ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تزریق مستقیم انسولین به دیواره معده با کپسول خوراکی هوشمند MIT

برای افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، تزریق انسولین یکی از امور روزانه است که البته انجام آن چندان خوشایند نیست. هرچند تا کنون اقدامات زیادی در جهت تسهیل فرآیند دریافت انسولین توسط ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۹

برای افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، تزریق انسولین یکی از امور روزانه است که البته انجام آن چندان خوشایند نیست. هرچند تا کنون اقدامات زیادی در جهت تسهیل فرآیند دریافت انسولین توسط پژوهشگران انجام شده، اما ایده جدید مؤسسه MIT نسبت به بقیه کاربردی تر است.

محققان MIT نوع خاصی از کپسول های خوراکی را توسعه داده اند که درون آنها یک سرنگ مخصوص برای تزریق انسولین به جداره معده تعبیه شده و این هورمون را مستقیماً وارد جریان خون می کند.

البته پیش از این نیز ایده دریافت انسولین از طریق قرص و کپسول طرح شده بود اما به دلیل شرایط خاص دستگاه گوارش و محیط اسیدی، بیشتر تمرکز داروسازان روی تولید پوشش مقاوم برای داروها بود اما پژوهشگران MIT رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده و تصمیم گرفتند درون دستگاه گوارش بدن عمل تزریق را انجام دهند.

انسولین

جالب است بدانید که چند سال پیش نیز نوعی قرص با تعداد زیادی سوزن بسیار ریز توسط MIT توسعه یافته بود که هنگام عبور از روده، انسولین را به مویرگهای داخلی تزریق می کرد؛ اما در روش جدید تنها یک سوزن وجود دارد که هورمون را به دیواره معده تزریق می کند.

در روش جدید انسولین به شکل یک سوزن ریز وارد جریان خون می شود

کپسول جدید شامل یک سوزن از جنس انسولین یخ زده و یک فنر فولادی ریز، که با صفحه کوچکی از جنس شکر در جای خود محکم شده، است. زمانی که بیمار کپسول را می خورد، درون معده شکر هضم شده و با رها کردن فنر، سوزن انسولینی را وارد جداره معده می کند. این سوزن سپس به آرامی آب شده و وارد جریان خون می شود.

لازم به ذکر است که آزمایش داروی جدید ابتدا روی خوک ها انجام شده و توانسته در مدت یک ساعت (این زمان قابل کاهش است)، 5 میلی گرم دارو (به اندازه تزریق روزانه) را وارد جریان خون کند.

گفتنی است تیم داروسازی MIT برای طراحی کپسول جدید از ساختار بدن لاکپشت پلنگی الهام گرفته و داروی خود را با یک طرف تخت و یک طرف گنبدی شکل، طوری ساخته اند که همواره درون معده قسمت تخت (محل خروج سوزن) به سطح دیواره بچسبد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی