ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایمن‌سازی سیم‌کارت‌های همراه اول
تکنولوژی

سیم‌کارت‌های همراه اول با روش‌ بومی ایمن‌سازی می‌شوند

«محمد طالبی» مدیرکل ایمنی شبکه اپراتور اول از به به‌کارگیری ماژول سخت‌افزاری امنیتی بومی برای نخستین بار در کشور، خبر داد و گفت فرآیند تولید کلید، انتقال و ورود این ماژول به سیم‌کارت و تجهیزات ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۲

«محمد طالبی» مدیرکل ایمنی شبکه اپراتور اول از به به‌کارگیری ماژول سخت‌افزاری امنیتی بومی برای نخستین بار در کشور، خبر داد و گفت فرآیند تولید کلید، انتقال و ورود این ماژول به سیم‌کارت و تجهیزات شبکه ارتباطی، باید به‌صورت امن انجام شود که با تولید HSM بومی، این مهم تحقق یافته است.

طالبی درباره نحوه‌ی فعالیت ماژول HSM به ایسنا توضیح داد وظیفه اصلی HSM یا ماژول سخت‌افزاری امن، ذخیره‌سازی کلیدهایی رمزنگاری به‌صورت ایمن است که این موضوع در تولید سیم‌کارت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و با افشای کلیدهای یاد شده، امکان شنود اطلاعات و نشت داده‌های سیم‌کارت وجود خواهد داشت:

«با توجه به پیچیدگی بسیار بالای فناوری و توسعه این مؤلفه، تولید آن تنها در تعدادی کشور محدود انجام می‌پذیرفت که اکنون به‌صورت بومی تولید و در همراه اول به کار گرفته شده است. کار این ماژول این است که این کلیدها را مدیریت و به‌صورت امن توزیع کند و اجازه هر نوع دستکاری و سرقت اطلاعات را از روی سیم‌کارت که یک مؤلفه بسیار مهم در موبایل است، نمی‌دهد و از لو رفتن کلید جلوگیری می‌کند.»

در صورت حمله اطلاعات داخلی حذف می‌شوند

مدیر کل ایمنی شبکه اپراتور اول به ویژگی‌های امنیتی ماژول سخت‌افزاری امنیتی اشاره می‌کند و می گوید در صورت اجرای حملات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به منظور دسترسی به اطلاعات داخلی HSM، این قابلیت در آن وجود دارد که داده‌های خود را از بین برده و اطلاعات داخلش را به‌صورت کامل حذف کند. همچنین احتمال هر نوع دستیابی به کلیدهای داخل ماژول را هم تقریباً غیرممکن می‌کند.

ایمن‌سازی سیم‌کارت‌های همراه اول

طالبی می‌گوید همراه اول از این پس برای حفظ داده‌های امنیت سیم‌کارت، از یک ماژول بومی و فرآیند خودکار انتقال کلید استفاده می‌کند. او باور دارد که تولید، انتقال و ورود کلید روی سیم‌کارت و تجهیزات به‌صورت امن ضروری است و به همین دلیل همراه اول قبلا، این کار را به‌صورت دستی انجام می‌داد:

«نشت این کلیدها که پیش‌تر برای برخی از اپراتورها اتفاق افتاد، می‌تواند حریم خصوصی مشترکین را به مخاطره انداخته و منجر به دسترسی به بخشی از داده‌های مشترک و اطلاعات مکالمه آن‌ها شود. از این رو این شرکت تولید کلیدهای حیاتی سیم‌کارت به‌صورت خودکار، انتقال امن آن‌ها به مجموعه‌های تولید سیم‌کارت داخلی و نگهداری آن توسط پیمانه سخت‌افزاری امن بومی را در اولویت قرار داده و در حال حاضر نگهداری کلیه کلیدها در HSM بومی این مهم را تحقق بخشیده است.»

HSM در پنج سال بومی می‌شود

مدیر کل ایمنی شبکه اپراتور اول می‌گوید که تولید HSM در یک پروژه پنج ساله در همراه اول بومی می‌شود. طالبی می‌گوید به محض اتمام تولید پیمانه سخت‌افزاری امن، اولین سری سیم‌کارت‌ها با استفاده از این مؤلفه و امنیت حاصل از آن تولید و به کلیدهای جدید سیم‌کارت منتقل شد: «در همین راستا تاییدیه واحد بازاریابی نیز دریافت شد که این کار به لحاظ کاملاً اتوماتیک انجام پذیرفته و همچنین تولید داخل است.»

اینطور که طالبی می‌گوید، همراه اول در حال حاضر در فرآیند اجرای سفارش ۸۰ هزارتایی با این پیمانه سخت‌افزاری امن را دارد و پس از آن کلیه اطلاعات به مؤلفه جدید منتقل و محصولات غیر بومی از چرخه تولید سیم‌کارت‌های اپراتور اول حذف خواهد شد. ضمن آنکه با توجه به سرمایه‌گذاری همراه اول به‌منظور تولید و حفظ حریم خصوصی مشترکین، این آمادگی برای این شرکت وجود دارد که دیگر اپراتورها و شرکت‌های نیازمند فرآیند تولید کارت هوشمند نیز از این مؤلفه بومی‌شده استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • herogame
    herogame | ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

    باز معلوم نیست به کدوم کشور دارن باج میدن براشون آتو آشغال درست کنه بعدا گندش در میاد هی بومی بومی خجالت داره واقعا

مطالب پیشنهادی