ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

دانگ فنگ اچ30 کراس صفر کیلومتر بخریم یا MVM X22 اتوماتیک کارکرده؟

پس از آنکه پای محصولات کراس اوور نسبتا ارزان قیمت به داخل مرزهای کشورمان باز شد، این گونه‌ی تازه به دوران رسیده موفق شد نظرات مثبت عده زیادی از مشتریان را همانند سایر نقاط دنیا ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

پس از آنکه پای محصولات کراس اوور نسبتا ارزان قیمت به داخل مرزهای کشورمان باز شد، این گونه‌ی تازه به دوران رسیده موفق شد نظرات مثبت عده زیادی از مشتریان را همانند سایر نقاط دنیا به طرف خود جلب نماید.

دانگ فنگ اچ30 کراس

شاسی بلندهای کره‌ای و ژاپنی از زمان‌های نسبتا دور مورد تحسین و توجه کلیه اقشار جامعه قرار داشتند اما تنها درصد کمی از مشتریان توانایی مالی خرید خودروهای بلندبالای کره‌ای و ژاپنی را داشتند.

از طرف دیگر، اگرچه هاچبک‌ها نیز یکی از گونه‌های دوست‌داشتنیِ بازار خودرو به شمار می‌روند اما به دلیل کوچک بودن نسبی فضای اتاق، کمتر قادر به جلب توجه بخش عمده‌ای از بازار یعنی خانواده‌ها می‌شدند.

هیجان و لذت رانندگی با یک خودروی هاچبک از یک سو و قدوقواره‌ی شاخ شمشاد مانند و اتاق جادار خودروهای شاسی بلند از سوی دیگر، موجب شد تا طراحان صنعت خودرو گونه‌ی جدیدی به نام کراس اوورهای کامپکت را به فهرست انواع اتاق خودرو ضمیمه نمایند تا بدین وسیله نیاز خانواده‌های با نشاط، سرزنده و کم جمعیت و البته کمتر برخوردار را پاسخ گفته باشند.

در ایران نیز اگرچه کراس اوورهای کوچک مورد استقبال قرار گرفتند اما خودروسازان که از قیمت نسبتا بالای این اتومبیل‌ها برای اقشار ضعیف‌تر جامعه اطلاع داشتند، تصمیم گرفتند تا برخی خودروهای هاچبک را با هیبت یک کراس‌اوور کوچک روانه بازار نمایند.

دو نمونه از این محصولات که در بازار ایران حضور داشته و مورد استقبال هم قرار گرفته‌اند، MVM X22 و دانگ فنگ H30کراس نام دارند.

ام وی ام ایکس22 اتومات کارکرده در این روزها تقریبا قیمتی برابر با یک اچ30 کراس صفر کیلومتر دارد و شاید بسیاری از شما در گزینش یکی از این دو مورد با بودجه 140 میلیون تومانی (قیمتها مربوط به اوایل اردیبهشت 98 است) شک و تردید داشته باشید. لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا با هم به بررسی ویژگی‌ها و ارزش خرید هر کدام از این دو گزینه بپردازیم.

دانگ فنگ اچ30 کراس - H30 CROSS

مشخصات فنی:

یکی از نکات مثبت (و شاید هم منفی) اچ30 کراس، بهره‌گیری از یک موتور نسبتا قدیمی اما آشنا برای ما ایرانی‌هاست که پیش از این در بسیاری از محصولات ایران خودرو به ویژه پژو 206 به کار گرفته شده است.

دانگ فنگ اچ30 کراس - H30 CROSS

پیشرانه TU5 پژو اینک راهیِ سینه اچ30 کراس چینی شده تا در قالب تیپ و ظاهری جدید، دوباره میمان پارکینگ‌ منازل ایرانیان شده باشد.

از ویژگی‌های این پیشرانه به دفعات سخن به میان آورده‌ایم اما به هر حال بهتر است این جا نیز به آنها اشاره‌ای نماییم.

دانگ فنگ اچ30 کراس - H30 CROSS
پیشرانه TU5 یک موتور 4 سیلندر جمع و جور به حجم ۱.۶ لیتر است که حداکثر توان خروجی آن معادل 105 اسب بخار در 5750rpm بوده و بیشینه گشتاور آن نیز به 142 نیوتن متر در 4000rpm می‌رسد.

حداکثر سرعت دانگ فنگ اچ30 کراس به طور رسمی برابر 183 کیلومتر بر ساعت اعلام شده و شتاب صفر درصد آن حدود 13 ثانیه برآورد می‌شود.

دانگ فنگ اچ30 کراس - H30 CROSS

یک گیربکس اتوماتیک وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخ‌های جلو را برعهده داشته و میزان مصرف سوخت در سیکل ترکیبی برای این خودرو نیز معادل 7.2 لیتر در ازای پیمایش مسافت 100 کیلومتر است. گنجایش باک سوخت دانگ فنگ اچ سی کراس نیز برابر 51 لیتر اعلام گردیده است.

اما نیروبخش MVM X22 پیشرانه‌ای 4 سیلندر با 100 سی سی حجم کمتر است که قدرتی معادل 105 اسب بخار در 6000RPM تولید می‌نماید. حداکثر گشتاور حاصل از این موتور نیز برابر 135 نیوتن متر در دور پیشرانه 2750rpm است.

MVM X22 - ام وی ام ایکس22

بیشینه سرعت این خودروی چینی در نمونه اتوماتیک به رقم 160 کیلومتر بر ساعت می رسد. این عدد برای مدل مجهز به گیربکس دستی برابر ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.

وزن این خودرو (نمونه اتوماتیک) حدود 15 کیلوگرم نسبت به اچ30 کراس بیشتر بوده و برابر 1245 کیلوگرم است. مصرف سوخت ام وی ام ایکس22 نسبت به دیگر رقیب هم وطنش کمتر بوده و برابر 6.1 لیتر بوده و گنجایش باک آن نیز برابر 50 لیتر است.

همانطور که مشاهده می کنید قوای محرکه هر دو خودرو تقریبا در یک سطح قابلیت قرار دارد اما اچ30 کراس با توجه به حجم بیشتر پیشرانه و وزن کمتر، اندکی چالاک‌تر به نظر می‌رسد.

طراحی

MVM X22 - ام وی ام ایکس22

طراحی بیرونی دانگ فنگ اچ30 کراس اگر چه نسبت به خودروهای همرده داخلی یک سر و گردن بالاتر است اما در برابر ایکس22 و بویژه از منظر زیبایی‌شناختی چندان حریف قدری محسوب نمی‌شود.

دانگ فنگ اچ30 کراس - H30 CROSS

دماغه کشیده و ارتفاع پایین‌تر اتاق خودرو نسبت به ام وی ام X22، کمتر شمایل یک کراس‌اوور را تداعی می‌کند. چراغ‌های عقب نیز به طور واضح از محصولات ولوو الگوبرداری شده و در کل ظاهری متوسط از نظر جذابیت را برای این محصول چینی ایران‌خودرو پدید آورده است.

از سوی دیگر ایکس22 که می‌توان آن را نمونه شبه‌کراس‌اوور ام وی ام 315 دانست، جذابیتی بسیار بالاتر را در دل بینندگان رقم می‌زند و می‌تواند در نظر مشتریان عادی خاطره یک خودروی شاسی‌بلند را تا حدی تداعی نماید.

MVM X22 - ام وی ام ایکس22

در داخل کابین نیز اوضاع چندان تفاوتی نمی‌کند و باز هم می‌توان ایکس22 را برنده این رقابت دانست. طراحی داشبورد دانگ فنگ اچ30 کراس چندان جذاب و مدرن نبوده و حس خوشایندی به بیننده القا نمی‌کند.

اما بر خلاف آن، ایکس22 روح اسپرت را وارد فضای کابین خود نموده و آن را با یک طراحی تقریبا زیبا و امروزی جلا بخشیده است.

MVM X22 - ام وی ام ایکس22

همچنین سرنشینان در ردیف عقب دانگ فنگ اچ30 کراس به دلیل بیشتر بودن فاصله محورها، فضای نسبتا بیشتری در اختیار خواهند داشت. حجم صندوق عقب اچ30 کراس برابر 417 لیتر و در ایکس22 برابر 420 لیتر است.

بنابراین از نظر طراحی داخلی نیز ایکس22 برنده این رقابت خواهد بود.

ابعاد بدنه دانگ فنگ اچ20 کراس به شرح زیر است:

طول:4351 میلی‌متر، عرض: 1760 میلیمتر، ارتفاع: 1528میلی‌متر، فاصله محورها: 2610 میلی‌متر

ابعاد بدنه MVM X22:

طول: 4200 میلی‌متر، عرض: 1760 میلی‌متر، ارتفاع: 1570 میلی‌متر، فاصله محورها: 2555 میلی‌متر

تجهیزات و امکانات

MVM X22 - ام وی ام ایکس22

از جمله مهمترین تجهیزات و امکانات mvm x22 می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

کیسه هوا SRS برای سرنشینان جلو، ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ مجهز به ABS و EBD، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، مانیتور هشت اینچی لمسی، سیستم تثبیت سرعت (کروز کنترل)، سنسور پارک خودرو در بخش عقب، دوربین دید عقب، بلوتوث، قابلیت اشتراک گذاری محتویات موبایل و تبلت بر روی صفحه نمایشگر خودرو، سانروف برقی، صندلی‌های چرمی دو رنگ، سیستم تهویه الکتریکی، تنظیم صندلی راننده در شش جهت به صورت دستی.

مهمترین تجهیزات و امکانات دانگ فنگ اچ30 کراس :

ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب دیسکی توپر، سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو(ABS+EBD)، راننده، سرنشین جلو و جانبی (4عدد)، تهویه اتوماتیک، صفحه نمایشی لمسی 6.5 اینچی، بلوتوث،سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) ، قفل میکرو سوییچی درب ها، سنسور دنده عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب و دوربین دید عقب، ایزوفیکس، صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در 6 جهت، صندلی های عقب تاشو، سان روف برقی.

همانطور که مشاهده می‌کنید هر دو خودرو از نظر میزان امکانات و تجهیزات در یک سطح قرار داشته و هیچ یک از این دو محصول برتری خاصی بر دیگری ندارد.

MVM X22 - ام وی ام ایکس22

سخن پایانی

دانگ فنگ اچ30 کراس صفر کیلومتر با قیمت حدودا 140میلیونی(اوایل اردیبهشت98)، می‌تواند برای خانواده‌هایی که خیلی دنبال هیجان و سرزندگی در طراحی خودروی خود نیستند، مناسب باشد؛ به ویژه که با وجود پیشرانه تیوفایو در این خودرو، از نظر فنی، تامین قطعات یدکی و همچنین هزینه های تعمیر و خدمات پس از فروش (ورای گیربکس) با مشکل آنچنانی مواجه نخواهند شد.

MVM X22 - ام وی ام ایکس22

اما X22 با ظاهری زیبا و اسپرت‌تر می‌تواند تاحدی حال و هوای یک کراس اوور اسپرت کوچک را برای خانواده‌ها به ویژه زوج های جوان و آنهایی که در جستجوی هیجان بصری هستند، فراهم نماید؛ اما قطعا خودرویی که با این قیمت به دست می‌آورند چندین هزار کیلومتر کار کرده و اصلا بوی نو بودن را به مشام‌شان نخواهد رساند.

MVM X22 - ام وی ام ایکس22

از طرف دیگر، در صورت نیاز به تعمیر، هزینه‌های فنی ایکس22 در قیاس با دانگ فنگ اچ30 کراس به ویژه در بخش پیشرانه مقداری بیشتر خواهد بود. زیرا همانطور که عرض کردیم یک پیشرانه تیوفایو صفر کیلومتر هزینه‌های تعمیراتی کمتری نسبت به پیشرانه چند ده هزار کیلومتر کارکرده ایکس22 در پی خواهد داشت، این در حالیست که ایرادات مونتاژی خطوط تولید ایران خودرو و تضعیف کیفیت موتورهای ایرانیزه شده TU5 بر کسی پوشیده نیست، از این رو شاید با کمی اغماض بتوان میزان کیفیت یک ایکس 22 کارکرده را با یک دانگ فنگ اچ 30 صفر کیلومتر یکسان فرض کرد.

اما از نظر نرمی سواری و تامین قطعات یدکی به هرحال دانگ فنگ پیروز میدان خواهد بود، این در حالیست که از حیث زیبایی و ایمنی ام وی ام X22 (به خصوص در نسخه های جدید مجهز به ESP) با اختلاف از دانگ فنگ بالاتر می ایستد. بنابراین در نهایت با یک انتخاب سلیقه ای طرف هستیم، اما در این کلاس شاید رنو ساندرو بهتر از دانگ فنگ اچ 30 باشد و چانگان CS35 هم بتواند مزیت های خود را به ام وی ام X22 اثبات کند، پس سعی کنید با بررسی تمام خودروهای حاضر در این سگمنت دست به انتخاب بزنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ABBAS Z
    ABBAS Z | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    هرچی فک میکنم تا پارسال همین موقع انتخاب بین چ ماشینایی بود،بیشتر از زندگی تو این خراب شده سیر میشم

مطالب پیشنهادی