ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

واردات تاکسی و اتوبوس درون شهری دست دوم توسط دولت تصویب شد [به روز رسانی]

در چند هفته گذشته بار دیگر موضوع قدیمی امکان سنجی واردات خودروهای دست دوم برای کنترل شرایط بازار مطرح شده است و اینبار کار به جایی رسیده که سفیر ایران در انگلیس این موضوع را ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۵

در چند هفته گذشته بار دیگر موضوع قدیمی امکان سنجی واردات خودروهای دست دوم برای کنترل شرایط بازار مطرح شده است و اینبار کار به جایی رسیده که سفیر ایران در انگلیس این موضوع را شایسته بررسی می داند، اما در این سوی مرزها البته تصمیم گیرندگان تمایل چندانی برای اندیشیدن به چنین راهکارهایی نشان نمی دهند و پس از چند هفته سکوت، اینبار وزیر صنعت بود که شخصا وارد میدان شد و با تاکید بر نبود منابع ارزی کافی، چنین پیشنهادی را اساسا غیر اجرای و منتفی دانست.

این درحالیست که این روزها قیمت خودرو در بازار افزایشی غیرقابل پیش بینی را نشان می دهد و مسئولان وزارت صنعت نیز تنها راهکار را افزایش تولید می دانند، اما در عین حال به دلیل کمبود منابع ارزی و مشکلات واردات قطعات، روند تولید خودرو در کشور کُند شده و ظاهرا در حدود 150 هزار دستگاه خودرو نیز در کف کارخانه ها منتظر دریافت قطعات تکمیلی هستند..

خودرو دست دوم

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از عدم به روز رسانی ناوگان اتوبوس های خط واحد از سال 1389 تا کنون سخن می گوید. به گفته سنندجی لازم است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و عدم وجود بودجه کافی برای خرید اتوبوس های نو و همچنین شرایط نامساعد سازندگان داخلی اتوبوس برای تحویل اتوبوس های با کیفیت و مدرن، واردات اتوبوس های دست دوم مورد توجه قرار گیرد.

او می گوید: اتوبوس‌های کارکرده در بسیاری از کشورها از لحاظ کیفیت ساخت، میزان دودزایی و سطح استاندارد تولیدی به مراتب مناسب‌تر از تعداد کثیری از اتوبوس‌های بسیار فرسوده و با اتمام عمر کاری حال حاضر ناوگان است.

سنندجی بیان داشت: همچنین عمر مفید کاری اتوبوس‌ها در کشور بر مبنای وضعیت محصولات تولیدی خودروسازان داخلی که عمدتاًَ از لحاظ کیفیت محصول و خدمات پس از فروش از ضعف عمده‌ای برخوردار بوده، است و در سطح انتظارات ناوگان‌های حمل و نقل عمومی نیست.

به گفته پیمان سنندجی خرید این اتوبوس ها نسبت به اتوبوس های داخلی که بر مبنای تکنولوژی قدیمی ساخته می شوند، می تواند دارای توجیه اقتصادی و محیط زیستی باشد. با این وجود اما نظر سنجی دیجیاتو نشان می دهد که درصد بالایی از مخاطبین، دید چندان مثبتی نسبت به واردات خودروهای دست دوم ندارند.

برخی افراد بر این تصورند که خودروهای دست دوم در صورت عرضه در بازار ایران باید بسیار ارزان قیمت باشند، اما واقعیت این است که با در نظر گرفتن قیمت ارز و سایر مولفه های اقتصادی، کمی بعید به نظر می رسد که بتوان خودروهای سواری دست دوم را با قیمت های کمتر از یکصد میلیون تومان راهی خیابان های کشور کرد. احتمالا همین قیمت نسبتا بالا نیز سبب شده است تا عمده مخاطبان نظر سنجی دیجیاتو، مخالف واردات این دست خودروها به کشور باشند.

برای برخی افراد نیز، واردات یا خرید خودروهای دست دوم با چنین قیمت هایی تا حدی ناقض غرور ملی است و چنین کاری را کسر شان برای جامعه ایرانی می دانند که تاکنون هیچ گاه مقصدی برای واردات خودروهای دست دوم یا مستعمل نبوده است.

این نگرش در حالی مطرح می شود که حتی برای کشورهای صاحب صنعت خودروسازی نیز، واردات یا صادرات خودروهای دست دوم به آسانی انجام می پذیرد و بسیاری از کشورهای فاقد صنعت خودروسازی در شرق اروپا، منطقه قفقاز، جنوب آسیا و آفریقا به شکل گسترده از خودروهای دست دوم استقبال می نمایند.

