ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آتش‌فشان
علمی

سر برآوردن آتش‌فشان عظیم از بستر اقیانوس هند و جابجایی جزیره‌ای در نزدیکی آن

زمین‌شناسان سال گذشته در قسمت‌هایی از اقیانوس هند نزدیک جزیره Mayotte فرانسه لرزش‌هایی را ثبت کرده بودند. حالا تحقیقات بیشتر نشان داده منشا این لرزش‌ها یک آتش‌فشان عظیم زیر آب است. مردم ساکن این جزیره واقع ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

زمین‌شناسان سال گذشته در قسمت‌هایی از اقیانوس هند نزدیک جزیره Mayotte فرانسه لرزش‌هایی را ثبت کرده بودند. حالا تحقیقات بیشتر نشان داده منشا این لرزش‌ها یک آتش‌فشان عظیم زیر آب است.

مردم ساکن این جزیره واقع در منطقه بین موزامبیک و ماداگاسکار، ماه‌هاست زمین‌لرز‌ه‌های کوچک را به صورت روزانه تجربه می‌کنند. این تداوم در لرزش‌ها باعث نگرانی زیاد مردم شده و آرامش را از ساکنان منطقه گرفته بنابراین محققان دست به کار شدند تا منشا این لرزش‌ها را بیابند.

بررسی نقشه کف دریا تغییر بزرگی را طی سالیان اخیر نشان می‌داد. یک ساختار به طول 800 متر و عرض 5 کیلومتر از کف دریا سربرآورده که پیشتر اثری از آن در نقشه‌ها نبود. تیمی از محققان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) برای بررسی منطقه اعزام شدند. آن‌ها با جایگذاری 6 لرزه‌سنج در منطقه مذکور، جمع‌آوری داده را در این محل آغاز کردند.

فعالیت زیر زمینی این آتش‌فشان باعث جابجایی جزیره‌ مذکور و فرو رفتن آن در آب شده است

داده‌های به دست آمده نشان می‌داد که زمین‌لرز‌ه‌های گروهی در سطح زیر پوسته بستر اقیانوس اتفاق می‌افتند که تاثیر مستقیمی بر جزیره Mayotte داشته‌اند. در واقع این جزیره بر اثر این فعالیت‌ها 13 سانتی‌متر داخل آب فرو رفته و 10 سانتی‌متر به طرف شرق جابه جا شده است.

محققان عقیده دارند این فعالیت‌ها به خاطر وجود یک محفظه ماگما زیر کف اقیانوس است که منفجر شده و پوسته کف را به سمت بالا هل داده است. در واقع 5 کیلومتر مکعب از ماگما بالا آمده و برآمدگی مذکور را در کف اقیانوس شکل داده است.

تشکیل این آتش‌فشان زیر اقیانوسی اتفاق معمولی نیست چرا که آتش‌فشان‌ها معمولا در محل برخورد صفحات تکتونیکی شکل گرفته یا در محل‌هایی که ماگما بالا آمده و توسط صفحات تکتونیکی به اطراف کشیده می‌شود سر بر می‌آورند.

فعلا محققان بر این باورند که آتش‌فشان مذکور به حدی بزرگ نیست که باعث به وجود آمدن سونامی شود اما در مورد تاثیر زمین‌لرزه‌های متوالی روی پایداری زمین جزیره ابراز نگرانی کرده‌اند. این تیم قرار است روی آب دریا بررسی‌های شیمیایی انجام دهد تا در مورد ترکیبات ماگمای موجود و ریسک‌هایی که در آینده متوجه ساکنان جزیره می‌کند اطلاعات دقیق‌تری به دست بیاورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی