ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جهرمی در سالروز تاسیس وزارت ارتباطات؛ از رشد کاریکاتوری ستاره‌مربع‌ها تا خداحافظی با اپل

«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات امروز (۲۱ اسفند) در صد و چهل‌ودومین سالگرد تاسیس وزارت ارتباطات و در نشست سالانه هیات عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، سخنرانی کرد و در خصوص وضعیت ایران و سرمایه‌گذاری‌های مختلف ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۵

«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات امروز (۲۱ اسفند) در صد و چهل‌ودومین سالگرد تاسیس وزارت ارتباطات و در نشست سالانه هیات عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، سخنرانی کرد و در خصوص وضعیت ایران و سرمایه‌گذاری‌های مختلف در حوزه‌های تکنولوژیک گفت. نکته مهم اینجاست که آذری جهرمی پس از ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی سخنرانی کرد و به نظر می‌رسد برخی از نظرات او، پاسخ‌هایی به اظهارات رییس مرکز ملی فضای مجازی هستند.

او عنوان کرد که اگر مردم رفاه نداشته باشند، اگر ابزاری تولید شود اما نارضایتی مردم را به همراه داشته باشد اقتصاد هم رشد نخواهد کرد: «این موضوعی است که خیلی تلاش داریم آن را برای برخی جا بیندازیم که بدون رضایت مردم رشد اقتصادی نخواهیم داشت اما متأسفانه جا نمی‌افتد.»

او در بخش دیگری از سخنرانی‌اش به این مسئله اشاره کرد که بعضی از تصمیم‌ها و حرف‌ها، پیش‌زمینه سیاسی دارند و نه تحول‌گرایانه: «بعضی از حرف‌ها که از عناصر سیاسی وارد حوزه ما می‌شود، وقتی با نگاه تحول گرایانه به آن توجه می‌کنیم، آدم را دچار تردید می‌کند که این حرف‌ها آیا از جنس نفوذ برای بازداشتن ما با تعریف پروژه‌های سرکاری است؟ هرچند ظاهر این حرف‌ها به قول خودشان انقلابی پسند است. ولی وقتی به دید باطن، مسئله را نگاه می‌کنیم می‌بینم این‌طور نیست. پروژه‌هایی که همه می‌دانیم اگر ورود کنیم و همه سرمایه و انرژی‌مان را بیاوریم، در نهایت هیچ دستاوردی نخواهیم داشت.»

وزیر ارتباطات در خصوص حجم سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه هوش مصنوعی عنوان کرد که ۴۳ درصد سرمایه گذاری در این زمینه توسط ایالات متحده انجام می شود و با اختلاف ۸ درصدی، چین در جایگاه بعدی است. این در حالیست که اعتبار تخصیص یافته به وزارت ارتباطات در یک سال هزار میلیارد تومان بوده است:

«حجم سرمایه گذاری جای خودش را دارد اما کل اعتبار تخصیص یافته به وزارت ارتباطات از ابتدای امسال، هزار میلیارد تومان بیشتر نبوده است. با این رقم باید حقوق کارمندان را بدهیم، صنعت فضایی و دسترسی همگانی را توسعه دهیم و انتظارات دیگران را هم مدنظر داشته باشیم. چقدر از این بودجه وزارت ارتباطات را به توسعه هوش مصنوعی تخصیص داده‌ایم؟ چقدر صرف حوزه اینترنت اشیا شد؟ این‌ها مسائلی است که باید از بعد کلان موردتوجه قرار گیرند.»

وزیر ارتباطات از سوی دیگر خبر داد که موضوع تحریم ایران از سوی اپل، یک موضوع جدید نیست و اپل در سال ۱۳۸۹ ایران را تحریم کرد، با این وجود تقاضا نه‌تنها کمتر نشد، بلکه بیشتر هم شد:

«علتش هم این بود که مردم می خواستند از این دستگاه‌ها استفاده کنند. اما سازمان رگولاتوری که در گذشته گزارش می‌داد روزی ۷ هزار گوشی اپل وارد شبکه می‌شود، وقتی گزارش ۵ روز منتهی به حذف اپلیکیشن‌ها را به من داد متوجه شدیم که نه‌تنها ۷ هزار گوشی به شکل روزانه فعال نمی‌شود، بلکه در این چند روز ۷۰ هزار گوشی خاموش شده‌اند. این نشان می‌دهد چسبندگی سرویس‌های ایرانی و ارائه خدمات به مردم رونق پیدا کرده است. این ها نشانه‌های رشد در داخل کشور است.»

جهرمی عقیده دارد که موبایل های اپل در ایران کارکرد خود را از دست داده‌اند و نتایج گزارش رگولاتوری هم همین مسئله را نشان می‌دهد: «مردم می‌خواستند از این گوشی برای خدمات بانکی، بهداشتی، خرید و یا سایر خدمات مبتنی بر تلفن همراه استفاده کنند که نمی‌توانستند. البته این به معنای این نیست که همه، گوشی اپل خود را خاموش کردند و کنار گذاشته‌اند. ولی این اتفاق نشان داد که اپل دارد بازار خود را در ایران از دست می‌دهد، چون چسبندگی سرویس‌های ایرانی ارائه‌دهنده خدمات به مردم رونق پیدا کرده است.»

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنرانی‌اش بیان کرد که توان رسیدن به ۲۰ درصد از GDP اقتصاد دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ وجود ندارد: «این یک واقعیت است چون تحقق این رقم نیازمند برخی مؤلفه‌ها است. این اقتصاد برای رشد به بخش خصوصی فعال، سرمایه‌گذار فعال، همراهی اجتماعی و همسویی سیاسی نیاز دارد. اگر هم‌افزایی‌ها شکل نگیرد اقتصاد دیجیتال رشد نخواهد کرد. امیدواریم سال آینده بتوانیم یک تصمیم هماهنگ و متمرکز در پارلمان اقتصاد توسعه فضای مجازی کشور بگیریم و با همسویی که ایجاد خواهیم کرد و با ظرفیت‌هایی که خواهیم داشت به این سمت برویم که مابقی را توجیه کنیم تا این‌گونه نباشد امروز در اقتصاد، اینکه موضوعی به نام «ستاره مربع» از اقتصاد اپلیکیشن ها و خدمات واقعی مردم بزرگ‌تر باشد، یعنی رشد کاریکاتوری.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Aliiii۲
    Aliiii۲ | ۲۲ اسفند ۱۳۹۷

    بابا اپل به چه دردی میخوره بهتر بود اصلا وارد ایران نشه.
    خدایی چیش خوبه

  • فـرزاد
    فـرزاد | ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    "موضوع تحریم ایران از سوی اپل"
    یه عنوان یک رسانه درستش این نیست که حداقل شما قضییه درست این ماجرا رو نشر بدید اینکه گستردگی این امر جهانی بوده و نه خاص یک کشور ؟!!!!

    "اپل دارد بازار خود را در ایران از دست می‌دهد"
    این هم موجب قهقه امروز -))))))))



مطالب پیشنهادی