ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جیبی‌مو
نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی اپلیکیشن جیبی‌مو؛ تجربه‌ای متفاوت از پرداخت الکترونیکی

شبکه‌های اجتماعی چهره همه چیز را تغییر داده‌اند. اگر زمانی برای پیدا کردن یک رستوران خوب باید از مردم محلی پرس و جو می‌کردید، این روزها شبکه‌های مکان‌نمایی در کسری از ثانیه شما را به ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

شبکه‌های اجتماعی چهره همه چیز را تغییر داده‌اند. اگر زمانی برای پیدا کردن یک رستوران خوب باید از مردم محلی پرس و جو می‌کردید، این روزها شبکه‌های مکان‌نمایی در کسری از ثانیه شما را به بهترین رستوران‌ها می‌رسانند. می‌خواهید خانه بخرید؟ اپلیکیشن‌های جستجوی مسکن با ویژگی‌های اجتماعی، حی و حاضر در اختیارتان هستند. اما برای پرداخت الکترونیکی و تبادل پول چطور؟

«جیبی‌مو» نام استارتاپی است که دل به دریا زده و آمده که تجربه تبادل پول را در یک محیط اجتماعی را امتحان کند؛ کاری که با الگوبرداری از نمونه خارجی نخستین بار است که در ایران انجام می‌شود. در واقع شما با یک اپلیکیشن پرداخت آسان یا به عبارت دیگر کیف پول الکترونیکی مواجه هستید که می‌توانید در آن با سرعتی بالا، مراودات مالی خود با دوستان و آشنایان را به انجام برسانید. اما آیا جیبی‌مو در ترکیب قابلیت‌های اجتماعی با یک اپلیکیشن پرداخت آسان موفق بوده؟ در ادامه بررسی خواهیم کرد.

جیبی‌مو
جیبی‌مو برای پرداخت امکانات خوب و کاملی دارد و جهت کارت به کارت کردن، احتیاجی به داشتن شماره کارت طرف مقابل نیست؛ چرا که مبلغ در کیف پول درون‌برنامه‌ای و امن افراد ذخیره می‌شود.

اگر با اپلیکیشن‌های پرداختی مثل آپ یا 724 کار کرده باشید، احتمالا خیلی سریع به جیبی‌مو عادت خواهید کرد. جیبی‌مو در حکم کیف پول الکترونیک شماست؛ کیفی که باید با انتقال پول از حساب، هر از چندگاهی آن را شارژ کنید تا کارهایی مثل پرداخت و دریافت پول را بر مبنای موجودی‌تان انجام دهید. شاید بپرسید مزیت جابجا کردن پول با جیبی‌مو، نسبت به اپلیکیشن‌های پرداخت آسان در کجاست؟

اینجا باید چند مزیت را برایتان ذکر کنیم. نکته اول این که جیبی‌مو بابت تراکنش‌ها از شما «کارمزد» نمی‌گیرد. بنابراین در هر مبادله، ریالی کم و زیاد نمی‌شود و نکته عالی اینجاست که بر خلاف اپ‌های پرداخت آسان دیگر، در جیبی‌مو به محدودیت تبادل پول بر نمی‌خورید. اپلیکیشن امکانی فراهم کرده که بتوانید بدون نیاز به داشتن شماره کارت افراد، مبالغ سنگینی در حد 10 میلیون‌ تومان و بیشتر را در محیطی امن میان یکدیگر جابجا کنید که جزو مزایای مهم آن به شمار می‌آید.

جیبی‌مو
جیبی‌مو سه تایملاین دارد. یکی تایملاین عمومی که مبادلات تمام کاربران اپ را در آن می‌بینید و دیگری تایملاین مخصوص دوستان و در نهایت تایملاین خصوصی.

ویژگی مهم بعدی، امکان درخواست پول است. اگر از یکی از دوستان یا آشنایان‌تان طلب دارید، می‌توانید از او بخواهید بدهی‌اش را در کسری از ثانیه به شما پرداخت کند و برای این کار نیازی به ثبت نام شخص در اپلیکیشن وجود ندارد. البته برای ارتباط گرفتن با هر کاربر اپ می‌توانید از طریق QR Code او را به فهرست دوستان‌تان اضافه کرده یا از طریق جستجوی نام کاربری یا شماره تلفن، این کار را انجام بدهید.

این یکی از مزایای تبادل پول در این شبکه اجتماعیست. جایی که برای کارت به کارت کردن یا همان انتقال پول، نیازی به شماره کارت نیست و فقط آیدی یا شماره تلفن افراد کفایت می‌کند. اما آیا این تنها هدف جیبی‌مو از ساخت یک شبکه اجتماعی برای تسهیل پرداخت‌ها بوده؟ مسلما نه، محیط اجتماعی این اپلیکیشن اهداف دیگری را هم دنبال می‌کند.

جیبی‌مو در متن‌های تبلیغاتی خود «اشتراک دیدگاه درباره تراکنش‌ها» را یکی از خصوصیات اجتماعی خود عنوان کرده. به معنای دقیق‌تر، هر تراکنش در جیبی‌مو می‌تواند به محل تعاملات اجتماعی کاربران تبدیل شود. بدین صورت که هر مبادله را لایک کنند و زیر آن نظر بگذارند. جیبی‌مو برای این کار یک تایملاین «عمومی» هم در نظر گرفته که تبادلات مالی تمام کاربران در آن به نمایش در‌می‌آید.

جیبی‌مو
تایملاین عمومی اگر چه به عنوان یکی از ویژگی‌های جذاب اپلیکیشن مطرح شده، اما وقتی کامنت‌های نامربوط و تبلیغاتی را پای تراکنش‌ها می‌بینید جذابیت آن اندکی برایتان کاهش پیدا می‌کند.

البته لزومی به استفاده از تایملاین عمومی وجود ندارد. جیبی‌مو دارای دو تایملاین «دوستان» و «خصوصی» هم هست که تراکنش‌ها را می‌توانید به این دو محدود کنید تا افرادی که نمی‌خواهید آن‌ها را مشاهده نکنند. با این وجود در صورت استفاده از تایملاین عمومی جای خالی بعضی گزینه‌های مدیریتی مثل گزارش کردن پیام‌‌ها یا پاک کردن آن‌ها احساس می‌شود.

در هر صورت، باید بدانید که جیبی‌مو از روی یک اپلیکیشن موفق خارجی به نام Venmo الگوبرداری شده و بسیاری از المان‌های خود را از این اپ وام گرفته. با توجه به تازگی این ایده میان اپ‌های داخلی، شاید اندکی زمان لازم باشد تا بتوانیم در مورد تایملاین عمومی اپ و استقبال از آن میان کاربران ایرانی قضاوت درستی داشته باشیم.

جیبی‌مو
در جیبی‌مو می‌تواند تراکنش‌هایتان را به حالت خصوصی درآورید تا افراد متفرقه آن‌ها را نبینند.

اگر بتوانید به رویه فعلی اپلیکیشن عادت کنید قابلیت‌های خوبی را از منظر فنی در آن شاهید هستید. به غیر از مزایایی مثل عدم وجود محدودیت برای تراکنش‌ها و انتقال پول بسیار سریع، جیبی‌مو رابط کاربری خوب و دلنشینی دارد و ضمنا برای هر تراکنش گزارشات کاملی هم به صورت متنی و هم روی نمودار به شما ارائه می‌کند. نکته خوب دیگر، امکان خالی کردن کیف پول دیجیتالی در شماره حساب شماست که با یک اشاره و به سرعت انجام می‌شود.

اما از منظر امنیتی هم خیالتان بابت تبادلات درون اپلیکیشن راحت است. جیبی‌مو برای تبادلات مالی از رمزنگاری استفاده کرده و کلیه مجوزهای لازم از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای را هم برای این کار دریافت کرده است. همچنین برای ورود به اپ، می‌توانید یک رمز در نظر بگیرید که بر اساس ایموجی‌ها تنظیم می‌شود؛ سیستمی که سازندگان جیبی‌مو آن را «غیر قابل هک» توصیف می‌کنند.

جیبی‌مو
ارائه گزارشات مالی کامل روی نمودار و قفل‌گذاری با ایموجی؛ دو ویژگی خوب و جالب اپلیکیشن جیبی‌مو.

در مجموع باید گفت که جیبی‌مو خلاقیتی در پرداخت الکترونیکی آسان به کار برده که در اپلیکیشن‌های مشابه نمونه آن را ندیده بودیم و این خلاقیت را باید تحسین‌برانگیز توصیف کرد.

رویکرد متفاوت جیبی‌مو به پرداخت آسان بانکی، باعث شده که برای کاربر ایرانی ارزش تجربه داشته باشد؛ خصوصا برای تفریح‌های گروهی و مواقعی که نیاز به کارت به کارت کردن هزینه بیشتر از سایر مواقع احساس می‌شود.

البته با توجه به رویکرد اجتماعی نه چندان آشنای اپلیکیشن، باید ببینیم که در آینده استقبال از آن به چه صورت خواهد بود. اپلیکیشن جیبی‌مو را می‌توانید همین حالا و به رایگان برای iOS و اندروید دریافت کنید.

جیبی‌مو

جیبی‌مو

سازنده: جیبی مو قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 17.4 / 20 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hamid Mansouri
    Hamid Mansouri | ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

    الان مردم سخت به موسسات اعتباری باور دارن این اپ چه جوری میتونه اعتماد رو جلب کنه

مطالب پیشنهادی