ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان موفق به احیای مغز خوک مرده با استفاده از خون مصنوعی شدند

پژوهشگران دانشگاه ییل به تازگی موفق شده اند با استفاده از محلولی خاص تحت عنوان BrainEx، به احیای مغز خوک ها (چهار ساعت پس از مرگ) بپردازند. محلول مورد بحث که ترکیبی از یک مایع ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۰

پژوهشگران دانشگاه ییل به تازگی موفق شده اند با استفاده از محلولی خاص تحت عنوان BrainEx، به احیای مغز خوک ها (چهار ساعت پس از مرگ) بپردازند.

محلول مورد بحث که ترکیبی از یک مایع حامل اکسیژن، مواد ضد انعقاد خون و عوامل دارویی است، به عنوان نوعی خون مصنوعی برای احیای مغز پس از مرگ مورد استفاده قرار گرفته که با پمپاژ آن به سیستم گردش خونی مغز چند خوک پس از مرگشان، محققان شاهد بازگشت بعضی فعالیت های مغزی و واکنش های عصبی بوده اند.

بازگشت فعالیت مغز الزاماً به معنی آگاهی محیطی نیست

نتایج آزمایش مورد بحث که چهار ساعت پس از مرگ خوک ها انجام گرفته، در ژورنال معتبر Nature به چاپ رسیده است. البته باید اشاره کنیم که محققان صراحتاً اظهار داشته اند که فعالیت های مغزی مورد مشاهده، به هیچ عنوان با تعریف حیات یا آگاهی محیطی یکسان نبوده و صرفاً بخشی از سلول ها و عصب ها نسبت به عوامل بیرونی واکنش نشان داده اند.

با این وجود آزمایش اخیر نشان می دهد که تصورات قبلی درباره از دست رفتن کامل سلول های مغز به محض قطع اکسیژن چندان درست نبوده و طبق داده های موجود، تا چند ساعت پس از مرگ مغز نیز می توان بخشی از فعالیت های آن را احیا کرد.

احیای مغز

لازم به ذکر است که پیش از این امکان حفظ فعالیت بخش های جدا شده مغز پستانداران توسط ابزارهای آزمایشگاهی و تحریک الکتریکی وجود داشته اما بازگرداندن واکنش های عصبی چهار ساعت پس از مرگ، پدیده کاملاً جدیدی است که توجه بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرده است.

در این بین یکی از مهم ترین مسائل پیش رو، بحث های اخلاقی و حقوقی پیرامون احیای مغز بوده که با توجه به مسیر رشد علم و احتمال بازگرداندن بخش بیشتری از سلول ها به حیات (در آینده دور)، ممکن است منجر به اعتراضات زیادی در سراسر دنیا شود.

گفتنی است پژوهشگران دانشگاه ییل در زمینه آزمایش، قوانین مربوطه را کاملاً رعایت کرده و طبق مصوبه حقوق حیوانات سال 1966 ایالات متحده، تنها از خوک های پرورشی که قبل از آزمایشات کشته شده بودند، استفاده کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی