ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قوانین فضای مجازی
تکنولوژی

معاون دادستان کشور: نیاز به قوانین کامل‌تری در رابطه با فضای مجازی داریم

در پنل تخصصی پنجمین نشست فضای مجازی پاک که با حضور افرادی چون «جواد جاوید نیا»، «مصطفی کواکبیان» «محمد شریف خانی» برگزار شد؛ صحبت‌هایی درباره مشکلات فضای مجازی مطرح شد. حاضرین این نشست اذعان داشتند ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۹

در پنل تخصصی پنجمین نشست فضای مجازی پاک که با حضور افرادی چون «جواد جاوید نیا»، «مصطفی کواکبیان» «محمد شریف خانی» برگزار شد؛ صحبت‌هایی درباره مشکلات فضای مجازی مطرح شد. حاضرین این نشست اذعان داشتند که قوانین تدوین شده در برابر گستردگی فضای مجازی نقص‌هایی دارد و نیازمند قوانین بیشتری در این زمینه هستیم.

جواد جاوید نیا; معاونت فضای مجازی دادستان کل کشور با اذعان به این موضوع که ما مرز حقوقی درستی برای تعیین بحث انتقاد در فضای مجازی و افترا در این فضا را تعیین نکرده‌ایم و باید این موضوع را تعیین کنیم؛ تاکید کرد که نیاز به قوانینی داریم تا توسط شورای عالی فضای مجازی و مجلس تصویب شود:

«قوانینی لازم داریم که باید توسط شورای عالی فضای مجازی و مجلس تصویب شود تا بتوان این خلا قانونی را درست برقرار کرد. هنوز مفهوم عمیقی از امنیت در فضای مجازی ارائه نشده است. ما اگر همراه با فناوری‌های جدیدی همچون بلاکچین نشویم و صرفا با آنها برخورد کنیم، به مشکل می‌خوریم. حتی میتوان گفت سیاست بانک مرکزی تا به امروز در قبال ارزهای مجازی هم تا به امروز نحوه عاقلانه و صحیحی نیست.»

قوانین فضای مجازی

جاوید نیا با اشاره به شکست فیلترینگ هوشمند تاکید می‌کند که باید سواد دیجیتالی و رسانه‌ای خود مردم بالاتر برود تا خودشان از پلتفرمها درست استفاده کنند:

«ما چگونه می‌توانیم از خروج بیگ دیتا توسط نرم افزارهای خارجی جلوگیری کنیم، بیاید و نظر بدهید و ما از آنها استقبال می‌کنیم.»

جاویدنیا با اشاره به فیلترینگ تلگرام تاکید کرد که دولت در وهله اول باید یک نمونه داخلی مناسب درست می‌کرد و یک نیاز واقعی ایجاد می‌کرد:

«مگر چین چکار کرد؟ ویچت را آورد و با چند صد خدمات مردم را به سمت این پلتفرم هدایت کرد. درباره لزوم فیلترینگ تلگرام هم البته نباید فراموش کرد که تهدید گرام و فتنه ۹۶ مطرح شد و برای همین مسئولین به یک جمع بندی رسیدند و فیلترینگ تلگرام را انجام دهیم. برخی از کانال‌های تلگرامی شبی دویست فایل مستهجن به اشتراک می‌گذاشتند. آن زمان کسی به باز بودن این پلتفرم شکایتی نداشت! وظیفه وزارت ارتباطات این بود که با فیلترشکن‌ها مقابله کند اما نکرد. رسانه‌ها کجا بودند زمانی که خانواده‌ها توسط تلگرام از هم فرو پاشید؟»

جاوید نیا همچنین تاکید کرد که حمایت صد در صدی و به حداقل رساندن رابطه سلبی با کسب و کارهای مجازی از وظایف اوست که در سال آینده قصد دارد بیشتر و بیشتر روی این موضوع تلاش کند.

قوانین فضای مجازی

در ادامه این نشست سوالی از سوی یک فعال استارت آپی از معاونت فضای مجازی صدا و سیما پرسیده شد مبنی بر اینکه چرا حوزه رسانه‌ملی تماما به شرکتی به نام توسکا داده شده و هر شرکتی که بخواهد از این ظرفیت ملی استفاده کند باید از تونل توسکا رد بشود و انحصار کامل در دستان این شرکت است؟ محمد شریف خانی در پاسخ به این پرسش گفت:

«فضای حکمرانی کشور باید به این باور برسد که در فضای مجازی باید همگرایی را پذیرفت. اگر شورای عالی فضای مجازی یک مقدار فعال‌تر باشد در این حوزه حجم زیادی از این مشکلات برطرف می‌شود. این قرادادها را نمی‌توان صراحتا گفت که اشتباه است اما حدس می‌زنم بخشی نگری آفتی است که در فضای مجازی ما جریان دارد.»

او در برابر اعتراض دانشجویان حاضر نسبت به انحصار طلبی توسکا و قدرتی که به باور دانشجویان حاضر در مراسم در خفه کردن استارت آپها دارد سکوت کرد و پاسخی نداد. برخی از دانشجویان جمع هم اظهار داشتند که صدا و سیما برنامه خاصی برای مواجهه با فضای مجازی ندارد و این اظهارات هم باز با سکوت همراه بود.

قوانین فضای مجازی

در ادامه این نشست نماینده مجلس، «مصطفی کواکبیان» با اشاره به این موضوع که عضو شورای نگهبان توییت می‌کند ولی توییتر در کشور فیلتر است افزود: «هنوز در قوانین حاکم نظام مشخص نشده که کار کردن در توییتر و تلگرام جرم است یا خیر. نظر شخصی من این است که فیلترینگ نباید به این شکل در ایران وجود داشته باشد.»

کواکبیان با تایید این موضوع که طلاگرام و هاتگرام توسط وزارت اطلاعات درست شده، آن را یک راهکار مناسب برای غربال کردن محتوای تلگرام دانست و ابراز ناراحتی کرد که برخی مردم از فعالیت این شبکه‌ها هم ناراضی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • parsarezaee۳۳۲
    parsarezaee۳۳۲ | ۱۸ اسفند ۱۳۹۷

    دستتون درد نکنه برای مطالبتون ولی جسارتا حتی برای احترام به کار خودتون هم که شده، یه ویراستار استخدام کنید، بعضی از مطالب خیلی غلط دارن

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

      ممنون از توجه شما. مطالب ویرایش میشن؛ شما اگر‌موردی دیدین باز هم بنویسین برامون تا بررسی شه.

مطالب پیشنهادی