ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طراحی ویروس
تکنولوژی

طراحی ویروس برای مقابله با حملات سایبری توسط دولت ژاپن برای اولین بار

ژاپن قصد دارد برای اولین بار از بدافزار یا ویروس برای مقابله با حمله های سایبری بهره ببرد. وزارت دفاع این کشور برنامه دارد در سال های آتی قدرت دفاع سایبری خود در حوزه هایی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

ژاپن قصد دارد برای اولین بار از بدافزار یا ویروس برای مقابله با حمله های سایبری بهره ببرد.

وزارت دفاع این کشور برنامه دارد در سال های آتی قدرت دفاع سایبری خود در حوزه هایی فراتر از زمین، هوا و دریا را افزایش دهد. به این منظور یکی از راهکارهایی که در نظر گرفته شده توسعه اولین ویروس کامپیوتری برای نفوذ به سیستم های کامپیوتری و مقابله با حملات سایبری است.

به گفته وزارت دفاع این ویروس ماه مارس سال آتی (فروردین 99) توسط شرکت های خصوصی طراحی می شود و قرار نیست در حملات پیشگیرانه به کار برود، بلکه تنها در زمینه های دفاعی کاربرد خواهد داشت.

اما درباره این موضوع سوالاتی هم مطرح می شود. یکی از مهمترین آنها این است که آیا انتخاب نام ویروس صحیح است؟ اساساً ویروس کامپیوتری به قطعه کد اجرا شونده ای گفته می شود که می تواند خود را تکثیر کرده و به برنامه های کامپیوتری یا بخشی از کامپیوتر که کدهای اجرا شونده در آن نگهداری می شوند وارد کند.

طراحی ویروس

نکته دیگر در این باره به مشکلاتی مرتبط است که ویروس ها ایجاد می کنند. ویروس ها که سابقه موفقیت فراوانی دارند از گذشته تعداد زیادی از کامپیوترها را آلوده می کردند و به سرعت و به طرز غیر قابل کنترلی پخش می شدند. اما در مورد هدفی که وزارت دفاع ژاپن در سر دارد، همین موضوع می تواند به پاشنه آشیل بدل شود؛ چرا که تشخیص داده شدن آن را ساده تر می کند. به همین دلایل به نظر می رسد انتخاب نام «ویروس» چندان انتخاب هوشمندانه ای نباشد.

آیا هدف دولت ژاپن طراحی یک ویروس مفید است؟

اما بدافزارها برنامه هایی هستند که علی رغم اینکه بی ضرر به نظر می رسند، ممکن است کاری را انجام دهند که انتظارش را ندارید. علاوه بر این مکانیزمی برای تکثیر ندارند. در این صورت هکر باید با استفاده از روش هایی از جمله ارسال ایمیل یا مهندسی اجتماعی بدافزار را به هدف برساند. از سوی دیگر تصور کنید که باگی در ویروس موجب شود به اشتباه کامپیوتر بی گناه دیگری هدف قرار بگیرد. ویروس ها معمولاً منابع سیستم از جمله فضای ذخیره سازی، حافظه و پردازنده را اشغال می کنند و این موضوع در یک سیستم حیاتی که به اشتباه آلوده شده می تواند مشکل ساز شود. اگر خوشبینانه به مسئله نگاه کنیم شاید هدف ژاپن تولید ویروس مفیدی است که بین کامپیوترها تکثیر شده و حفره های امنیتی آنها را یافته و رفع کند.

ژاپن در زمینه مقابله با تهدیدات سایبری چند گام عقب تر از کشورهای مطرح دیگر است و قصد دارد تعداد کارمندان حوزه فضای سایبری خود را از 150 به 200 نفر افزایش دهد. این در حالی است که در ایالات متحده 6200 نفر، کره شمالی 7000 نفر و چین 130 هزار نفر نیروی در زمینه امنیت سایبری برای دولت فعالیت می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی