ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دلالان متضرر می شوند، اما قیمت ها در بازار خودرو کاهش نمی یابد

پس از التهاب بازار طی چند هفته اخیر، پیش فروش ایران خودرو و سایپا نیز ظاهرا نتوانسته دردی از بازار دوا کند، چرا که فروش تعداد زیادی خودرو ظرف مدت زمانی کم، تنها می تواند ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

پس از التهاب بازار طی چند هفته اخیر، پیش فروش ایران خودرو و سایپا نیز ظاهرا نتوانسته دردی از بازار دوا کند، چرا که فروش تعداد زیادی خودرو ظرف مدت زمانی کم، تنها می تواند ناشی از سرازیر شدن نقدیندگی سرگردان به بازار خودرو کشور باشد که از ثروت کلان واسطه گران ناشی می شود.

البته در این میان ابهاماتی نیز وجود دارد، برای مثال تعداد دقیق محصولات عرضه شده در پیش فروش اخیر سایپا و ایران خودرو مشخص نیست. عرضه کم تعداد خودرو به بازار خود می تواند یکی از دلایل تشدید قیمت ها در بازار باشد، چرا که عملا تمامی خودروهای پیش فروش شده با قیمت قطعی نسیب دلالان می شوند. این در حالیست که براساس شرایط اعلامی در پیش فروش سایپا، تحویل خودروهای ثبت نامی عملا بعد از عید انجام می شود و به نظر می رسد که خرید چنین خودروهایی توسط واسطه گران با هدف عرضه در ماه های ابتدایی سال 98 صورت گرفته باشد. ایران خودرو نیز از احتمال تحویل 20 درصد از خودروهای پیش فروش شده در بازار شب عید خبر داده است که این مورد نیز به معنی عرضه 80 درصدی در بازار بهاری و معمولا راکد تلقی می شود.

با چنین وصفی می توان حدس زد که خریداران عمده خودروهای پیش فروش شده ثبت نامی احتمالا واسطه گران کلان یا شبکه نمایندگی خودروسازان هستند که از توان بالایی برای کنترل بازار و پیش بینی شرایط در میان مدت برخوردارند. پیش بینی ایشان مبنی بر احتمال زیاد شدن قیمت ها در راستای تطبیق با نرخ دلار و رکود بازار طی چند ماه اخیر، تبدیل به انگیزه اصلی برای سرمایه گذاری و خرید خودروهای تحویلی بهار شده است.

بازار خودرو

اما در زمینه ریشه یابی این شرایط، فربد زاوه، یکی از کارشناسان بازار خودرو در مصاحبه با میزان موارد جالبی را مطرح کرده است، به گفته ایشان: افزایش قیمت خودرو یا قیمت سایر کالا‌ها علت تورم نیستند بلکه خود معلول تورم هستند یعنی کشور دچار تورم است و اثر خود را بر قیمت کالا‌ها می‌گذارد.

ریشه تورم سیاست‌های دولت است و جزو ابزار‌های انحصاری دولت‌ها است و اینکه مردم می‌توانند تورم ایجاد کنند اشتباه است بلکه می‌توانند از قوانینی که وجود دارد سوءاستفاده کنند و منجر به آشفتگی شود اما، کسی که این آشفتگی را ایجاد می‌کند دولت است. در مورد خودرو نیز همین موضوع است، در کشور یک نقدینگی بزرگی وجود دارد که به واسطه پایدار نبودن سیاست‌های پولی کشور، پایدار نبودن سیاست‌های عرضه و تولید است زمانی که پایداری قوانین دچار اختلال می‌شود انگیزه برای سرمایه گذاری طولانی مدت در کشور کاهش می‌یابد وموجب می‌شود این نقدینگی به سمت بازار‌های دیگر سرازیر شود و سایر بازار‌ها را دچار التهاب کند.

زاوه با بیان اینکه حجم عرضه خودرو به صورت میانگین نسبت به مدت زمان سال گذشته 45 درصد کاهش داشته است ادامه داد: این موضوع موجب شد این کالایی که در بازار وجود دارد قابلیت سفته بازی پیدا می‌کند و با افزایش تیراژ مشکل در بازار خودرو برطرف می‌شود، اما بازار‌های دیگر به مشکل خواهند خورد.

همچنین عرضه کم و تورم موجب آشفتگی بازار شده است طبق آمار وزارت صنعت عرضه کمتر شده، از طرفی این سطح قیمت‌ها تقاضای واقعی ندارد و دلالانی که برای کسب سود وارد این بازار می‌شوند زیان خواهند کرد به دلیلی اینکه خودرویی مانند پژو 405 خریداری در طیف قیمتی 90 میلیون تومان ندارد.

بازار خودرو

بنابراین رکودی که پس از این مرحله در بازار خودرو اتفاق خواهد افتاد بدتر از رکود قبلی خواهد بود و منشا این مشکلات را باید در دولت پیگیری کرد زمانی که تخصیص ارز مشکل دارد و این مشکلات وجود دارد تورم هم کاهش نمی‌یابد.

از این رو پیش بینی رکود بازار خودرو در بهار به قوت خود باقیست، اما آنچه در تابستان رخ می دهد، بستگی زیادی به میزان عرضه خودروسازان دارد. در شرایطی این احتمال وجود دارد که قیمت هایی نهایی براساس نرخ دلار 10 الی 12 هزار تومانی افزایش یابد و در این صورت پیش بینی واسطه گران برای سرمایه گذاری فعلی نیز منطقی به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Titan007
    Titan007 | ۱ اسفند ۱۳۹۷

    مردم هم که به شخمتونه

مطالب پیشنهادی