ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آسیب‌پذیری مک دسترسی به میکروفون، دوربین و مکان دستگاه را ممکن می‌کند

یک محقق امنیتی به نام پاتریک واردل به تازگی موفق به کشف یک آسیب پذیری در سیستم عامل MacOS اپل شده که به مهاجمان اجازه می دهد بدون شناسایی شدن توسط سیستم حفاظتی دیوایس، به ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

یک محقق امنیتی به نام پاتریک واردل به تازگی موفق به کشف یک آسیب پذیری در سیستم عامل MacOS اپل شده که به مهاجمان اجازه می دهد بدون شناسایی شدن توسط سیستم حفاظتی دیوایس، به دوربین، میکروفون و داده های مکانی دسترسی پیدا کنند.

آسیب پذیری مورد بحث که شاخه ای از یک رخنه قدیمی چهار ساله است، با سوء استفاده از اعتماد سیستم عامل مک به کلیک های طبیعی، به نرم افزارهای مخرب اجازه می دهد با شبیه سازی نحوه کلیک کردن یک کاربر واقعی، خود را روی سیستم نصب کرده و دسترسی های مختلفی به سایر اپلیکیشن ها و بخش های سیستم پیدا کنند.

آسیب‌پذیری مک دسترسی به لیست سفید سیستم عامل را ممکن می‌کند

در کنار مورد فوق، آسیب پذیری مک همچنین دسترسی به لیست سفید سیستم عامل (فهرستی از نرم افزارهای قابل اعتماد سیستم حفاظتی) را هم ممکن می کند. لازم به اشاره است که اپلیکیشن های موجود در این لیست در حالت عادی مجوزهای امضا شده دیجیتال دارند و سیستم ایمنی مک تغییرات و پلاگین های آنها را دوباره چک نمی کند؛ بدین ترتیب اگر یک بدافزار در لیست سفید قرار گیرد، می تواند با شبیه سازی کلیک های طبیعی، کنترل سیستم را هم به دست بگیرد.

آسیب پذیری مک

نکته قابل توجه، وجود نرم افزارهایی مانند VLC در لیست سفید مک است که این اپلیکیشن از پلاگین های شخص ثالث پشتیبانی کرده و مهاجم می تواند با اضافه کردن پلاگین مخرب خود به نرم افزار مذکور، MacOS را هک کند.

البته هکرهای کلاه سفید (مانند پاتریک واردل) معمولاً رخنه های موجود را ابتدا به کمپانی گزارش می کنند و آقای واردل نیز آسیب پذیری مک را برای اپل شرح داده است؛ با این وجود به گفته واردل، اپل هشدارهای امنیتی وی را چندان جدی نگرفته و این موضوع باعث شده اغلب تدابیر امنیتی و بروزرسانی های جدید عملاً بی فایده باشند.

گفتنی است رخنه مورد بحث فعلاً برای اکثر کاربران مک مشکل ساز نبوده و سوء استفاده از آن نیازمند دسترسی قبلی توسط هکر یا بدافزار خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۴ خرداد ۱۳۹۸

    نه بابا کی گفته بعد چهل سال توسعه اپ همچین سوتی های بدن
    فقط سروش و گپ و اپ های ایرانی مزخرف امن نیستن

مطالب پیشنهادی