ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقایسه RX 5700 XT و RTX 2060 Super
تکنولوژی

مقایسه کارت‌های گرافیک RX 5700 XT و RTX 2060 Super

تابستان امسال برای عاشقان سخت افزار و گیمرها پر حرارت‌تر از همیشه دنبال می شود چرا که شاهد رقابتی سخت میان انویدیا و AMD هستیم. دو سرباز اصلی این نبرد کارت‌های گرافیک رادئون RX 5700 XT ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

تابستان امسال برای عاشقان سخت افزار و گیمرها پر حرارت‌تر از همیشه دنبال می شود چرا که شاهد رقابتی سخت میان انویدیا و AMD هستیم. دو سرباز اصلی این نبرد کارت‌های گرافیک رادئون RX 5700 XT و RTX 2060 سوپر هستند که با قیمت مشابه، ویژگی های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می دهند.

هرچند مقایسه RX 5700 XT و RTX 2060 Super به واسطه معماری متفاوت آنها به شکل مستقیم سخت است اما با بررسی برخی جنبه ها می توان تصویری کلی از کارایی و پتانسیل های هر دو کارت ترسیم کرد.

رادئون RX 5700 XT بر پایه معماری ۷ نانومتری تولید شده و از ۲۵۶۰ هسته پردازشی، ۴۰ واحد پردازش، حداکثر کلاک ۱۹۰۵ مگاهرتز و قدرت پردازش ۹.۷۵ ترافلاپس بهره می برد. از طرف دیگر انویدیا RTX 2060 Super با معماری ۱۲ نانومتری و ۲۱۷۶ هسته کودا از حداکثر کلاک ۱۶۵۰ مگاهرتز بهره می برد. برخی از ویژگی های این دو کارت کاملا مشابه است که در جدول زیر به آنها اشاره شده است:

مقایسه RX 5700 XT و RTX 2060 Super

همانطور که می بینید هردو مدل از هشت گیگابایت حافظه GDDR6 بهره می برند اما سرعت کلاک RX 5700 XT بیشتر از رقیب است. هرچند این فرکانس تنها در فشار کاری بالا و برای کسری از ثانیه دوام می آورد، بنابرین باید روی سرعت کلاک ۱۷۵۰ مگاهرتز حساب کرد.

کارایی بر اساس بنچمارک و بازی

برای اطلاع از کارایی واقعی باید جدول را کنار گذاشت و سراغ بنچمارک های عملی رفت. در تست هایی که روی این دو کارت صورت داده ایم از پردازنده Core i7-8086K، رم ۱۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایت حافظه M.2 SSD استفاده شده است.

بنچمارک ترکیبی 3DMark نشان می دهد که RX 5700 XT نه تنها برای RTX 2060 Super رقیبی قابل احترام است بلکه کارت ۶۸۰ دلاری Radeon VII را هم به چالش می کشد.

تست بازی اما از نتایج کاملا متفاوتی حکایت دارد. برای مثال حین اجرای فورتنایت با رزولوشن های مختلف RX 5700 XT در مقابل رقیب کم می آورد اما در بتلفیلد ۵ و سیویلیزیشن ۶ اعتبار از دست رفته را پس می گیرد. اینجا هم مثل تصویر قبلی نمودار هر کارت گرافیک به ترتیب نام آنها در پایین ترسیم شده است.

بازدهی و خنک کنندگی

RX 5700 XT به لطف پیاده سازی بر پایه معماری ۷ نانومتری بازدهی بسیار خوبی دارد اما RTX 2060 Super با توان حرارتی ۱۷۵ وات نسبت به رقیب TDP کمتری دارد. با این حال هیچ از یک دو کارت چنانکه در نسل های قبلی از جمله وگا ۶۴ و رادئون VII دیده بودیم، از نظر توان مصرفی چنان بهینه نیستند.

مقایسه RX 5700 XT و RTX 2060 Super
مقایسه توان مصرفی

یکی از نکات عجیب RX 5700 XT پیاده سازی فن دمنده در آن است که باعث شده کارت حین اجرای بنچمارک یا بازی داغ شده و سر و صدا تولید کند. هرچند این دمنده به خنک شدن بقیه سیستم کمک می کند اما زمانی که خریدار ۴۰۰ دلار را برای یک GPU هزینه می کند، حتما کولرهای دیگری را برای کیس تهیه کرده و به لطف این کارت نیاز ندارد.

از طرف دیگر RTX 2060 Super از سیستم فن دوگانه Founders Edition بهره می برد که فوق العاده نیست اما از راهکار AMD به مراتب کارآمدتر است.

رهگیری پرتو و شارپ کردن تصویر

کارت های RTX نه تنها در تمام زمینه های گیمینگ عملکرد مطلوبی دارند بلکه تنها کارت های گرافیک تجاری با قابلیت پشتیبانی از رهگیری پرتو هستند. هرچند بازی های کمی با این استاندارد نورپردازی جدید سازگاری دارند اما حقیقت این است که RTX 2060 Super قادر به رهگیری پرتوها است اما RX 5700 XT در آن ناتوان است. 

علاوه بر این کارت گرافیک انویدیا برخلاف AMD در برخی بازی ها با تکیه بر فناوری DLSS (نمونه گیری تصاویر از طریق یادگیری عمیق) نرخ فریم و کیفیت تصاویر را بهبود می بخشد.

از طرف دیگر RX 5700 XT از Fidelity FX و افکت شارپ کردن تصویر بهره می برد که کیفیت بصری را در بازی های بیشتری ارتقا می دهد. از کنار ویژگی آنتی لگ کارت AMD هم نباید ساده بگذریم چون با کاهش لگ بین پردازشگر گرافیکی و مانیتور، به گیمرها تسلط بیشتری می دهد.

RX 5700 XT می توانست فوق العاده باشد اما ..

هرچند کمپانی AMD حین معرفی RX 5700 XT با سر و صدای زیاد وعده راندن RTX 2060 Super به گوشه رینگ را می داد اما در عمل ناکام مانده چرا که انویدیا با تجهیز RTX 2060 Super به نمونه ابتدایی رهگیری پرتو و DLSS آنرا بیمه کرده است.

این کارت ۴۰۰ دلاری با سیستم خنک کنندگی بهتر، بازدهی بالاتر و در عین حال سرو صدای کمتر گزینه ای جذاب به نظر می رسد. بنابرین برنده مقایسه RX 5700 XT و RTX 2060 Super را می توان کارت گرافیک انویدیا دانست. احتمالا AMD هم با پی بردن به همین نکته بهای کارت خود را از ۴۵۰ به ۴۰۰ دلار کاهش داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی