ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سایت رند
تکنولوژی

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی: باید واردات آیفون ممنوع شود

«امیر خوراکیان» معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی، اقدامات اخیر اپل مبنی بر حذف استارت‌آپ‌ها از اپ استور را بی شک به خاطر تحریم ها دانست و آن را یک ظلم علیه منافع مردم قلمداد ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰

«امیر خوراکیان» معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی، اقدامات اخیر اپل مبنی بر حذف استارت‌آپ‌ها از اپ استور را بی شک به خاطر تحریم ها دانست و آن را یک ظلم علیه منافع مردم قلمداد کرد. او ضمن اشاره به سرمایه گذاری بیش از ۲ میلیارد دلار سال گذشته کسب و کارها، روی گوشی‌های آیفون، این سرمایه‌گذاری‌ها را با توجه به اقدامات اپل علیه ایران خطرناک دانست. خوراکیان باور دارد که اگر بگوییم اپل این کار را با همه کشورها کرده و صرفا به ما مربوط نیست، چندان درست نیست و باید اقدامی اساسی در برابر این کارها انجام داد؛ اقدامی همچون ممنوعیت واردات آیفون.

واردات آیفون

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در گفتگوی تفصیلی خود با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده که با اینکه افرادی در کشور مصاحبه می‌کنند و این اقدام اپل را صرفا علیه ایران نمی‌دانند ولی کاربران ایرانی در حین مکاتبه با اپل، متوجه شدند که موضوع اصلی تحریم‌هاست:

«باید یک تصمیم جدی گرفته شود. باید یک هماهنگی جدی به وجود بیاید و اینکه یک نفر مصاحبه کند و بگوید این مخصوص ایران نبوده و در جا‌های دیگر هم اعمال شده است، تا این مقدار سطحی‌نگری درست نیست. در حالی که خود اپل در پاسخ مکاتبه کاربران ایرانی رسماً گفته است به خاطر تحریم این کار را کردم، من الان تصویر آن را هم دارم. معنایی ندارد که ما بگوییم فقط مربوط به ایران نیست و بخواهیم ذهن را منحرف کنیم. نباید اینگونه برخوردکنیم. باید نسبت به سرمایه‌های ملی نسبت به استقلال و غرور ملی احساس مسئولیت کنیم و یک تصمیم جدی در این رابطه بگیریم»

او می‌گوید اگر تصمیمات حوزه ICT روی دوش او بود، یکی از اقدامات پیش‌گیرانه‌ای که انجام می‌داد، ممنوع کردن واردات آیفون بود. به گفته خوراکیان با ممنوعیت واردات این کالا، هیچ مشکلی در کشور پیش نمی‌آمد و مشکلات ارتباطاتی هم دچار اختلال نمی‌شد: «در حال حاضر گوشی‌های دیگر امکانات و زمینه‌های ارتباطی استفاده از نرم‌افزار‌های مختلف و ظرفیت‌های مختلف آن‌ها به مراتب بهتر از آیفون است. خب اپل را ممنوع می‌کردیم، رجیستر نمی‌کردیم.»

خوراکیان این اقدامات را با عبارت به موقع زنگ خطر را زدن تعریف می‌کند و باور دارد که حاکمیت باید کاری کند که مردم کم کم از چند ماه قبل به سمت عوض کردن گوشی‌ خود پیش برود: «اپل در سراشیبی بازار است اگر این تصمیم‌گیری می‌شد یا حتی الآن بشود ممکن است اپل به واسطه شرایطی که دارد مسیر خود را تغییر دهد. به هر حال برای ما روشن است که این یک برنامه و ظلم به کاربران است و ربطی به تحریم‌ها و مسائل دولت‌ها ندارد و مستقیم متوجه مردم و کاربران است این‌ها باید شفاف و روشن شود.»

واردات آیفون

خوراکیان همچنین با اشاره به تلگرام طلایی و هاتگرام گفته که علی رغم اعلام قبلی مرکز ملی فضای مجازی مبنی بر اینکه باید تا پایان سال تکلیف این دو پیام رسان مشخص شود، در حال حاضر مشخص نیست که چه سرنوشتی برای این برنامه‌ها رخ خواهد داد. او تاکید کرده که تصمیم‌گیری سرنوشت نهایی این برنامه‌ها مربوط به قوه قضائیه است:

«آن چیزی که وظیفه ما بوده تهیه سند ساماندهی پیام‌رسان‌های داخلی بوده که یک سند ملی است. ما این سند را تهیه کرده‌ایم و در شورای عالی به تصویب رسیده است. ما هم موظفیم که ابعاد تحقق این سند را دنبال کنیم و گزارش بخش‌هایی از این سند که احتمالاً دچار مشکل شده است را به مراجع ذی‌ربط بدهیم و کارمان را پیگیری کنیم. این پیام‌رسان‌ها یا باید به پیام‌رسان داخلی مستقل تبدیل شوند یا از ادامه کار آن‌ها ممانعت به عمل آید. چه کسی باید این ممانعت را به عمل بیاورد؟ همان کسی که حکم ممانعت فعالیت تلگرام را صادر کرد.»

به گفته معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی، بیش از ۵۰ درصد ترافیک تلگرام کاهش پیدا کرده است و بعد از ترویج تلگرام طلایی و هاتگرام جلوی رشد تلگرام گرفته شده است.

خوراکیان در این مصاحبه درباره فیلترینگ اینستاگرام نیز آن را تلویحا رد کرده و گفته که با وجود مشکلاتی که این شبکه دارد اما باید خلا آن توسط دولت برطرف شود تا مشکلاتی برای این برنامه پیش نیاید:

«حتماً اینستاگرام برای فرهنگ، نیاز‌ها و مسائل کشور ما نیست و آسیب‌های آن بسیار زیاد است، ولی این یک طرف قضیه است و طرف دیگر ماجرا این است که ما در این موضوع خلاء داریم و آن خلا حتماً باید برطرف شود و صاف و پوست‌کنده بگویم که مسئول برطرف کردن این خلاء دولت است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • rstm11
    rstm11 | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    برو مثل بچه آدم اختلاستو بکن بابا واسه من واردات ممنوع میکنه? ?

  • enrix
    enrix | ۱۸ اسفند ۱۳۹۷

    لعنت خدا به من که مسئولایی برامون تصمیم میگیره که هنوز فرق بین گواهی های مختلف ios رو نمیدونن و چنین حرفی میزنن! پس با این حساب اخطاری که به گوگل و فیس بوک داد هم از روی تحریم و شکستن عزت مردمه! البته وطن فروشهایی مث نریمان غریب هم که مستقیم آمار و گرا دادن اونوریا ببندن مقصر اصلی این قضیه هستن

  • enrix
    enrix | ۱۸ اسفند ۱۳۹۷

    عزت نفس کامل قابل ستایشه ولی نباید با جوسازی الکی همرااه باشه! اگه گوشی گوگل پیکسل بود مشکلی نبود چون بالاخره هوآوی و سامسونگ و هزار گزینه دیگه هست ولی وقتی تنها گوشی که با سیستم عامل آی او اس ران میشه آیفون هست دیگه باید مواظب باشیم هر حرکتی نزنیم!

  • محسن برجی
    محسن برجی | ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

    یک نفر اگر دستش می‌رسد برود با زبان ساده سیاست‌های تولید و عرضه اپلیکیشن‌های آیفون را برای آقای خوراکیان توضیح دهد. همچنین این موضوع را هم به ایشان توضیح دهند که اپل نمایندگی رسمی در ایران ندارد و نقش و دخالتی در توزیع دستگاه‌های اپل در ایران ندارد.

  • yohan
    yohan | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

    باید یه حرکت ملی روی این موضوع انجام بشه و خود اشخاص توسط شبکه های مجازی اقدام به ایجاد کمپین کنند چون قطعا دولت فقط بحث رو سیاسی میکنه و موضع گیری ها هم سیاسی میشه.

    • enrix
      enrix | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

      نباید اینقد رو این موضوع مانور بدیم که اونوریا احساس کننن واقعا برامون یه معظل بزرگه و هی بیشتر تو این زمینه تحریم کنن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی