ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سفینه فضایی
علمی

برای سفر به نزدیکترین منظومه ستاره ای به چه فضاپیمایی نیاز داریم؟

در سفر به کهکشان برای رسیدن به نزدیکترین منظومه هیچ راه بازگشتی در کار نیست و این یک سفر یک طرفه خواهد بود. دلیل موضوع به محدودیت های تعریف شده بر اساس نظریه نسبیت خاص اینشتین باز ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

در سفر به کهکشان برای رسیدن به نزدیکترین منظومه هیچ راه بازگشتی در کار نیست و این یک سفر یک طرفه خواهد بود. دلیل موضوع به محدودیت های تعریف شده بر اساس نظریه نسبیت خاص اینشتین باز می گردد. بر طبق این نظریه هیچ چیزی نمی تواند سریعتر از نور حرکت کند. در این صورت سفر به نزدیکترین سامانه ستاره ای هزاران سال طول خواهد کشید. اما برای چنین سفری سفینه فضایی ما باید چه ابعادی داشته باشد؟

با فناوری های مرسوم، سفر به آلفا قنطورس، نزدیک ترین سامانه ستاره ای شناسایی شده، در حدود 19 هزار تا 81 هزار سال طول می کشد. بسیاری از نظریه پردازان این موضوع را مطرح کرده اند که ما برای چنین سفری نیاز به فضاپیمایی داریم که حیات نوع بشر را در کهکشان ها گسترش دهند.

طبیعی است که چنین پروژه ای در زمان فعلی با چالش های متعددی روبرو شود. یکی از این موارد نیاز به سفینه فضایی است که امکان رشد و زندگی چندین و چند نسل در آن فراهم باشد. در پژوهش جدیدِ محققانی از سراسر جهان، مشخص شده که این فضاپیما باید فضای داخلی بسیار بزرگی داشته باشد.

سفینه فضایی

نتایج این مطالعه به تازگی منتشر شده است. این تحقیقات زیر نظر «فردریک مارتین» از رصدخانه استراسبورگ و «کَمیل بلوفی»، فیزیکدان ذارت به همراه استارتاپ علمی Casc4de انجام شده. علاوه بر این «ریس تیلور» از موسسه نجوم آکادمی علوم کشور چک و «لویک گرا»، مهندس سازه از شرکت مورفوسنس در این پروژه همکاری داشته اند.

چه نفر برای سفر نیاز است؟

در پروژه قبلی، مارتین و بلوفی بررسی کرده بودند که سفینه مورد نیاز تا چه اندازه باید بزرگ باشد تا همه به سلامت به مقصد برسند. برای این محاسبه، تولد، زندگی و مرگ افراد شبیه سازی شده بود. آنها دریافته بودند که برای یک سفر که توسط چندین نسل از انسان ها انجام می شود نیاز به 98 نفر انسان داریم و البته با در نظر گرفتن اینکه ریسک اختلالات ژنتیکی و دیگر اثرات منفی ناشی از مواردی از جمله ازدواج های فامیلی هم وجود نداشته باشد.

چه مقدار غذا باید تأمین شود؟

در پژوهش جدید به سوال مهم دیگری پاسخ داده شده: چه مقدار غذا برای افراد حاضر در این فضاپیما نیاز داریم؟ این که برای این افراد غذای خشک را در نظر بگیریم گزینه چندان مناسبی نیست چرا که در طول قرن هایی که سفر طول می کشد، غذاها فاسد و غیر قابل استفاده می شوند. ساکنین سفینه باید خود بتوانند غذای مورد نیازشان را تأمین کنند.

اما چه مقدار فضا برای تولید غذای کافی برای تمامی سرنشینان نیاز است؟ وقتی موضوع سفرهای فضایی مطرح می شود به عقیده مارتین یکی از مهمترین موضوعات ابعاد سفینه است:

«پرتاب ماهواره های سنگین تر به فضا، گران تر تمام می شود. سفینه فضایی هر چه سنگین تر و بزرگ تر باشد پیچیده تر می شود و منابع گران قیمت آن هم مربوط به سیستم های پیشران خواهد بود».

«در واقع اندازه سفینه محدود به پارامترهای گوناگونی است. در مورد سفینه ای که قرار است حامل نسل هایی [از انسان ها] باشد میزان غذایی که می توانیم تولید کنیم به طور مستقیم به سطح داخلی سفینه بستگی دارد. از سوی دیگر این فضا به اندازه سیستم پیشران وابسته است. ابعاد، پیشران و تولید غذا ارتباط تنگاتنگی با هم دارند».

به منظور پاسخ به سوال مهمِ «سفینه ای که برای این سفر نیاز داریم تا چه حد باید بزرگ باشد؟» تیم پژوهشگران از نسخه آپدیت شده نرم افزار هِریتیج (HERITAGE) بهره بردند. به گفته محققان، این نسخه به ویژگی های بیولوژیکی وابسته بر سن از جمله قد و وزن متکی است. علاوه بر  این خصوصیات متغیر مربوط به جمعیت شامل ناباروری، بارداری و نرخ سقط جنین را در نظر می گیرد.

پژوهشگران در کنار این موارد، میزان کالری مورد نیاز خدمه را در نظر گرفتند تا بر اساس آن محاسبه کنند که به ازای هر یک سال از سفر، چه میزان غذا مورد نیاز است. در نهایت داده های مورد نیاز برای شبیه سازی تخمین کالری مورد نیاز مسافران بر مبنای سن، قد، وزن، میزان فعالیت و سایر داده های پزشکی را به سیستم اضافه کردند.

از فرمول هریس بندیکت استفاده شد تا نرخ متابولیک پایه هر فرد تخمین زده شود. به این ترتیب پژوهشگران میزان کیلو کالری مورد نیاز روزانه هر فرد برای حفظ وزن ایده آل را محاسبه کردند. به این منظور حتی افراد کوتاه یا بلند قامت و سبک یا سنگین وزن هم در نظر گرفته شدند.

پس از اینکه میزان کالری مورد نیاز محاسبه شد، باید محاسبه می شد که با استفاده از راهکارهای کشاورزی از قبیل آب کشت یا هوا کشت، در هر کیلومتر مربع، چه میزان غذا در هر سال می توان تولید کرد. ترکیب اعداد به دست آمده با راهکارهای کشت مرسوم و نیز مدرن، توانستند مقدار زمین های کشاورزی مصنوعی که در سفینه مورد نیاز بود را محاسبه کنند. در نهایت با محاسبات تمامی این موارد و در نظر گرفتن تعداد بالای خدمه (500 نفر) طرح کلی به دست آمد:

«ما دریافتیم که برای خدمه ناهمگون (از نژادهای مختلف) به عنوان مثال به تعداد 500 نفر که [از نظر رژیم غذایی] همه چیز خوار و با رژیم متعادل هستند، 0.45 کیلومتر مربع زمین مصنوعی برای کاشت تمامی غذای مورد نیاز کافی خواهد بود».

به گفته پژوهشگران این زمین مصنوعی می تواند به منظور زراعت به روش هواکشت، برای میوه ها، سبزیجات، خوراکی های پر نشاسته، شکر و گیاهان روغنی به کار برود یا برای پرورش ماهی یا مواردی از قبلی گوشت، لبنیات و عسل کاربرد داشته باشد.

سفینه فضایی

با این حساب باید محدودیت های سفینه فضایی را هم در نظر گرفت. با فرض اینکه فضاپیما امکان ایجاد جاذبه مصنوعی از طریق یکی سیستم چرخشی را داشته باشد، باید یک بخش چرخان با شعاع حداقل 224 متر و طول 320 متر را در نظر بگیریم که به دور یک محور مرکزی در چرخش است تا همواره جاذبه مورد نیاز ایجاد شود. البته به گفته مارتین علاوه بر زمین های کشاورزی نیاز به امکانات دیگری از جمله محل اقامت انسان ها، اتاق های کنترل، ژنراتورهای برق و ... داریم. تمامی این ها سفینه فضایی را حداقل دو برابر بزرگتر از آنچه برای زمین ها نیاز داریم می کند:

«جالب اینکه حتی اگر طول سفینه را دو برابر کنیم باز هم این سازه از بلندترین ساختمان روی زمین، برج خلیفه دوبی (با ارتفاع 828 متر)، کوچکتر است».

سخن پایانی

برای علاقه مندان به اکتشافات فضایی بین سیاره ای و طراحان این گونه مأموریت ها، پژوهش اخیر از این حیث مهم تلقی می شود که دیدگاهی به معماری سفینه فضایی برای انتقال نسل ها به منظومه های خورشیدی دیگر را شکل می دهد. علاوه بر این در کنار مطرح کردن مباحث تئوری، با استفاده از اعداد محاسبه شده، به نوعی مسیر پیش روی دانشمندان برای محقق کردن چنین سفری را مشخص می کند.

در نهایت مارتین معتقد است که تنها مشکل باقی مانده که باید برای حل آن راهکارهایی پیدا شود، تهیه آب است. چنین سفر طولانی نیاز به حجم فراوانی آب برای مواردی از قبیل نوشیدن و کشاورزی دارد. برای تهیه این میزان آب نمی توان تنها به راهکارهای بازیابی این ماده حیاتی اکتفا کرد. به گفته مارتین، همین موضوع، پژوهش های بعدی آنها را به خود اختصاص خواهد داد.

اما مهمترین سوالی که به نظر نمی رسد به این زودی ها تغییر کند. این است: «آیا سفر چندین نسل به نزدیکترین سیاره ممکن است؟». سوال دیگری که نباید فراموش کنیم هزینه مورد نیاز برای چنین سفری است. حداقل هنوز پاسخ دقیق این دو را نمی دانیم. تنها می دانیم که نیاز به مقدار بسیار زیادی انرژی، منابع و البته زمان داریم.

ریسک چنین سفری بسیار بالا خواهد بود. در نتیجه احتمالاً تنها افرادی به شدت ماجراجو داوطلب رفتن به این سفر بی بازگشت می شوند. اما به سختی می توان تصور کرد که اگر روزی زمین محکوم به نابودی شود، پاسخ های سوالات و نیز گزینه ها چگونه در کنار هم قرار خواهند گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۴ اسفند ۱۳۹۷

    دمشون گرم! خدایی خیلی ابعاد مخفی و حل نشده میتونه توی همچین پروژه ای باشه که پیشبینی ۱۰۰٪‌اونها لازم که نه،‌اجباریه. مثلا یه بیماری گیاهی میتونه فراگیر شه و همه محصولات کشاورزی رو نابود کنه. آیا اونجا میتونن سموم جدید براش بسازن؟ یعنی واقعا چندین و چمند نوع آزمایشگاه و کارخونه کوچک ولی با امکانات کامل نیاز داره. در اصل باید یک کره زمین کوچیک رو بفرستن که بتونه این چند هزار سالو طی کنه. ولی خب واقعا حرکت جالبیه. حتی فکر کردن بهش هم جذابه.

  • Unconventional_NyTro
    Unconventional_NyTro | ۴ اسفند ۱۳۹۷

    سلام

    همش چرتُ پرت، البته منظورم مقاله نیست مقاله خوبی بود

    منظورم اینه که راه کاراشون چرتُ پرت هست
    نکنه می خوان به صفینه سوخت بنزینی بدن
    بجای این راه کارهای مزخرف یکم برن روی مغناطیس بیشتر کار کنن بجای کار روی ماده تاریکُ اینجور چرتُ پرتا
    این دیگه به همه ثابت شده و نمونش توی طبیعت دیده شده که با مغنایس میشه پیچشی در فضا و زمان ایجاد کرد که مثلا صفینه سرعت بشه سرعت نور بعلاوه مثلا 50 هزارتا سرعت خوده صفینه یعنی سرعت نور بعلاوه 50 هزار کیلومتر در ساعت
    اگه کسی نمی دونه پیچش در زمان یعنی چی لطفا قبل از جواب بره تحقیق کنه
    درواقع چنین حالتی میشه که شما ایستادی و سرعتت به سرعت نور رسیده و حالا اگر راه بری با سرعت مثلا 4 کیلومتر در ساعت میشه نور بعلاوه 4 کیلومتر در ساعت
    حالا صفینه می تونه یه لحظه یک پیچش ایجاد کنه و یک پرش انجام بده
    ولی اگر ماده بالاتر از سرعت نور حرکت کنه متلاشی میشه ولی انرژی که متلاشی نمیشه پس راه حل اینم ایجاد دیواره ی انرژی هست که دیواره انرژی یه نمونشو توی طبیعت هست که بهش میگیم لایه اوزون که اگر نباشه خیلی زود زمین کمکم غیره قابل سکونت میشه

    این همه علم توی خیلی از زمینه ها پیشرفت کرده ولی اصلا ندیدم توی بخش انرژی و مغناطیس پیشرفتی داشته باشه
    می تونم بگم هیچ پیشرفتی نداشته
    اگر همجوشی هسته ای ساخته بشه اون موقع میشه گفت یه پیشرفتی داشته

    واقعا نمی فهمم چرا از طرح هایی که طراحان میسازن یا بازی سازان یا حتی انیمیشن های علمی چرا استفاده نمی کنن
    تنها کسیُ که دیدم استفاده کرده ایلان ماسک بوده که لباسشو داده به یک طراح

    یکی هرچقدرم علم فیزیکُ ریاضی داشته باشه ولی اگر طراح خوبی نباشه نمی تونه وسایل خوبی بسازه

    • Mahdi Behkar
      Mahdi Behkar | ۴ اسفند ۱۳۹۷

      هیچ ماده ای نمی تونه به سرعت نور برسه و اگه برسه جرمش بی نهایت میشه
      آلبرت انیشتین

      والا حتی دانشمندان هوا و فضا درک کاملی از نظریه پیچش مغناطیسی و فلان و فلان ازشون ندارن
      شما چنان با اطمینان میگین با پیچش مغناطیسی مسافت طولانی تبدیل به مسافت کوتاه میشه و چنان با اعتماد بنفس برچسب مزخرف و مسخره رو به این مقاله چسبوندین که هر کی ندونه فکر می‌کنه انیشتین این نسل هستین

      • Unconventional_NyTro
        Unconventional_NyTro | ۴ اسفند ۱۳۹۷

        سلام
        من گفتم مقاله خوبی بود کی گفتم بد بود

        شده روی مغناطیس کار کنن یا شده روی انرژی کار کنن که میاین این حرفُ میزنیی
        این همه سال گذشت باتری چه پیشرفتی داشت
        موقعی شروع به پیشرفت کرد که دیگه اوج نیاز به پیشرفت توی زمینه باتری حس میشد

        منم گفتم ماده نمی تونه به سرعت نور برسه ولی انرژی که می تونه که لایه اوزون رو مثال زدم
        اگر نمی دونی دیواره ی انرژی چی هست پیشنهاد می کنم صحنه آخر فیلم پرداتور رو نگاه کنی تا بفهمی منظورم چی هست

        پیچش در زمان یه نمونش توی طبیعت اتفاقا افتاد هواپیمایی که توی یک ابر لوله ای با انرژی بالا رفت که باعث سرعتشون بیشتر بشه بنظر خودشون رب ساعت طول کشید که ازش عبور کنن ولی توی زمان واقعی فقط 3 دقیقه گذشته بود این یعنی سرعتشون چند برابر بیشتر شده بود
        که خوشبختانه این لو رفت
        بلفرض شما اگر دانشمند باشی با دیدن چنین چیزی به زندگی عادیت ادامه میدی یا اینکه تمام زندگیتو می ذاری برای فهمیدنش که چه اتفاقی افتاده

        تنها دانشمندی که روی انرژی و مغناطیس کار می کرده و تمام عمرشو صرف کارهاش کرد نیکولا تسلا بوده که خیلی از دستاوردهاشو انداختن سطل آشغال بخاطر منافع شخصی
        با مقالاتی که راجبش خوندم و عکسایی که دیدم حتی به همین پیچش زمان هم تقریبا دست یافته بوده یعنی انجامش داده بوده ولی کاملش نکرده

        چرا خبر راجب چیزهای تکنولوژی های عادی که اهمیت زیادی هم ندارن و فقط جنبه رفاهی دارن زیاد تکرار و پخش میشه ولی راجب چیزهای مهم همون یباری هم که پخش میشه لو رفته که پخش میشه
        دیسک هزار ترابایتی
        هم جوشی هسته ای
        کامپیوترهای کوانتومی
        سلول های خورشیدی
        راهای تولید انرژی پاک
        اسکلت رباتیک
        پهبادها
        آهن رباهای الکتریکی
        شبیه سازهای جاذبه
        معلق نگه داشتن روی مغناطیس
        لیزر
        سیستم حرکت کنترول از راه دور
        جرم منفی
        و غیره
        چرا انقدر خبر راجب این چیزا کم پخش میشه مثلا پهبادها تنها کسی که پیشرفتُ یکمی از حد معمولی بالاتر به مردم نشون داده ted بوده
        با چیزی که تد نشون داده و اطلاعاتی تیکه تیکه از پهبادها دیدم تا الان باید پهبادهایی بهتر از اونچه که در سریال سوپگرل نشون دادن میساختن ولی همچنان میبینیم چرتُ پرت میسازن

  • Mohammad_rvp
    Mohammad_rvp | ۴ اسفند ۱۳۹۷

    یاد فیلم passengers افتادم

  • Ali Rahimi
    Ali Rahimi | ۳ اسفند ۱۳۹۷

    فکر کن. پدر به پسرش می‌گه شما به دنیا اومدید که بچه‌های دیگه‌ای به دنیا بیارد که n نسل بعدتون، برسن به آلفای قنطروس. البته زندگی کنونی ما هم کمتر از اونها بی‌هدف نیست

مطالب پیشنهادی