ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف رابطه عجیب بین میکروب‌های دستگاه گوارش و اختلال روانی شیزوفرنی

محققان دانشگاه علوم پزشکی چونگ کینگ چین به تازگی نتایج پژوهشی را در ژورنال معتبر Science Advances به چاپ رسانده اند که از رابطه مستقیم میکروب های موجود در دستگاه گوارش با اختلال روانی شیزوفرنی ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۳

محققان دانشگاه علوم پزشکی چونگ کینگ چین به تازگی نتایج پژوهشی را در ژورنال معتبر Science Advances به چاپ رسانده اند که از رابطه مستقیم میکروب های موجود در دستگاه گوارش با اختلال روانی شیزوفرنی خبر می دهد.

در سال های اخیر شواهد زیادی مبنی بر ارتباط ترکیبات میکروبی دستگاه گوارش با اختلالات روانی یافت شده است

پژوهشگران برای اثبات ادعای خود، ابتدا نمونه مدفوع 63 بیمار مبتلا به شیزوفرنی را مورد آزمایش میکروبیولوژی قرار داده و نتایج آن را با داده های مربوط به نمونه آزمایشی 69 فرد سالم مقایسه کردند. در این مقایسه مشخص شد دستگاه گوارشی بیماران مبتلا به شیزوفرنی علی رغم تنوع کمتر در انواع میکروب های موجود، بعضی از انواع باکتری را به مقدار بیشتری در خود داشته و برخی دیگر را هم در تعداد اندکی میزبانی می کنند.

برای یافتن ارتباط دقیق میان نوع باکتری و اختلال شیزوفرنی هم دانشمندان داده های به دست آمده را با نتایج آزمایش مدفوع بیماران مبتلا به افسردگی مقایسه کردند که تفاوت های آشکاری میان میکروبیوم (انواع میکروب های موجود) دستگاه گوارشی این دو گروه وجود داشت.

شیزوفرنی

محققان چینی در مرحله بعد به منظور اثبات رابطه علت و معلولی، ترکیب باکتریایی عامل بیماری را در بدن گروهی از موش های آزمایشگاهی قرار دادند و میکروبیوم دستگاه گوارش انسان های سالم را هم در بدن گروه دیگری از موش ها شبیه سازی کردند.

بر اساس گزارش تیم آزمایش، گروه اول موش ها پس از مدتی شروع به انجام رفتارهای مرتبط با شیزوفرنی حیوانی (مانند بیش فعالی و افزایش یکه خوردن) کردند که نشان می دهد تغییر میکروبیوم دستگاه گوارش مستقیماً بر فعالیت مغز آنها اثر گذاشته است.

لازم به ذکر است که در سال های اخیر شواهد زیادی مبنی بر ارتباط ترکیبات میکروبی دستگاه گوارش با اختلالات روانی از جمله افسردگی و آلزایمر یافت شده که حالا با اضافه شدن شیزوفرنی، محققان به دنبال یافتن راهکارهای درمانی با هدف قرار دادن میکروبیوم دستگاه گوارش هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی