار گرفت و هیئت امنای مشترکی از مجمع و دانشگاه برای آن در نظر گرفته شد. خوشحالم بگویم که امروز ده سال از تاسیس این پژوهش گذشته است.»

رضایی معتقد است که باید درهای بیشتری را به روی نخبگان باز کرد و از سرمایه عظیم آنها استفاده کرد او می‌گوید. مردم وقتی مجلس  دولت و شورای شهر انتخاب می‌کنند، تازه شروع کار صورت گرفته و باید بعد از این انتخابات‌ها هم از این سرمایه‌های ملی استفاده شود: «ما هنوز نمیدانیم درست نمی‌دانیم که چگونه مردم باید در اقتصاد و مسائل مهم کشور شرکت کنند.»

به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهمترین مشکل کشور در حال حاضر کارآمدی است. او اذعان دارد که کشور ما در تمام زمینه‌ها در این ۴۰ سال پیشرفت داشته و با اینکه در برخی بخش‌ها پیشرفت معجزه‌گونه‌ای صورت گرفته ولی در بخش‌هایی هم پیشرفت درستی نداشتیم:

«چگونه مایی که در زمینه موشک سازی بیشترین تحریم را داشتیم توانستیم به خوبی پیشرفت کنیم اما در مبحثی چون خودروسازی که کمترین تحریم را داشتیم، نتوانستیم پیشرفت کنیم؟»

استفاده از نخبگان در مسائل کشور

به گفته رضایی تغییرات مکرر دولت‌ها و مجالس را یکی از چالش‌های حکمرانی کشور دانست و انتقاد کرد که تا یک مجلس یا دولت سیاست‌هایی در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و فناوری ارتباطات و ... گرفته می‌شود، نمایندگان تغییر پیدا می‌کنند و با نگرشی کاملا متفاوت نسبت به این سیاست‌ها وارد موضوع می‌شوند.

رضایی می‌گوید که هشتاد درصد سیاست‌های کلی که بر اساس پژوهشات مختلف در نظام تصمیم گرفته شده به سرانجامی نرسیده و تحقق پیدا نکرده است: «اگر این اسناد عملی می‌شد وضعیت اقتصادی به مراتب بهتری در کشور داشتیم.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاسیس سامانه اطلاعات و رصد راهبردی اجرای سیاست‌های کلی را یکی از الزامات اجرایی فرایند باطراحی یاست‌گذاری در مجمع تشخیص معرفی کرد و در خاتمه صحبت‌های خود از کتاب ده سال پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف رونمایی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mortezaniksard
    mortezaniksard | ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

    مواظب باش در خودتو باز نکنم?

  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

    ""...تاسیس سامانه اطلاعات و رصد راهبردی اجرای سیاست‌های کلی را یکی از الزامات اجرایی فرایند باطراحی یاست‌گذاری در مجمع تشخیص معرفی کرد.""
    دمکراسی بدون دمکرات ها کشور را به ناکجا آباد میبره .این واقعیت را آقایان درک نکرده اند حالا نهاد پشت نهاد تاسیس میکنند که مثلا بخواهند همان منظور دمکراسی را تمیز از آب دربیارن در حالی که با این حرف ها فشل بودن نظام فکری و تخصص نداشته خودشون رو فریاد میزنن

  • opda511
    opda511 | ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

    منظورش از نخبه , خودی ها هست نه هرکس دیگه مثلا داماد رییس جمهور یا پسر عارف و... والا منظورش شما نیست یهو جوگیر نشین

مطالب پیشنهادی