از طرف دیگر کارشناسان صنعت خودرو کشور معتقدند که میزان ارزبری واردات خودرو کشور را با صرفه جویی در مصرف سوخت و یا حتی صرفه جویی ارزی در پروسه تولید خودروهای مورد نظر می توان جبران کرد. در واقع به گفته رئیس انجمن خودروسازان، خودروهای حال حاضر تولیدی در خط های تولید جاده مخصوص نیز در حدود 2000 یورو ارزبری دارند و این درحالیست که شرایط یکسال گذشته نشان می دهد که ساخت قطعات تولید داخل نیز منابع قابل توجهی ارز از کشور خارج می کند. بنابراین مقداری از هزینه خرید خودروهای خارجی در عمل با این ارقام مستهلک می شود. صرفه جویی های محیط زیست (برای مثال صرفه جویی در آب مصرفی برای تولید هر خودرو) و صرفه جویی در هدر رفت بنزین نیز از جمله دیگر مواردی است که می تواند معادلات مالی را به نفع واردات خودرو تغییر دهد.

امیدی اندک برای تغییر رویکرد صنعتی کشور

اما در نهایت تمام این گمانه زنی ها در شرایطی مطرح می شود که علیرغم جدی تر شدن چنین پیشنهاد هایی در ماه های اخیر، اساسا تمایلی از سوی مسئولان صنعتی کشور برای اجرایی شدن چنین طرح هایی دیده نمی شود. قدرت بالای غول های خودروسازی در کنار کمبود ارز و مساله حفظ عزت ملی باعث می شود که واردات خودروهای سواری دست دوم، چندان محلی از اعراب نداشته باشد، اما شاید با توجه به سابقه واردات کامیون های دست دوم طی سال های گذشته، شاهد صدور مجوز برای واردات اتوبوس های دست دوم به کشور باشیم، اتفاقی که بعد از واردات اتوبوس های چینی در سال های گذشته، در شرایط اقتصادی فعلی چندان هم عجیب به نظر نمی رسد.

[به روز رسانی]

براساس خبری که ساعاتی پیش بر خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت، کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیأت دولت با پیشنهاد وزارت کشور مبنی بر صدور مجوز واردات ناوگان کارکرده ۱ تا ۵ ساله با کاربری تاکسی و اتوبوس شهری از سایر کشورها و مناطق آزاد تجاری – صنعتی ایران موافقت کرده است. این پیشنهاد در جلسه اصلی کمیسیون امور زیربنایی مطرح و با توافق اعضا به تصویب رسید و در دستور کار هیئت وزیران قرار گرفته است و این در حالیست که طی هفته های گذشته، خودروسازان بر خالی بودن ظرفیت خطوط تولید داخلی و لزوم تمرکز بر فعال سازی صنعت کشور به جای واردات خودروهای دست دوم تاکید کرده بودند. از این رو باید منتظر ماند و دید که در نهایت تکلیف این ماجرا چه می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۸ خرداد ۱۳۹۸

    عزت...غرور...هه
    مردمانی نافهم ۴۰ سال پیش فضولات کشیدن به هرچی عزت و بزرگی این کشور بود و الان دم از غرور ملی میزنن.....مفت خور های بی فایده دهن گشاد

  • Hamid Reza
    Hamid Reza | ۸ خرداد ۱۳۹۸

    سلام
    تنها راه نجات، نابودی ایران خودرو و سایپا است.
    تمام

  • Ahmad
    Ahmad | ۸ خرداد ۱۳۹۸

    و همزمان واردات انحصاریش به چند تا آقازاده واگذار و چندصد میلیارد تومن وام بی بهره بی بازگشت به آنها پرداخت شد

    • ازکجا به کجا
      ازکجا به کجا | ۸ خرداد ۱۳۹۸

      ? این جوری باشه که فایده نداره
      از این جیب به اون جیب

  • alireza_asol
    alireza_asol | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

    چه خبره صد میلیون؟ کمری ۲۰۱۰ تمیز ۵۰۰۰ دلار قیمتشه. کرولا ارزونتر. تازه اگه در حجم انبوه بخواد وارد شه ارزونترم میشه. سگشونم شرف داره به لگن های داخلی.
    الان که پول ما کاملا بی ارزشه ولی در سال ۹۶ میشد با ۲۰ تومن کمری کارکرده وارداتی خرید. خوب به نظرتون فرغون سازا اجازه میدن ماشین کار کرده بیاد ایران؟

    • سپهر زنگنه
      سپهر زنگنه | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

      در مورد قیمت دوتا نکته هست، اول اینکه اکثر کشورها برای واردات ماشین دست دوم شرط سنی تعیین می کنند، مثلا 5 سال، کمری 2010 الان در حدود 9 سال از عمرش گذشته، ثانیا با دلار 15000 تومانی و هزینه حمل و نقل و .....خودرو 5 هزار دلاری قاعدتا بیش از 80 میلیون تومان قیمت خواهد خورد، بنابراین تعیین قیمت 100 میلیون تومان چندان دور از تصور نیست.

      • ازکجا به کجا
        ازکجا به کجا | ۸ خرداد ۱۳۹۸

        بازم کمری 10 سال پیش بهتر از پارس سمند... صفر با لوازم چینی دست چندم باشع

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی