ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جایگزین تلگرام
امنیت

هک شدن جایگزین تلگرام در فرانسه طی ۹۰ دقیقه

اپ پیام‌رسان فرانسوی ها که قرار بود جایگزینی ایمن و بومی برای واتس اپ و تلگرام باشد، در کمتر از دو ساعت هک شد. دقیقا یکسال قبل بود که دولت فرانسه تصمیم گرفت با کنار گذاشتن ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۲

اپ پیام‌رسان فرانسوی ها که قرار بود جایگزینی ایمن و بومی برای واتس اپ و تلگرام باشد، در کمتر از دو ساعت هک شد.

دقیقا یکسال قبل بود که دولت فرانسه تصمیم گرفت با کنار گذاشتن پیام رسان های خارجی به استفاده از یک اپلیکیشن داخلی روی بیاورد. دلیل اینکار جنجال مربوط به رسوایی های فیسبوک به‌عنوان مالک پیام رسان واتس اپ بود و همان زمان سخنگوی دولت این کشور از توسعه اپلیکیشنی خبر داد که ارتباطات ایمن بین دولتمردان را میسر سازد؛ حالا و با معرفی رسمی اپ مذکور محققان امنیتی تنها در ۹۰ دقیقه به آن نفوذ کرده اند.

این اپلیکیشن که Tchap نام دارد، توسط DINSIC به عنوان آژانس امور دیجیتالی دولت توسعه یافته. هسته اصلی این پیام رسان بر پایه یک پروژه منبع باز به نام Riot بنا شده که خود آن هم مبتنی بر پروتکل ماتریکس است. جایگزین تلگرام

اپلیکیشن Tchap به عنوان جایگزین تلگرام از رمزنگاری انتها به انتها بهره برده و پیام ها را در سرورهای فرانسوی ذخیره می کند که دسترسی به آن تنها در اختیار مقامات دولتی قرار دارد. با این حال یک محقق امنیتی فرانسوی به نام «رابرت باپتیست» در این برنامه به اصطلاح فوق ایمن، حفره امنیتی بزرگی را کشف کرده است.

ثبت نام در این اپ فعلا به مقاماتی محدوده شده که دارای ایمیل دولتی منتهی به something.gouv.fr@ یا elysee.fr@ هستند. با این حال باپتیست دریافته که کدهای شناسایی ایمیل به درستی تنظیم نشده اند و با اضافه کردن something.gouv.fr@ یا elysee.fr@ به انتهای هر ایمیلی می توان در آن ثبت نام کرده و به عضویت اتاق های گفتگوی مقامات درآمد.

این محقق امنیتی آسیب پذیری مذکور را از طریق تماس تلفنی به اطلاع مسئولان دولتی رسانده است. دولت این کشور با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که DINSIC پس از دریافت این توصیه طی دو ساعت آسیب پذیری را رفع کرده است. با این حال کشف چنین آسیب پذیری ساده و خطرناکی نشان داد که فرانسوی ها تا توسعه جایگزین تلگرام و واتس اپ فاصله زیادی دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • Ali_dahaghin
    Ali_dahaghin | ۷ تیر ۱۳۹۸

    ولی سروش ما تا حالا هک نشده ???

  • OneMore
    OneMore | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    خخخ مثل اینکه مکرون و یاران هم از مسئولین ما چیزی کم ندارن ???

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی