ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

انقلاب خودروی برقی خورشیدی با امکان پیمایش 725 کیلومتر؛ با Lightyear One آشنا شوید

شرکت نوپای لایت یر (Lightyear) از یک خودروی پروتوتایپ پرده برداری کرده که می تواند آینده حمل و نقل را متحول کند. این پروتوتایپ وان (One) نام داشته و از طریق پنل های خورشیدی نیز ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

شرکت نوپای لایت یر (Lightyear) از یک خودروی پروتوتایپ پرده برداری کرده که می تواند آینده حمل و نقل را متحول کند. این پروتوتایپ وان (One) نام داشته و از طریق پنل های خورشیدی نیز قابل شارژ است.

خودروی برقی خورشیدی

مدیران این استارتاپ هلندی هدف از توسعه پروتوتایپ وان را حل مشکلات مربوط به خودروهای الکتریکی عنوان کرده اند. آنها نبود زیرساخت های لازم برای شارژ و روش های "نا سالم" تولید الکتریسیته را از مشکلات اصلی اتومبیل های برقی می دانند.

سقف و کاپوت خودروی خورشیدی لایت یر وان به پنل های سولار مجهز شده است. این پنل ها در مجموع مساحتی برابر با 5 متر مربع دارند و برای حفظ ایمنی با شیشه های محافظ پوشانده شده اند. این شیشه ها به قدری مستحکم هستند که یک فرد بالغ می تواند بدون نگرانی از شکستن یا هر گونه فرو رفتگی، روی آنها راه برود.

c6401c34-lightyear-one-1

لایت یر میزان الکتریسیته تولیدی توسط این پنل ها را بسته به شرایط متفاوت اعلام کرده؛ به گفته این استارتاپ پروتوتایپ وان در یک روز تابستانی در کشوری مثل هلند می تواند تا 31 الی 43 مایل (50-70 کیلومتر) را به مسافت قابل پیمایش خودرو اضافه کند. میزان انرژی تولید شده توسط این پنل ها در طول یک سال، برابر با 700 کیلووات ساعت برآورد شده است.

ef17086c-lightyear-one-2

از آنجایی که دارندگان چنین خودرویی نمی توانند به تابش آفتاب امیدوار باشند، باتری وان به روش سنتی و از طریق اتصال به شبکه برق نیز قابل شارژ است. در صورت شارژ شبانه با سوکت رایج 230V این خودرو می تواند تا 249 مایل (400 کیلومتر) را پشت سر بگذارد.

درباره مشخصات پیشرانه لایت یر وان اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما تایید شده که هر کدام از چرخ ها نیروی خود را از یک موتور مستقل دریافت می کنند؛ این موتورها هم از طریق "باتری نسبتا کوچک" تغذیه می شوند. هلندی ها مدعی هستند پروتوتایپ وان مطابق با استاندارد WLTP امکان پیمایش تا 450 مایل (725 کیلومتر) مسافت را دارد.

62916c8e-lightyear-one-7

وزن کم و ایرودینامیک پیشرفته از دلایلی اصلی برد حرکتی بسیار خوب لایت یر وان به شمار می روند. بدنه این خودرو به گونه ای طراحی شده که ضریب درگ آن تنها 0.20cd است. برای دستیابی به چنین رکورد خیره کننده ای، رینگ ها به شکل ویژه ای طراحی شده و بخشی از چرخ های عقب پوشانده شده اند؛ همچنین آینه های جانبی نیز جای خود را به دوربین های دیجیتال داده اند. در کل اتاق وان مخصوصا در قسمت انتهایی خودروی فوق العاده ایرودینامیک فولکس واگن XL1 را در ذهن تداعی می کند.

f1d9a970-lightyear-one-11

استارتاپ لایت یر در نظر دارد نسخه نهایی وان را از سال 2021 به بازار عرضه کند. از این اتومبیل سبز فقط 500 دستگاه تولید خواهد شد که 100 دستگاه از آن تاکنون به فروش رسیده است. برای 400 دستگاه باقیمانده از وان امکان رزرو فراهم بوده و علاقه مندان می توانند با پرداخت 119 هزار یورو (معادل تقریبا 135 هزار دلار) نسبت به خرید آن اقدام کنند.

ba762712-lightyear-one-4

بد نیست اشاره کنیم شرکت لایت یر در سال 2016 توسط جمعی از محققین و دانشجویان پایه گذاری شده؛ این کمپانی نوپا پیشتر با خودروی خورشیدی استلا (Stella) به مقام قهرمانی در رقابت های World Solar Challenge دست یافته است.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad 13759
    Mohammad 13759 | ۶ تیر ۱۳۹۸

    دمش گرم شرکت موفقی میشه

مطالب پیشنهادی