ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بازگشت دتوماتسو با مدل P72؛ شاهکار طراحی در قالب یک سوپر اسپرت اصیل ایتالیایی

دتوماتسو (De Tomaso) یک کمپانی خودروساز ایتالیایی است که در سال 1959 توسط فردی اصالتا آرژانتینی به نام الخاندرو دتوماتسو (Alejandro de Tomaso) بنیانگذاری شده است. این برند اگر چه در قرن بیست و یکم ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰

دتوماتسو (De Tomaso) یک کمپانی خودروساز ایتالیایی است که در سال 1959 توسط فردی اصالتا آرژانتینی به نام الخاندرو دتوماتسو (Alejandro de Tomaso) بنیانگذاری شده است. این برند اگر چه در قرن بیست و یکم فعالیت چندانی در صنعت خودرو نداشته و به خواب زمستانی رفته است، اما در دهه های 70 و 80 میلادی به خاطر تولید مدل های اسپرت لوکس و قدرتمند، شهرت زیادی داشت.

1974-detomaso-pantera-l-front-2

در دو دهه گذشته مالکیت این برند چند بار دست به دست شده و نهایتا پس از تایید ورشکستگی در سال 2015 شرکتی به نام  Ideal Team Ventures که مقرش در هنگ کنگ قرار دارد، آن را خریداری کرده است.

حال با گذشت 4 سال و همزمان با شصت سالگی تاسیس برند دتوماتسو، مالک دتوماتسو تصمیم گرفته با ارایه مدلی جدید آن را احیا کند. این خودرو P72 نامگذاری شده و به لحاظ طراحی ظاهری با مدل P70 که در دهه 60 میلادی توسعه یافته بود، اشتراکات فراوانی دارد.

de-tomaso-p72

برای آشنایی بهتر با P72 باید ابتدا کمی به P70 بپردازیم. در اوایل دهه 60 میلادی الخاندرو دتوماتسو با کارول شلبی فقید وارد همکاری شد تا مدلی اسپرت و هیجان انگیز تولید کنند. اما در میانه های راه اختلافاتی شدید بین این دو بروز کرده و در نهایت پروژه P70 متوقف شد.

آقای دتوماتسو که علاقه زیادی به P70 داشت، به سراغ شرکت Ghia – که در حوزه ساخت اتاق فعالیت می کند – رفت تا این پروژه به هر قیمتی تکمیل شود. با شکل گیری همکاری جدید، نام خودرو نیز به Ghia-De Tomaso Sport 5000 تغییر پیدا کرده و سرانجام در نمایشگاه خودروی تورین 1965 در معرض دید عموم قرار گرفت.

21a45-1965-Shelby-Detomaso-P70-RC2

به سال 2019 و فستیوال سرعت گودوود که این روزها در جنوب انگلستان در حال برگزاری است، باز می گردیم؛ جایی که روح دتوماتسو P70 در مدل جدید P72 تجلی یافته است.

06b5d692-de-tomaso-p72-04

در برخورد اول با دتوماتسو P72، بی تردید بدنه منحصر به فرد آن که از ترکیب انواع حجم های سیال و خطوط منحنی خلق شده، جلب توجه می کند. این سبک از طراحی می تواند وجه تمایز P72 با دیگر خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت باشد.

کابین این خودرو نیز جذابیت های خاص خود را دارد. برخلاف اتومبیل های کنونی که از نمایشگرهای دیجیتال برای ارایه اطلاعات استفاده می کنند، P72 به گذشته وفادار باقی مانده و از طریق نشان دهنده های آنالوگ عقربه ای اطلاعات لازم را در اختیار راننده می گذارد. تصاویر انتشار یافته از کابین این خودرو حکایت از آن دارند که سازنده توجه ویژه ای به جزئیات داشته و گویی در برخی قسمت ها از جواهرات برای تزئین استفاده کرده است.

324c7935-de-tomaso-p72-08

درباره مشخصات فنی این خودرو اطلاعاتی در دست نیست، ولی می دانیم که شاسی فیبر کربنی آن از آپولو Intensa Emozione به امانت گرفته شده است. دتوماتسو P72 در واقع توسط مهندسین کمپانی آپولو توسعه یافته، چرا که این برند یکی دیگر از زیر مجموعه های شرکت Ideal Team Ventures به حساب می آید.

7dd0d152-de-tomaso-p72-09

با در نظر گرفتن این مساله دور از انتظار نیست که نیروبخش دتوماتسو P72 نیز همان موتور V12 آپولو Intensa Emozione باشد. این موتور 6.3 لیتری تنفس طبیعی توسط فراری ساخته شده و 780 اسب بخار قدرت و 760 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

997d997b-de-tomaso-p72-19

برای ادای احترام به مدل قدیمی P70، دتوماتسو P72 با گیربکس دستی به فروش خواهد رسید. بر اساس برنامه ریزی ها از این خودروی اسپرت زیبا تنها 72 دستگاه و با قیمت نهایی 750 هزار یورو (معادل تقریبا 850 هزار دلار) تولید خواهد شد.

در پایان توصیه می کنیم تا گالری تصاویر مربوط به کابین این خودرو را حتما مشاهده فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی