ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پیامدهای تحریم و تورم شدید؛ وقتی درآمد شکارچیان اژدها از کارمندان بیشتر می‌شود

مدت زیادی از طلوع خورشید نگذشته اما جلوی در یک کافی‌نت قدیمی صف طویلی شکل گرفته است. به محض باز شدن درها همگی به سمت صندلی های فرسوده و کامپیوترهای قدیمی هجوم می برند. هرچند ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

مدت زیادی از طلوع خورشید نگذشته اما جلوی در یک کافی‌نت قدیمی صف طویلی شکل گرفته است. به محض باز شدن درها همگی به سمت صندلی های فرسوده و کامپیوترهای قدیمی هجوم می برند. هرچند برای بازی و سرگرمی نیامده اند اما تا دیر وقت در اتاقی تاریک به صفحه مانیتورهای CRT خیره شده و با فشردن پی در پی کیبورد قدیمی به شکار اژدها می پردازند. در چند ساعتی که روی پتویی خاک گرفته نشسته‌ام تنها دقایقی برای دود کردن نخی سیگار بیرون رفته و سریعا برگشته اند. آنها می دانند توقف طولانی به معنی از دست دادن نوبت بازی و گرسنه ماندن اعضای خانواده است. اینجا جایی برای بازی نیست، اینجا کاراکاس است.

ونزوئلا از نظر منابع نفتی یکی از غنی ترین کشورهای قاره آمریکا به شمار می رود اما تحریم خارجی و دولت ناکارآمد کشور را زمین گیر کرده اند. سیاست های اقتصادی و مالی «نیکلاس مادورو» که پس از چاوز زمام امور را در دست گرفته، با شکست کامل همراه شده تا جایی که میلیون ها نفر از مردم این کشور جلای وطن کرده اند.

وزن ونزوئلایی‌ها به صورت میانگین ۱۱ کیلوگرم کاهش یافته

مشکلات اقتصادی کمرشکن، تورم سرسام آور و تحریم های گسترده مردم ونزوئلا را به جایی کشانده که برای سیر کردن شکم به انواع و اقسام روش های عجیب روی آورده اند و یکی از آنها درآمدزایی از طریق بازی‌های رایانه‌ای است.

RuneScape
تصویری معروف از ونزوئلای قبل و بعد از بحران اقتصادی

داستان تحریم، سیاست های مالی غلط و تورم افسار گسیخته برای ما ایرانی ها کاملا آشناست. همین حالا هم افزایش سرسام آور قیمت ملک، ماشین های خارجی و حتی داخلی رسیدن به رویاها را برای جوانان دور از دسترس ساخته و بسیاری از آنها تنها راه ممکن را شرکت در بازی ستاره مربع های صدا و سیما و اپلیکیشین های خوش رنگ و لعاب آن می دانند.

امیدوارم هرگز کار مردم ما برای سیر کردن شکم به شکار اژدها در دنیای خیالی نرسد اما واقعیت این است که کسی از آینده خبر ندارد. تا آن زمان بیایید با روش درآمدزایی ونزوئلایی ها در دورانی آشنا شویم که تورم به سقف چسبیده است.

اقتصادی که فروپاشید

منبع اصلی درآمد ونزوئلا نفت است که ۹۵ درصد کل صادرات و یک چهارم تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد. از سال ۲۰۱۴ و همزمان با کاهش قیمت نفت دولت این کشور توان پرداخت هزینه های جاری را از دست داد. مادورو برای جبران این مساله به چاپ گسترده پول روی آورد اما در نهایت به تورم ۱.۳ میلیون درصدی و فروپاشی اقتصاد کشور منجر شد. بولیوار، پول ملی این کشور در عمل به کاغذ پاره تبدیل شد و در شهرهای مرزی مردم به دادوستد با ارزهای خارجی روی آورند.

ارز ملی ونزوئلا از پول رایج در بازی وارکرفت کم ارزش‌تر است

از هم گسیختگی این کشور پایانی نداشت و دولت مادورو با قطع امید از بولیوار سراغ توسعه رمز ارز «پترو» با پشتوانه نفت رفت که به گفته برخی با همکاری روس ها صورت گرفت. این سیاست هم راه به جایی نبرد و خالی شدن صندوق ذخیره ارزی به نایاب شدن بسیاری از اقلام حیاتی و حتی غذا انجامید.RuneScape

کار به جایی رسید که در سال ۲۰۱۷ شهروندان ونزوئلایی به صورت میانگین حدود ۱۱ کیلوگرم از وزن خود را از دست دادند. میلیون ها نفر از مردم این کشور هرچه داشتند و نداشتند سوار ماشین کرده و آواره کشورهای دیگر شدند. حجم عظیم این مهاجرت میلیونی نارضایتی کشورهای همسایه را در پی داشت و برزیل مجبور شد برای جلوگیری از ورود بیشتر سیل آوارگان ارتش را در مرزها مستقر کند.

آنهایی هم که به هر دلیل توان مهاجرت نداشته اند، داد و ستد با ارز بولیوار را کنار گذاشته و به مبادله کالا به کالا روی آورده اند. مادورو برای جلوگیری از مهاجرت سطح حقوق ها را تا سه برابر بیشتر کرده اما مشکل اینجاست که پول ملی این کشور عملا تمام ارزش خود را از دست داده؛ حالا دیگر حداقل حقوق ماهیانه در این کشور از ۷ دلار آمریکا فراتر نمی رود.

به هر روی این مردم نگون بخت باید تا آخرین نفس برای سیر کردن شکم خود و خانواده شان بجنگند و ظاهرا آخرین سنگر آنها کسب درآمد از طریق بازی RuneScape است که سابقه آن به دو دهه قبل برمی گردد. خوشبختانه میزان درآمد آنقدر هست که با ۸ ساعت بازی می توان به اندازه ده روز حقوق پایه دولت درآمد به جیب زد.

منبع درآمد عجیب

در حالی که بقیه نقاط دنیا سرگرم GOW و RDR 2 هستند، در ونزوئلا بازی RuneScape حرف اول را می زند. این فرانچایز محبوب یک بازی آنلاین چند نفره گسترده (MMORPG) است که به کاربر اجازه می دهد به جای ماجراجویی تک نفره با بازیکنان دیگر تعامل داشته باشد. نسخه اول RuneScape سال ۲۰۰۱ منتشر شد و به قدری موفق بود که با داشتن ۲۰۰ میلیون کاربر، در سال ۲۰۰۸ توانست رکورد گینس را بشکند و بزرگترین بازی MMO دنیای گیم لقب بگیرد.

RuneScape را می توان به صورت مجانی دانلود و اجرا کرد اما برخی ویژگی های آن تنها در اختیار کاربرانی است که حق اشتراک ماهیانه می پردازند. ارز رایج در این بازی طلا است که برای به دست آوردن آن باید دستتان را به خون اژدهایان سبز آلوده کنید.

با ۱۴ ساعت بازی به اندازه یک ماه کار دولتی درآمد دارند

بازیکنان ها با جمع آوری آیتم هایی که از این موجودات می گیرند و فروش آنها در بازار RuneScape مقداری طلا تهیه می کنند. آنها سپس طلای به دست آمده را در سایت های دیگر در قالب ارزهایی مثل بیت کوین مبادله کرده و در نهایت آنرا به دلار آمریکا تبدیل می کنند.

معمولا با دو ساعت کشتن اژدها می توان یک میلیون طلای RuneScape به دست آورد که در نهایت یک دلار فروخته می شود. این در حالی است که دولت این کشور پس از افزایش ۳۰۰ درصدی سطح حقوق، حداقل آن را ۶.۷ دلار در ماه اعلام کرده است. در نتیجه هر گیمر ونزوئلایی اگر خوش شانس باشد با کمتر از ۱۴ ساعت قتل عام اژدها به اندازه یک ماه حقوق پایه دولت درآمد کسب می کند.

نارضایتی دیگر گیمرها

استراتژی انجام دوباره و دوباره مراحل یک بازی برای دستیابی به طلای بیشتر که Gold farming نامیده می شود در RuneScape خلاف قوانین است و می تواند به تعلیق حساب کاربری منجر شود. دلیل ممنوعیت Gold farming این است که استخراج روزانه میلیون ها واحد طلا در بازی به افزایش تورم در بازار داخلی آن منجر شده و نارضایتی بازیکنان غیر ونزوئلایی را در پی دارد که تنها به قصد تفریح و وقت گذرانی بازی می کنند.

علاوه بر این اژدهای سبز تنها در نقاطی از نقشه آنلاین بازی واقع شده اند که گیمرها قادر به کشتن کاراکترهای هم هستند. بازیکنان دیگر که از رفتار ونزوئلایی ها و بی تفاوتی توسعه دهندگان RuneScape به تنگ آمده اند، تصمیم گرفتند خودشان ابتکار عمل را به دست بگیرند. تعدادی از این افراد در فروم «ردیت» راهنمایی را منتشر کردند که به صورت ویژه برای شکار بازیکنان ونزوئلایی طراحی شده بود.RuneScape

از طرف دیگر گیمرهایی هم هستند که با ونزوئلایی ها احساس همدردی کرده و به دیگران هشدار داده اند که RuneScape برای این شهروندان این کشور بحران زده چیزی فراتر از یک سرگرمی ساده است و کشتن کاراکترهای آنها عواقب واقعی به همراه خواهد داشت.

به گفته این کاربران با از بین بردن کاراکترهای ونزوئلایی تمام طلاهای ذخیره نشده آنها هم از دست می رود و در تهیه مایحتاج زندگی واقعی‌شان از جمله غذا دچار مشکل خواهند شد. علی رغم این چالش ها برای کشوری که تورم لجام گسیخته ۹۰ درصد مردمش را زیر خط فقر برده، هنوز هم شکار اژدها در سرزمینی خیالی بهترین منبع درآمد است.

تعداد بازیکنان ونزوئلایی RuneScape

تعداد بازیکنان ونزوئلایی که با هدف کسب درآمد به RuneScape روی آورده اند، مشخص نیست اما «دیلی اکسپرس» لندن به نقل از منابع درگیر در توسعه بازی مدعی شده که تنها در تابستان سال گذشته حداقل سیصد هزار کاربر ساکن ونزوئلا از طریق «توییچ پرایم»از عضویت ویژه RuneScape بهره برده اند. این در حالی است که اکثر گیمرهای ونزوئلایی با توییچ پرایم آشنایی نداشته یا از آن استفاده نمی کنند.

RuneScape

یکی از کاربران ردیت پس از بررسی متوجه شده که ۵۰ درصد از جمعیت جوان و ۲۰ درصد بزرگسالان به استخراج طلا در این بازی روی آورده اند. با توجه به اینکه هر بازیکن از درآمد خود برای حمایت از اعضای خانواده و نزدیکانش استفاده می کند؛ این کاربر بر این باور است که درآمد هر بازیکن صرف تامین نیازهای بین دو تا ده نفر از نزدیکانش می شود؛ به عبارت دیگر زندگی ۱.۸ میلیون ونزوئلایی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به شکار اژدهای سبز در این بازی وابسته است.

به نظر نمی رسد اوضاع ناآرام این کشور که حالا از نظر کشورهای خارجی دو رییس جمهور دارد، در آینده نزدیک به ثبات برسد و در نتیجه RuneScape کماکان منبع درآمد صدها هزار ونزوئلایی باقی خواهند ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (80 مورد)
  • Mostafao Alavi
    Mostafao Alavi | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    سلام عرض ادب / ممنون بابت مقاله خوبتون / شاید جالب باشه براتون که بگم ماهم در گیم نت های ایران داریم این کار رو میکنیم / جایی رو سراغ دارم که صاحب گیم نت روزی 20 تا 50 هزار تومن به بازی کن ها میده تا در دنیای WOW براش دستاورد ها و ایتم ها رو جمع اوری کنند / و با فروختن دوباره اونها به سرور ها و بازی کنان دیگه به دلار تبدیل میشه و از طریق پیمنت24 یا راه های دیگر به ریال تبدیل میکنند / مثلا دوباره اون پولی رو که توی حساب خارجی میمونه رو برای مشتری ها گیم نت خودشون محصول خریداری میکنند. و اینگونه تبدیل به ریال میشه/ #زیرپوست_شهر

  • molavy
    molavy | ۳۱ فروردین ۱۳۹۸

    حساب های پرس تی وی و هسپان تی وی تو یوتیوب توسط گوگل بسته شد ولی تیتر یک دیجیاتو...

    • آریا
      آریا | ۳۱ فروردین ۱۳۹۸

      خبر خوبی

    • Erfaan Zandii
      Erfaan Zandii | ۳۱ فروردین ۱۳۹۸

      دیجیاتو فقط خبر بد میده خبرهای خوبو نمیزاره واقعا که

    • intel100
      intel100 | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

      molavy هوای بریتانیا چطوره؟ بارون میاد؟!

  • nexaen
    nexaen | ۳۰ فروردین ۱۳۹۸

    این است آزادی بیان که بخشی از حقوق بشر است. بیشتر کامنت های من پاک شدن، و تمام کامنت های مزدورای رژیم موندن. هیچ کدوم از کامنت های من توهین یا ناسزا نداشت. ولی چون مخالف تفکرات رژیم دیکتاتوری مطلقه ی فقیه بود پاک شد. سرکوب صدای مردم و همدستی با دیکتاتور برای هممون بده. یادتون باشه شما هم تو این جامعه زندگی میکنین. شرایط که بد تر و بدتر میشه برای هممون بدتر میشه، شامل شما هم میشه. این رژیم در نهایت میره. برای این زمان محدود، انسانیت و شرافت خودمون رو نفروشیم. نوشته و صدای مردم رو سانسور و سرکوب نکنیم.

    • Arsin
      Arsin | ۳۰ فروردین ۱۳۹۸

      ساندیس بهش نرسیده داره می سوزه. بزن رو اون شکم کوفتی که واسه یه ساندیس اینقدر بالا و پایین می پره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی