ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

هشت هزار خودرو مانده در گمرک در آستانه شماره گذاری و ورود به بازار

واردات خودرو از چند ماه گذشته به یکی از پر بحث‌ترین موضوعات تبدیل شده است، به طوری که در سال گذشته به دلیل شرایط خاص ارزی ورود آن به کشور متوقف شد. در 12 دی ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

واردات خودرو از چند ماه گذشته به یکی از پر بحث‌ترین موضوعات تبدیل شده است، به طوری که در سال گذشته به دلیل شرایط خاص ارزی ورود آن به کشور متوقف شد. در 12 دی 1397 خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مجوز ترخیص 13 هزار خودرو را صادر کرده است، بر همین اساس دولت مصوبه ای را در تاریخ 16 دی 1397 در خصوص نحوی ترخیص خودروها ابلاغ کرد.
اما در هفته های گذشته «مشکلات صدور گواهی اسقاط خودروهای فرسوده و تاخیر ناشی ‌از آن در شماره‌گذاری خودرو های وارداتی» باعث شده بود که حتی پس از خروج خودروها در گمرک نیز پروسه شماره گذاری و ورود این خودروها به خیابان ها با اخلال مواجه شود.

حالا به گفته مهدی دادفر، سخنگوی انجمن وارد کنندگان خودرو: «در نهایت پرونده دو ساله ترخیص خودروها می‌توان گفت کم کم در حال بسته شدن است. تا کنون 8600 ثبت سفارش انجام شده که از این تعداد 7500 دستگاه از گمرک خارج و ترخیص شده است. از زمان شماره‌گذاری نزدیک به 48 ساعت طول می‌کشد تا نهایتا خودرو به دست مشتریان برسد.»

این در حالیست که قیمت نهایی خودروهای وارداتی مانده در گمرک هنوز روشن نشده است. سازمان حمایت مسئول اعلام فرمول محاسبه این قیمت است اما هنوز این فرمول به واردکنندگان و مشتریان ابلاغ نشده است و با توجه به تاخیر سازمان حمایت در اعلام قیمت و به ‎منظور حل مشکل متقاضیان، فرمولی برای تعیین قیمت خودروها به نسبت جریمه دیر کرد و سود مشارکت و سایر موارد در نظر گرفته شد و در قالب تفاهم‎نامه‌ای بین مشتری و وارد کننده ارائه شده است تا خریداران بتوانند در نهایت خودروهایشان را تحویل بگیرند. در این تفاهم‎نامه، واردکنندگان متعهد شده‌اند به محض اعلام قیمت‎ها از سوی سازمان حمایت، در صورتی ‎که قیمت اعلامی کمتر باشد، مابه‌التفاوت قیمت را به شماره حساب خریداران واریز کرده و چنانچه بیشتر شود، مشتری موظف است مابه‎التفاوت قیمت را به واردکننده پرداخت کند.

دادفر همچنین در ارتباط با وضعیت ترخیص خودروها اظهار کرد «با توجه به اینکه شرکت‌های وارد کننده موظف بودند تمام مراحل ثبت‌سفارش خودرو را از ابتدا انجام دهند، تاکنون 8 هزار و800 ثبت‌سفارش انجام شده است و براساس اظهارات شرکت‌های واردکننده بخش زیادی از این خودروها از گمرک ترخیص شده است. وی درادامه گفت: به جز 8 هزار و 800 خودروی ثبت‌سفارش شده، در حال حاضر 2 هزار و 800 خودرو به‌دلیل داشتن ثبت‌سفارش غیر‌قانونی و پرونده‌های قضایی امکان ترخیص ندارند. همچنین تعداد 3 هزار و 300 خودروی دیگر نیز به دلایل گوناگون از جمله مشکلات منشا ارزی با بانک مرکزی، ناقص بودن پرونده و همچنین مشکلات تطبیق گواهینامه‌های استاندارد امکان ترخیص ندارند.»

واردات خودرو

بنابراین پرونده تحویل خودرو به مشتریان فکر می‌کنم ظرف یک ماه آینده تمام خواهد شد و کلیه خودروها احتمالا در این مدت به دست مشتریان می‌رسد. پروسه بازسازی و تعمیرات نیز به محض خروج فرآیندهای آن انجام شده و نزدیک به یک ماه است که این کارها صورت گرفته است. با توجه به این که از زمان ترخیص‌ها یک ماه می‌گذرد، پروسه تعمیرات و بازسازی بر روی خودروهای ذکر شده به خوبی انجام شده اما به دلیل مشکلات شماره‌گذاری خودرو های مذکور به دست مشتریان نرسیده بود. ناگفته نماند اگر مشکلی توسط پلیس راهور ناجا ایجاد نشود، این خودروها ظرف مدت ذکر شده به مشتریان تحویل داده می‌شود.

با این وجود به دلیل روشن نبودن قیمت تمام شده این خودروها، پیش بینی تاثیر ورود هشت هزار دستگاه خودرو وارداتی در گمرک مانده به بازار امکان پذیر نیست، طبیعتا در صورت کمتر بودن قیمت تمام شده این خودروها نسبت به قیمت های فعلی رایج در بازار، می توان انتظار کاهش نسبی قیمت خودروهای وارداتی در بازار را داشت، در غیر این صورت اما رکود تشدید شده چرا که به یکباره انبوهی از خودروهای وارداتی گران قیمت و البته بی مشتری سر از نمایشگاه های خودرو در می آورند که به تشدید رکود تابستانی بازار خودرو دامن می زند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۲ تیر ۱۳۹۸

    خوبه دیگه ، ماشین با ارز 4تومنی میخری یه پولی میدی ورود ممنوع بشه بعد خودروهات با چند برابر قیمت میفروشی ? اینم یه نوع کاسبی دیگه ?‍♂️

  • bigmaster65
    bigmaster65 | ۲ تیر ۱۳۹۸

    و یعنی قیمت خودرو کاهش پیدا میکنه ؟

مطالب پیشنهادی