ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شروع رسمی فرآیند صدور مجور برای پلتفرم‌های کرادفاندینگ

«کرادفاندینگ» یا «تامین مالی جمعی» بحثی بود که از نیمه دوم سال گذشته و به ویژه پس از امضای تفاهم‌نامه میان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر تعاون، کار و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۳

«کرادفاندینگ» یا «تامین مالی جمعی» بحثی بود که از نیمه دوم سال گذشته و به ویژه پس از امضای تفاهم‌نامه میان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داغ شد. «جعفر محمدی»، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که فرآیند صدور مجوز برای پلتفرم‌های تامین مالی جمعی با مدل سهامی کلید خورده و همانگونه که در دستورالعمل مصوب سال گذشته نیز ذکر شده است، دریافت مجوز این پلتفرم‌ها، از طریق یک نهاد مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود.

محمدی در پاسخ به این سوال که پلتفرم‌های کرادفاندینگ برای آغاز کار باید به سراغ کدام نهادهای مالی بروند، گفت: «در بحث کرادفاندینگ با استفاده از مدل سهام، به عنوان اولین گام باید نهادهای مالی مجاز برای ورود به حوزه کرادفاندینگ توسط هیات مدیره بورس مشخص می‌شدند. طبق تصویب و اعلام این هیات مدیره، کارگزاری‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه‌، شرکت‌ها مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها اجازه ورود به این حوزه را پیدا کرده‌اند. این نهادها پس از تغییر اساسنامه، یا خود می‌توانند پلتفرم تامین مالی جمعی ایجاد کنند و یا با حداکثر پنج پلتفرم این حوزه قرارداد ببندند.»

نایب رییس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این رابطه که این چهار دسته نهاد مالی برای فعالیت در این حوزه باید چه اقدامی انجام دهند، توضیح داد:

«در گام اول نهادهای مالی باید با ارسال نامه‌ای به بورس، تقاضای تغییر اساسنامه خود را داشته باشند تا طبق اساسنامه جدید بتوانند در حوزه کرادفاندینگ ورود کنند. بورس نیز پس از بررسی وضعیت کلی نهاد مالی اجازه این موضوع را صادر می‌کند. پس از تغییر اساسنامه نهاد مالی اگر بخواهد به عنوان پلتفرم فعالیت کند، باید درخواست این موضوع را برای کمیته ارزیابی‌ای که برای این منظور در فرابورس تشکیل شده است، ارسال کند. در غیر این صورت،‌ این نهاد مالی می‌تواند با متقاضیان ثالث قرارداد ببندد تا این متقاضیان بتوانند با در دست داشتن این قرارداد و ارسال مدارک لازم از کارگروه ارزیابی فرابورس تقاضای مجوز فعالیت به عنوان پلتفرم کرادفاندینگ بکنند. این بخش اکنون اجرایی شده و نهادهای مالی متقاضی می‌توانند به بورس نامه زده و درخواست تغییر اساسنامه کنند.»

محمدی به دیجیاتو می‌گوید که در حال حاضر تعدادی از نهادهای مالی، تقاضای خود را به بورس فرستاده‌اند و احتمالاً یک ماه طول می‌کشد تا بتوانند تغییرات اساسنامه را انجام دهند، هر چند که عملاً همین حالا هم اجازه آغاز مذاکره با متقاضیان پلتفرم را دارند. در نتیجه، کسب‌وکارهایی که می‌خواهند وارد حوزه تامین مالی جمعی با مدل سهام شوند، نیازی ندارند منتظر اعمال تغییرات اساسنامه نهادهای مالی بمانند. آنها همین امروز می‌توانند با نهادهای مالی وارد مذاکره شوند، پیش نویس قرارداد را آماده کنند و با همین پیش‌نویس، به محض اعلام فراخوان، درخواست خود را برای عاملیت ارائه دهند. نهادهای مالی هم هر زمان که تغییرات‌شان نهایی شد، می‌توانند قرارداد نهایی را جایگزین قرارداد پیش‌نویس کنند: «انتظار می‌رود در دو تا سه هفته آتی، فراخوان درخواست مجوز برای راه‌اندازی پلتفرم‌های کرادفاندینگ صادر شده و سامانه فرابورس اجازه ثبت‌نام متقاضیان را بدهد».

محمدی در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه با تغییرات جدید و آغاز رسمی فعالیت پلتفرم‌های تامین مالی جمعی باید چه انتظاری از آینده‌ تامین مالی خرد داشته باشیم، خبر می‌دهد که تا دو سال آینده احتمالاً چند پلتفرم شاخص در این زمینه به وجود می‌آیند که می‌توانند هر کدام بالای ۵۰ میلیارد تومان در سال برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک سرمایه‌گذاری جذب کنند.

او همچنین این روند را یک رویکرد امن برای افرادی می‌داند که مایل به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها هستند اما دانش لازم را در این زمینه ندارند:

«مدل سهام کرادفاندینگ می‌تواند مدل جذابی برای سرمایه‌گذاران غیر تخصصی باشد، چرا که می‌تواند فضای لازم را برای ورود آنها به حوزه‌هایی که قبلا امکان فعالیت در آن را نداشتند باز کرده و بخشی از سرمایه‌های سرگردان در جامعه را جمع کند. واقعیت این است که بحث سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها داغ است اما عامه مردم فرایند صحیح سرمایه‌گذاری و ریسک‌های موجود را نمی‌شناسند. به دلیل اینکه در این مدل، ارزیابی‌هایی متعددی توسط کارشناسان انجام می‌شود، افراد می‌توانند با خیال آسوده‌تری از این بستر برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها استفاده کنند. ضمن اینکه برای کاهش ریسک، می‌توانند سرمایه خود را به چند بخش تقسیم کرده و آن را در چندین استارت‌آپ مختلف سرمایه‌گذاری کنند. جمع‌بندی من این است که با توجه به وضعیت کلی کشور، کرادفاندینگ یک ابزار مناسب برای ایجاد یک بازار جدید برای جذب بخشی از سرمایه‌های در دست افراد خواهد بود».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Reza Abdi
    Reza Abdi | ۱ خرداد ۱۳۹۸

    finally

مطالب پیشنهادی