ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات های تحویل کالای آمازون

ربات های تحویل کالای آمازون در یک شهر مجازی آموزش می بینند

وقتی مهندسان هوش مصنوعی را برای انجام یک بازی آموزش می دهند، معمولا اینکار با دور تند انجام می شود به طوری که هوش مصنوعی تنها در چند دقیقه به اندازه چندین ساعت در دنیای ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

وقتی مهندسان هوش مصنوعی را برای انجام یک بازی آموزش می دهند، معمولا اینکار با دور تند انجام می شود به طوری که هوش مصنوعی تنها در چند دقیقه به اندازه چندین ساعت در دنیای واقعی بازی می کند. اما متاسفانه انجام این کار با ربات های تحویل کالای آمازون ممکن نیست؛ زیرا نمی توان واقعیت را روی دور تند قرار داد.

"ما می توانیم تحویل چندین هزار محصول را در یک شب شبیه سازی کنیم"

اما اگر دنیای واقعی را هم شبیه سازی کنید انجامش ممکن است، و این دقیقا همان کاری است که برای تعلیم ربات های تحویل کالای آمازون به نام Scout انجام می شود. «شان اسکات»، مدیر این پروژه گفته آمازون نقشه ای سه بعدی و دقیق از مناطق حومه ای آمریکا و پیاده روها تهیه کرده که دارای جزییاتی در حد ورودی های شبکه فاضلاب است.

«ما می توانیم تحویل چندین هزار محصول را در یک شب شبیه سازی کنیم. ربات ها واقعا نمی دانند در یک محیط شبیه سازی شده قرار دارند که خودش خیلی جالب است.»

اسکات اضافه می کند که: «هیچ کمپانی دیگری را سراغ ندارم تا این حد درباره برنامه هایش شفاف عمل کند». آمازون امکانات دیگری نیز برای آموزش ربات هایش در اختیار دارد که از آن ها می توان به یک پارک سرپوشیده رباتیک و دستگاه هایی برای سنجش مقاومت چرخ ربات ها اشاره کرد.

ربات های تحویل کالای آمازون
پارک رباتیک آمازون برای تست این ربات ها

از آنجایی که آمازون خیلی دیر به این بازار وارد شده، سرعت بخشیدن به مراحل توسعه برایش از اهمیت بالایی برخوردار است. بهمن ماه گذشته بود که از اولین ربات های تحویل کالای آمازون رونمایی شد، اما استارت آپ های بسیاری سالهاست مشغول توسعه و تست ربات هایشان در محله های کوچک و محیط های اداری و دانشگاهی اند.

البته اگر شرکتی قادر به تجاری سازی چنین ایده ای باشد، آن شرکت آمازون است. «جف بزوس»، بنیان گذار و مدیرعامل این شرکت همواره توانایی های آمازون برای اختصاص دادن منابع مالی قابل توجه به چنین پروژه هایی را به رخ می کشد.

ربات های تحویل کالای آمازون
دستگاه تست دوام چرخ های ربات Scout

«شان اسکات» توضیح داده که هدف اصلی این پروژه توسعه ربات هایی است که به هیچ عنوان جلب توجه نکنند و به نوعی در محیط محو شوند. این هدف تا حدی به وسیله طراحی دوستانه این ربات و تایرهای کوچک و رنگ آبی اش محقق شده است. به گفته او این ربات از عمد "خسته کننده" طراحی شده.

ربات های تحویل کالای آمازون
برخی استارت آپ ها مانند کیوی سالهاست مشغول آزمایش ربات های خود در این زمینه اند

اما جلب توجه نکردن این ربات باید شامل رفتارش هم بشود. مانند هر ربات تحویل کالای دیگری Scout باید کنار انسان ها فعالیت کند، در نتیجه سیستم مسیریابی و حرکتش باید طوری مدیریت شود که برای افراد بزرگسال، کودکان، خودروها یا حتی حیوانات خطر آفرین نباشد. اما حرکتش نباید به شکلی باشد که احترامش به دیگران باعث سو استفاده شود.

حفظ این توازن کار دشواری است، زیرا همانطور که تجربه خودروهای خودران قبلا نشان داده، مردم، دوچرخه سوارها و راننده ها از سیستم هایی که زیادی مراقبند سو استفاده کرده و ممکن است حرکتشان را دچار اختلال کنند.

ظاهر این ربات ها از عمد خسته کننده طراحی شده

فعالیت های آمازون فعلا محدود به تعداد اندکی ربات در منطقه «اسنوهومیش» در واشنگتن می شوند که در مقایسه با دیگر بازیگران این عرصه خیلی کمرنگ تر است. همین تعداد کم از ربات ها هم باید توسط یک انسان همراهی شوند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

هنوز گفته نشده دامنه تست ربات های تحویل کالای آمازون چه زمانی گسترده تر خواهد شد، اما اسکات می گوید شبیه سازی هایشان آن ها را برای وارد شدن به مناطق جدید یاری می کنند.

«قدم بعدی ثبت و شبیه سازی محیط های جدید است تا تست های بیشتری انجام دهیم؛ و نهایتا ارسال به تمام نقاط زمین امکان پذیر خواهد بود.»

این ادعاها بسیار جاه طلبانه به نظر می رسند، اما آمازون هم مانند دیگر شرکت های فعال در این حوزه راهی طولانی تا استفاده گسترده از این ربات ها پیش رو دارد. گذشته از مسائل مربوط به امنیت و قابل اتکا بودن، مسائل ساده تری مانند نحوه دقیق رساندن محصول به مشتری هم باید مشخص شوند.

البته پای محدودیت های فیزیکی هم در میان است؛ برای مثال ربات های تحویل کالای آمازون هنوز قادر به بالا رفتن از پله ها نیستند و برای این کار به یک انسان نیاز است تا بسته را از ربات خارج کرده و بالای پله ها قرار دهد. چالش های قانونی هم دست انداز دیگری برای شروع به کار این وسایل اند؛ برای مثال برخی شهرها مانند سان فرانسیسکو قوانینی به تصویب رسانده اند که به کلی اجازه ورود آن ها به پیاده رو را نمی دهند.

اسکات اما خوشبین است و می گوید: «ما در حال یادگیری هستیم و این تازه اول راه است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی