ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازی زولا
ویجیاتو - بازی

پاسخ به پرسش‌هایی در مورد بازی زولا ؛ از مپ تهران تا حالت بتل رویال

بازی زولا مدتی است در کشورمان سروصدای زیادی به پا کرده و شاهد حضور پررنگ آن در انواع نمایشگاه‌های داخلی و همینطور برگزاری مسابقات متعدد آن هستیم. همانطور که حتماً می‌دانید این بازی در سبک ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

بازی زولا مدتی است در کشورمان سروصدای زیادی به پا کرده و شاهد حضور پررنگ آن در انواع نمایشگاه‌های داخلی و همینطور برگزاری مسابقات متعدد آن هستیم. همانطور که حتماً می‌دانید این بازی در سبک اکشن تیراندازی اول شخص، توسط توسعه دهنده‌ای ترکیه‌ای ساخته شده و طی سال‌های اخیر سرمایه گذاری کلانی در کشور ایران انجام داده است.

زولا روز به روز گسترده‌تر می شود و طرفداران بیشتری در ایران پیدا می‌کند؛ در همین راستا با نماینده بازی زولا در ایران به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم تا ببینیم بازی زولا از کجا آمد و چه برنامه‌هایی برای آینده دارد.


آیا زولا در ایران تیم توسعه و ساخت دارد؟

بله با توجه به اینکه سعی شده فضای زولا تا حدی بومی سازی شود، بخش‌هایی از فرآیندهای توسعه بازی در کشور ایران انجام می‌شوند.

آمار بازیکنان زولا چطور است؟

زولا در کشورهای برزیل، روسیه، هند، ترکیه، ایران و به طور کلی قاره اروپا منتشر شده و بیشترین تعداد کاربران نیز مربوط به ایران و ترکیه هستند.

محتوای بومی برای چه کشورهایی در نظر گرفته شده؟ آیا هند هم مثل ایران و ترکیه نقشه اختصاصی خواهد داشت؟

همانطور که گفته شد چون بیشترین نرخ بازیکن فعال در این بازی به ایران و ترکیه مربوط می‌شوند، تمرکز اصلی در گسترش و تولید محتوای بازی نیز روی این کشورها است، اما نه به این معنا که مثلاً نقشۀ تخت جمشید فقط برای کاربران ایرانی در دسترس باشد. به علاوه اینکه مثلاً از ابتدا نقشه‌ای مربوط به برزیل نیز در بازی حضور داشت.

بازی زولا شباهت زیادی با کانتر استرایک و برخی بازی‌های دیگر دارد؛ این موضوع باعث نشده برای انتشار بازی در بعضی مناطق با مشکل مواجه شوید؟

سبک بازی تیراندازی اول شخص ناخودآگاه شباهت و وجوه مشترکی دارند و نمی‌توان لزوماً بازیِ خیلی خاص و متفاوتی ساخت، اما زولا نسبت به کانتر قابلیت‌هایی از جمله وجود سرور و دیتاسنتر در ایران برای کاهش پینگ دارد و همینطور وجود پرداخت درون برنامه‌ای با پول رایج کشور به نوبه خود تجربه بازی را کامل‌تر و بهتر می‌کند. در حالی‌که تمام این موارد برای کانتر فعال نیست. به علاوه زولا در هر منطقه با قوانین همان کشور پشتیبانی مالی و فنی می‌شود و مشکلات زبانی برای ارتباط با کاربران نیز به هیچ وجه وجود ندارد؛ تمام این مسائل زولا را از عناوین دیگر متمایز می‌سازد.

گفته می‌شود با خرید اسلحه بهتر می‌توان راحت‌تر بازی کرد و نتیجه را به نفع خود تغییر داد؛ این دست از تصمیم‌ها در متد درآمدزایی بازی دردسرساز نیست؟

بدون شک اسلحۀ بهتر بازی را تغییر می‌دهد، اما به سادگی می‌توانیم مثالی نقض برای این موضوع مطرح کنیم. در تمامی مسابقات جهانی، بازیکنان ملزم به استفاده از اسلحه پیش فرض هستند و تنها امکان چند مرحله آپگرید ساده وجود دارد. از طرفی آمار و ارقام نشان می‌دهد بازیکنان حرفه‌ای چندان درگیر تهیه اسلحه بهتر نیستند و سعی نمی‌کنند با هزینه و خرید سلاح نتیجه بگیرند، بلکه همواره تلاش می‌کنند کیفیت عملکرد و سرعت عمل‌شان در بازی را ارتقا دهند. ما همیشه سعی کرده‌ایم به بازیکنان ایرانی ثابت کنیم معیار اصلی برای موفقیت در زولا مهارت و سرعت است، نه در اختیار داشتن اسلحه قوی‌تر.

قیمت گذاری‌ها برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای زولا در بین مناطق مختلف، مثلاً ایران و ترکیه چقدر تفاوت دارد؟

ایران و ترکیه از این جهت تفاوتی با هم ندارند، اما مناطق مختلف بر اساس موقعیت اقتصادی و استراتژی‌های موجود فرق دارند؛ مثلاً زولا در اروپا به علت اینکه می‌بایست خودی نشان دهد تا در بین رقبای بزرگ دیده شود، سیستم تقریباً متفاوتی را برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای پیاده سازی کرده است. ولی در مجموع به شما اطمینان می‌دهم بین ایران و ترکیه تفاوتی وجود نداشته و تنها رویدادهای خاص برای تخفیف مثل شب یلدا و امثالهم که بین دو کشور مشترک نیست، فرق خواهد داشت.

همانطور که می‌دانید کنسول‌های خانگی و به‌خصوص موبایل خیلی در کشورمان محبوب هستند و مخاطبان منحصر به فرد خودشان را دارند. آیا زولا برنامه‌ای برای عرضه روی این پلتفرم‌ها نیز دارد؟

گفتنی است در حال حاضر مشغول توسعه نسخه موبایلی زولا هستیم، ولی نمی‌توانیم تاریخ عرضه نزدیکی برای آن بیان کنیم. چراکه مثلاً بازی کردن در یک موبایل خیلی سخت است، از طرفی ماوس و کیبرد در پی‌سی بسیار حرفه‌ای است. در مجموع تمرکز ما روی کامپیوتر است، اما به زودی نسخه موبایل زولا نیز منتشر خواهد شد.

بازی زولا

مدتی است وعدۀ انتشار نقشه تهران در زولا داده شده، این نقشه چه زمانی عرضه خواهد شد و اگر ممکن است توضیحاتی در رابطه با آن ارائه بدهید.

نسخه آزمایشیِ نقشه تهران در ترکیه و اروپا منتشر شده است. البته یک سری تغییرات لازم است در آن ایجاد شود، چون شبیه سازیِ تهران موضوع حساسی است؛ باید حتماً توجه کنیم هیچ گونه المان سیاسی یا مذهبی در منطقه قابل بازی وجود نداشته باشد. مجوز این افزونه در شرف صدور است و تا کمتر از یک ماه دیگر به صورت رسمی منتشر خواهد شد.

کدام بخش از شهر تهران در نقشه بازی زولا طراحی شده است؟

محدودۀ میدان فلسطین در منطقه 6 طراحی شده. علت استفاده از این منطقه حالتِ میانگینی و نزدیکیِ آن به مرکز شهر است. چراکه آنجا نه قشر مرفه و نه قشر ضعیف جامعه حضور دارند و تنها افراد متوسط سکونت دارند و همینطور ساختمان‌ها نیز نه شمایلی تجملاتی دارند و نه ظاهری فرسوده. از طرفی خیابان‌بندی‌ها نیز می‌بایست به گونه‌ای طراحی شود که تعادل و بالانس میان هر دو تیم روبروی هم برقرار باشد.

نقشه تهران در چه سبک‌ها و مُدهایی از بازی قابل دسترسی خواهد بود؟

نسخه موبایل بازی زولا هم در راه است ولی همچنان تمرکز روی پی سی باقی می‌ماند.

سبک این نقشه هنوز معین نشده، اما در ابتدا قرار بود تنها مد اسنایپ (تک تیرانداز) باشد. ولی در هر صورت نتیجه نهایی کاملاً به تجربه و بازخورد بازیکنان حرفه‌ای ما که مشغول آزمایشِ آن هستند بستگی خواهد داشت. نقشه تهران از نظر اندازه نیز تفاوتی با سایر نقشه‌ها ندارد.

همانطور که می‌دانید در حال حاضر تب بتل رویال بسیار داغ است. آیا زولا برنامه‌ای برای اضافه کردن این سبک یا انتشار نقشه‌ای با ابعاد خیلی بزرگتر دارد؟

بله اتفاقاً برنامه‌هایی برای بتل رویال نیز داریم، اما جزو اموری است که در برنامۀ سه الی چهار ماه آینده قرار خواهد گرفت، چون قبل از آن کارهای زیادی باید انجام شود و آپدیت مد Competitive نیز در اولویت قرار دارد. ولی لازم است بدانید تیم‌های فنی و طراحیِ ما سخت مشغول کار روی سبک بتل رویال هستند که البته این موضوع نیازمند زیرساخت های فراوانی خواهد بود.

حالا که بحث از آپدیت شد، شنیده شده در ایران به‌روزرسانی‌ها با تأخیر و دیرتر از سایر مناطق منتشر می‌شود. اصلاً این زولایی که ما بازی می‌کنیم همان زولای ترکیه هست؟

بله تفاوت وجود دارد و شاید تاریخ عرضه آپدیت‌های زولا نهایتاً یک الی دو هفته دیرتر باشد. چراکه زبان در ایران متفاوت است و طبیعتاً باید همه چیز از ابتدا ترجمه شود، از طرفی تیم توسعه دهنده بازی زولا در ترکیه به زبان فارسی مسلط نیستند و همین مسئله کمی تاخیر ایجاد می‌کند. ضمناً در ایران مشکلی به نام اینترنت وجود دارد؛ ما همیشه یک آپدیت بزرگ داریم و چند پَچ کوچک در بین آنها. اگر بخواهیم همه آنها را طبق برنامه ترکیه منتشر کنیم کاربران ایرانی از لحاظ دانلود دچار مشکل خواهند شد. در نتیجه ترجیح می‌دهیم آزمایشات اولیه کامل انجام بگیرد تا مجبور نباشیم بعد از آن پَچ‌های کوچک هم ارائه نماییم.

تقریباً به انتهای سال 97 رسیده‌ایم. بازی زولا در سراسر ایران چه برنامه‌هایی برای سال 98 دارد؟ آیا امکانش وجود دارد مسابقات در شهرستان‌ها نیز برگزار شود تا علاقه‌مندان بیشتری بتوانند شرکت کنند؟

گفتنی است در حال حاضر مشغول انجام مذاکرات با برخی از گیم سنترهای بزرگ شهرستان‌های ایران هستیم تا رفته رفته بتوانیم مسابقات را به صورت تور و در شهرهای مختلف برگزار نماییم. چراکه خودمان هم می‌دانیم بچه‌های شهرستانی خیلی به این بازی علاقه‌مند هستند و می‌خواهند بازی را برایشان نزدیکتر ببریم.

آپدیت‌ها به دو دلیل در ایران کمی با تاخیر عرضه می‌شوند: فارسی سازی و عرضه یک‌جای همه پچ‌های ریز و درشت.

فعلاً به عنوان نخستین اقدام، تصمیم گرفتیم تیم پشتیبانی بازی زولا را از شهرهای مختلف انتخاب کنیم، چون منطقاً افرادی که در شهرستان‌هایی مثل خوزستان بازی می کنند پینگ بالاتری نسبت به بازیکنان تهرانی دارند و مسافت تا دیتاسنترهای ما بیشتر است. بنابراین اگر بتوانیم از هر شهر یک نماینده داشته باشیم تا مشکلات را به تیم توسعه منتقل نمایند، روند پیشرفت بازی بهبود خواهد یافت. به عنوان مثال فعلاً از اصفهان، تبریز، لرستان، خوزستان و چند شهر دیگر تیم پشتیبانی داریم. این مسئله تا حالا خیلی به ما کمک کرده و تعامل بیشتری نیز داشته‌ایم، ولی حتماً در سال آینده مسابقات را نیز به شهرهای دیگر خواهیم برد.

آیا امکانش وجود دارد در آینده دیتاسنتر هم به شهرستان‌ها اضافه شود تا مثلاً پلیرهای خوزستانی نیز پینگ بهتری داشته باشند؟

صددرصد. ما گسترش بازی را گام به گام پیش می بریم و به این دست موارد نیز توجه خواهد شد و در آینده انجام خواهیم داد.

بازی زولا

تجربیات نشان داده هر بازی آنلاینی دو چالش بزرگ به همراه دارد؛ یکی پینگ که خوشبختانه به علت حضور دیتاسنتر در ایران مشکلی نیست و دیگری حضور متقلبین. برای مقابله با چیترها چه کرده‌اید؟

همانطور که می دانید زولا به سرویسی به نام BattleEye مجهز است که در واقع سیستمی ضدتقلب بوده و به صورت دائمی وضعیت بازیکنان را بررسی می‌کند. اگر فردی همراه با تقلبی وارد بازی شود، نهایتاً یک الی دو دقیقه در سرور باقی می‌ماند و پس از آن شناسایی و اخراج شده و دیگر نمی‌تواند وارد بازی گردد. به همین دلیل اگر دقت کنید تمام ویدیوهایی که از متقلبین در سطح اینترنت وجود دارد بیشتر از یک یا دو دقیقه نیستند.

گاهی مواردی داشتیم که کاربری با تیم پشتیبانی تماس گرفته و مدعی شده بدون علت نمی‌تواند وارد بازی شود. اما وقتی ما وضعیت را بررسی کردیم متوجه شدیم وی قبلاً از تقلبی استفاده کرده و در نتیجه از ورود به بازی منع شده است. یکی دیگر از روش‌های مقابله با این دست از افراد، گزارش سایر بازیکنان است که نتایجِ آن نیز مدام روی کامپیوترهای مخصوص تیم فنی به‌روزرسانی می‌شود.

این سیستم چگونه عمل می‌کند و چه جریمه‌هایی در نظر گرفته شده است؟

ما متقلبین را در مرحله نخست برای همیشه بلاک نمی‌کنیم. جریمۀ متخلفین به صورت پلکانی است و ضمن اینکه امتیاز تجربه (XP) کسر می‌شود، بنابر تکرارِ تقلب در بازی به ترتیب در نوبت‌های مختلف، یک هفته، ده روز، یک ماه و سپس به صورت دائم بن می‌شوند.

آیا سابقه داشته تاکنون کسی در مسابقات رسمی زولا تقلب کند؟

خیر؛ ما در مسابقات رسمی روش‌های مخصوصی داریم و پیش از برگزاری نیز سیستم‌های شرکت کنندگان و نحوه استفاده از کیبرد و ماوسِ آنها را بررسی می‌کنیم. علاوه بر این تمام کاربران موظف هستند Log بازی را برای ادمین آن مسابقه ارسال کنند؛ تیم پشتیبانی در این مرحله تمام موارد را بررسی کرده و در صورت مشاهدۀ کوچکترین موردِ مشکوک، مسابقه را از نو برگزار خواهد کرد. ولی با این حال تاکنون در مسابقات رسمی از تقلب استفاده نشده است.

به غیر از این موضوع، فضای مسموم و استفاده از الفاظ رکیک و توهین که به هیچ وجه در فرهنگ ایرانی جای ندارد، گاهی در بازی‌های آنلاین دیده می‌شود. برای جلوگیری از این دست موارد چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟

وجود این گونه موارد با توجه به بازه سنی کاربران اتفاقی اجتناب ناپذیر است و ما نمی‌توانیم خیلی جلوی آن را بگیریم. ولی با این حال مجموعه‌ای از سنسورهای خاص در زولا وجود دارند که مدام مسابقات را بررسی کرده و از ارسال کلمات نامناسب از جمله ناسزا، یا حرف‌های قومی و دینی و سیاسی به صورت خود به خود جلوگیری می‌نمایند. اگر هم احیاناً موردی باشد که با ترفندی ارسال شود، تیم پشتیبانی با کمک گزارش بازیکنان با فرد خاطی برخورد خواهد کرد.

آیا این مسئله هم جریمه دارد؟

بله جریمه دارد اما با توجه به اینکه می‌دانیم مسائل این چنینی به اقتضای سن و سال کاربران رخ می‌دهند، تنبیهات ساده‌تر گرفته می‌شود. مثلاً جریمه‌های بلاک شدن از بازی به صورت پلکانی از یک روز، سه روز، یک هفته، ده روز، یک ماه و غیره افزایش می‌یابد تا کمتر به آن مرحلۀ بن دائم برسند.

در حال حاضر چه تعداد تیم حرفه‌ای در ایران زولا بازی می‌کنند؟

هنگام ثبت نام تعداد تیم‌های متقاضی بسیار بالا است و رکوردِ حضور 200 تیم را نیز داشته‌ایم. اما اگر آمار تیم‌هایی که واقعاً به صورت حرفه‌ای بازی می‌کنند را بخواهید باید بگوییم فعلاً رقابت بین 10 تیم است؛ این گروه‌ها افرادی هستند که برای سیستم‌هایشان هزینه کرده، مداوم تمرین می‌کنند و حتی در بین خودشان مسابقاتی را برای تقویت مهارت برگزار می‌نمایند.

بازی زولا

با توجه به این موضوع آیا فضا برای رشد و حضور تیم‌های دیگر نیز وجود دارد یا آن 10 تیم برتر به اندازه‌ای قدرتمند هستند که مابقی شانسی ندارند؟

فکر نمی‌کنم این‌طور باشد؛ اتفاقاً برنامه داریم لیگ و سوپرلیگ نیز برگزار کنیم تا تیم‌های دیگر نیز از راهی متفاوت پیشرفت کنند و بالا بیایند و صرفا همه چیز در جام جهانی خلاصه نشود؛ مثل ترکیش کاپ که مدتی پیش در ترکیه برگزار شد. می‌خواهیم مواردی مشابه را برای کاربران ایرانی نیز تدارک ببینیم و به آنها انگیزه کافی را القا کنیم که می‌توانند پیشرفت کنند و همه چیز تحت احاطۀ آن 10 تیم نیست.

بدون شک شما تیم‌های برتر ایرانی و سایر کشورهای دنیا را می‌شناسید. چقدر برای بچه‌های ایران شانس قائل هستید و به نظرتان آیا می‌توانیم در مسابقات اردیبهشت ماه موفق بوده و رتبه خوبی کسب کنیم؟

لازم است بگویم تیم ایران از نظر تاکتیکی و تکنیک و مهارت به هیچ وجه از تیم‌های دیگر کشورها کم ندارد و جزو بهترین‌ها است؛ تنها مشکلی که می‌توان به آن اشاره کرد، وجود لگ و بعضاً Delay در انجام مسابقات آنلاین است که باعث تفاوت در سبک و سیستم بازی کاربران ایرانی می‌شود. چون همانطور که می‌دانید مسابقات ما آنلاین بوده ولی مسابقات جهانی آفلاین است. بنابراین ممکن است مدل بازی تیم ما کمی تغییر کرده و روی نتیجه نهایی اثر بگذارد. به همین علت قصد داریم به زودی سیستم مسابقات آفلاین خودمان را داشته باشیم تا بچه‌ها بتوانند تمرین کنند و تجربیاتشان در این سبک نیز بالا برود.

منظورتان این است که قصد دارید تعداد مسابقات را زیاد کنید؟

در همه دنیا مسابقات در مرحله نخست آنلاین و سپس آفلاین انجام می‌شود. راه اندازی سیستم‌های آفلاین کمی دشوار است و دردسرهای خودش را دارد، اما ما در حال طراحی و تهیه آنها هستیم تا برای تمرین در اختیار کسانی که به جام جهانی راه پیدا میکنند قرار دهیم؛ در واقع فعلاً برنامه‌ای برای مسابقات آفلاین نداریم.

فکر می‌کنم پینگ بازیکنان تهرانی معمولاً 5 یا 6 یا 7 میلی ثانیه است، تایید می‌کنید؟

بله حداکثر پینگ مشاهده شده برای بچه‌های تهرانی بیشتر از 10 نبوده است. حتی گاهی اوقات در بررسی‌های انجام شده پینگ 2 و 3 میلی ثانیه نیز دیده شده است.

وضعیت پینگ در شهرستان‌ها چطور است؟ مثلاً در خوزستان.

پینگ بازیکنان زولا در تهران زیر ۱۰ و در دورترین شهرستان‌ها حوالی ۲۰-۳۰ است.

متاسفانه در شهرستان‌ها یک مقدار پینگ بالاتر است و شاید تا 20 یا 30 میلی ثانیه نیز باشد. اما بیشتر از این حد نخواهد شد و اگر موقعی بشنویم کاربری مثلاً دارای پینگ 50 است، متوجه می‌شویم مشکلی در کار وجود داشته و فوراً برای رفع آن اقدام می‌کنیم.

چه زمانی امکان بازی کردن بین کاربران ایرانی با سایر مناطق مثل اروپا میسر خواهد شد؟ آیا اصلاً چنین برنامه‌ای مد نظر دارید؟

در حال حاضر چنین چیزی امکان پذیر نیست، چون سیستم بازی زولا به نحوی طراحی شده که از ورود کاربر با IP متفرقه جلوگیری می‌نماید. فقط ایران هم این‌طور نیست و تمام سرویس‌های بازی در هر منطقه به همین صورت است. به همین علت سعی داریم با برگزاری مسابقات بین‌المللی با هم تعامل داشته و رقابت کنند. ولی با این وجود امیدوار هستیم در آینده کاربران از طریق اینترنت نیز بتوانند با هم بازی کنند.

دلیل محدود بودن IPها همان پینگ است؟

بله مشکل دقیقاً همین هست. به علت مشکلاتی که در اینترنت ایران وجود دارد، امکان بازی کردن با سایر مناطق جهان مشکل‌ساز خواهد شد. مثلاً اگر عناوین دیگر مانند پابجی را ببینید، متوجه خواهید شد پینگ بازیکن ایرانی به مراتب بالاتر از خارجی‌ها است. بنابراین سعی می کنیم با برگزاری مسابقات بین قاره‌ای همین خلأ را پُر کنیم.

نماینده ایران برای مسابقات جام جهانی پیش‌رو مشخص شده است؟

هنوز خیر؛ اما تاکنون مسابقات جامع برگزار شده و تنها رقابت‌های بین برندگان باقی مانده تا یک تیم انتخاب شده و راهی جام جهانی گردد.


برای تجربه بازی زولا نیازی به پرداخت هیچ مبلغی نیست و می‌توانید همین حالا با مراجعه به وب سایت رسمی زولا، ثبت نام کرده و فایل دانلود آن را در اختیار داشته و روی ویندوز خود نصب کنید. گفتنی است کاربرانی که از اینترنت مخابرات تهران استفاده می‌کنند، می توانند بدون مصرف شدن پهنای باند و حجم اینترنت، به صورت کاملاً رایگان آنلاین بازی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • little Monster.393
    little Monster.393 | ۱۵ بهمن ۱۳۹۷

    یه جوری نوشته خواننده زیرزمینی انگار مجرمن

  • sajjad1
    sajjad1 | ۱۵ بهمن ۱۳۹۷

    تو این بازی پول حرف اول رو میزنه
    پول بده گان بهتر بگیر گان رو اپگریت کن و به راحتی بازیو برنده شو!

    • enrix
      enrix | ۱۵ بهمن ۱۳۹۷

      کشورهای دیگه هم تقریبا همینطوری شدن ! مثالش warface رو چک کنید

      • mortezaniksard
        mortezaniksard | ۱۵ بهمن ۱۳۹۷

        بازی داریم تا بازی...

  • رویایی دارم
    رویایی دارم | ۱۵ بهمن ۱۳۹۷

    فرمودن برا شهرستانها پینگ 20 و 30 .در صورتی که متوسط پینگ من حدود 70 هست. حالا بماند بعضی وقتا تا 90 و 100 هم میره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی