ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

انتشار نخستین تصویر از نتیجه بمباران سیارک ریوگو توسط ژاپنی‌ها

کاوشگر هایابوسا 2 متعلق به سازمان هوافضای ژاپن (JAXA) چند روز پیش به منظور ایجاد یک حفره روی سیارک ریوگو و نمونه برداری از آن، یک بمب کوچک حاوی مواد منفجره پلاستیکی را از ارتفاع ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۷

کاوشگر هایابوسا 2 متعلق به سازمان هوافضای ژاپن (JAXA) چند روز پیش به منظور ایجاد یک حفره روی سیارک ریوگو و نمونه برداری از آن، یک بمب کوچک حاوی مواد منفجره پلاستیکی را از ارتفاع 500 متری سیارک رها کرد و برای در امان ماندن از پرتابه های حاصل از انفجار، در سمت دیگر ریوگو پناه گرفت.

حالا کاوشگر مورد اشاره به محل بمباران بازگشته و نخستین تصویر از نقطه انفجار را به زمین مخابره کرده است:

سیارک ریوگو
محل برخورد قبل (چپ) و بعد (راست) از انفجار بمب پلاستیکی

قطر گودال حاصل از انفجار بزرگ‌تر از پیش‌بینی دانشمندان است

نکته جالب توجه اینکه پژوهشگران ژاپنی انتظار داشتند انفجار بمب پلاستیکی، گودالی به قطر 2 الی 3 متر ایجاد کند اما تصاویر ارسالی نشان می دهند که چاله حاصل از بمباران سیارک ریوگو، 10 متر قطر دارد. به گفته محققان، قطر بیشتر از انتظار گودال احتمالاً به دلیل وجود مکانیزم هایی است که قبلاً اطلاعی از آنها در دست نبوده و احتمال می دهند که شاید مواد سازنده سیارک ریوگو با آنچه پیشتر تصور می شد، تفاوت داشته باشند.

به هرحال با ایجاد چاله مورد نظر، حالا کاوشگر هایابوسا به مواد و سنگ هایی دسترسی پیدا کرده که طی چند میلیارد سال بر خلاف پوسته سیارک، با محیط خارجی ارتباطی نداشته اند و اطلاعات ارزشمندی از سرگذشت ریوگو در خود خواهند داشت.

لازم به ذکر است که برای ثبت تصویر محل برخورد، هایابوسا 2 از مدار اصلی خود خارج شده و به ارتفاع 1700 متری سیارک رفته و پس از عکاسی، به محل ثابت خود در ارتفاع 16 کیلومتری بازگشته است.

گفتنی است کاوشگر هایابوسا 2 پیش از این توانسته بود با استفاده از مکانیزم شلیک گلوله، از سطح ریوگو نمونه تهیه کند که حالا با حفر گودال و دسترسی به مواد داخل سیارک، نمونه های ارزشمندی را با خود به زمین خواهد آورد که می توانند به تشریح بهتر تاریخچه منظومه شمسی کمک کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی