ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بدافزار Agent Smith
نرم افزار و اپلیکیشن

افزایش 100 درصدی بدفزارهای گوگل‌پلی در 2018؛ تبلیغ‌افزارها مقصر اصلی

گزارش سالانه امنیت و حریم شخصی گوگل منتشر شده که خبر از افزایش 100 درصدی بدافزارها یا به قول گوگل «اپلیکیشن های بالقوه مخرب» می دهد. با این حال گوگل معتقد است سلامت کلی اکوسیستم ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

گزارش سالانه امنیت و حریم شخصی گوگل منتشر شده که خبر از افزایش 100 درصدی بدافزارها یا به قول گوگل «اپلیکیشن های بالقوه مخرب» می دهد. با این حال گوگل معتقد است سلامت کلی اکوسیستم اندروید بهبود یافته است.

بر اساس این گزارش سهم دانلود اپ های بالقوه مخرب از گوگل پلی از 0.02 درصد در سال 2017 به 0.04 درصد در سال 2018 افزایش یافته است. البته در پنجمین گزارش امنیت و حریم شخصی گوگل کلاه برداری های مبتنی بر کلیک هم به جمع اپلیکیشن های بالقوه مخرب یا به اختصار «PHA» اضافه شده است. به گفته گوگل اگر این گروه جدید را در نظر نگیریم می توان گفت که آمار PHA کاهشی 31 درصدی را تجربه کرده است.

امن نگه داشتن بیش از 2 میلیارد دستگاه اندروید در سراسر جهان، برای گوگل کار ساده ای نیست. با این حال سیستم حفاظتی Google Play Protect که از سال 2017 پیاده سازی شد روزانه می تواند 50 میلیارد اپلیکیشن را اسکن کند. علاوه بر این کمپانی ساکن مانتین ویو در سال 2018 این سیستم حفاظتی خود را بیش از پیش ارتقا داد و به قابلیت های هوش مصنوعی مجهز کرد.

گزارش امنیت و حریم شخصی گوگل
آمار دستگاه هایی که در سال 2018 اپ های بالقوه مخرب نصب کرده اند، به تفکیک نسخه اندروید.

در ادامه آمارهای این گزارش اعلام شده که در سال گذشته میلادی، 0.45 درصد از دستگاه های اندرویدی که به گوگل پلی مجهز بوده اند برنامه های بالقوه مخرب را دانلود کرده اند. این میزان در مقابل 0.56 درصد سال 2017 کاهش نسبی را شاهد بوده است. اما آمارها اشاره به اپ های مخربی که از روش های دیگری به جز فروشگاه رسمی این شرکت نصب شده اند هم کرده. بر این اساس در سال 2018 به تعداد 1.6 میلیارد برنامه مخرب به این طریق نصب شده است. با این حال در گزارش مورد بحث اعلام نشده که چه تعداد از تلاش ها برای این روش های نصب مسدود شده اند.

با وجود اینکه گوگل از تلاش های خود برای محافظت از دستگاه های اندرویدی می گوید اما حقایقی در مورد اتفاقات ناگوار در پلتفرم اندروید را نباید فراموش کرد. بدافزارهای متعددی موفق شده اند با نام های جدید یا تحت نام ناشرهای دیگر مجدداً منتشر شوند. حتی مدتی قبل گوگل پلی، 210 اپلیکیشن آلوده به تبلیغ افزاری به نام SimBad را از فروشگاه خود حذف کرد. با این حال تا پیش از حذف، این برنامه ها 150 میلیون بار دانلود شده بودند. از آنجایی که کلاه برداری های مبتنی بر کلیک به تنهایی 54.9 درصد از تمامی اپلیکیشن های به طور بالقوه مخرب را شامل می شوند، به نظر می رسد چالش بزرگ بعدی گوگل مقابله با آنها باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی