ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

طرح نوآفرین با حضور معاون اول رییس جمهور رونمایی شد

طرح نوآفرین که در روزهای پایانی اردیبهشت ماه در هیات دولت به تصویب رسید، دیروز (۱۹ تیر) در مراسمی با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهور و «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات رونمایی شد. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۰ تیر ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰

طرح نوآفرین که در روزهای پایانی اردیبهشت ماه در هیات دولت به تصویب رسید، دیروز (۱۹ تیر) در مراسمی با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهور و «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات رونمایی شد. سایت نوآفرین هم در دسترس علاقمندان به کارآفرینی، تیم‌های استارت‌آپی و همچنین شتابدهنده‌ها قرار گرفت تا بتوانند استفاده از آن را آغاز کنند.

جزییات نوآفرین

«امیر ناظمی»، رییس سازمان فناوری در این مراسم با توضیح کاملی از طرح نوآفرین، برنامه‌های این سازمان برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا را ارائه داد و در چند بخش به توضیح این طرح نوآفرین پرداخت. با این طرح، دیگر پدیده‌ای به اسم فضای کار اشتراکی از سوی سازمان امور مالیاتی یا تامین اجتماعی به رسمیت شناخته می‌شود و حالا این سازمان‌ها درک می‌کنند که هر میز، می‌تواند یک شرکت باشد: «همین مشکلات باعث می‌شد تا فضاهای کار اشتراکی شکل نگیرند که حالا در این آیین نامه، این مشکلات رفع شده است.»

به گفته ناظمی در مراحل اولیه، استارت‌آپ‌ها از ثبت شرکت خود امتناع می‌ورزند چراکه از مسائل و مشکلات مالیاتی می‌ترسند اما این طرح یک فرصت ۳ ساله به آنها برای برخی معافیت‌ها می‌دهد: «این طرح می‌گوید اگر تا ۳ سال درآمدتان کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان بود معافیت مالیاتی و بیمه‌ای دریافت می‌کنید. در واقع این طرح، ترس‌ها را در سقف تراکنشی مشخص کنترل می‌کند و اجازه آزمون و خطا را می‌دهد تا ایده‌ها شکل بگیرند.»

رییس سازمان فناوری می‌گوید بر اساس آیین نامه نوآفرین صندوقی به وجود خواهد آمد که صندوق‌های خطرپذیر یا شتابدهنده‌ها می‌توانند بذر اولیه را به عنوان وام بگیرند، اما به گروه استارت‌آپی به عنوان سرمایه‌اولیه پرداخت کنند: «در واقع شتابدهنده از دولت وام می‌گیرد ولی سرمایه‌گذاری را برای استارت‌آپ‌ها به شکل خطرپذیر انجام می‌دهد.»

از سوی دیگر ناظمی خبر داد که بر اساس طرح نوآفرین یک استارت‌آپ اگر در سال جدید، تا ۵۰ درصد از متوسط نیروی کار سال گذشته خود را به مجموعه اضافه کند، سهم بیمه کارفرمایی از منابع دولتی پرداخت خواهد شد. او همچنین خبر از ایجاد زیرساخت فنی تحت عنوان «ایران ابر» داد که در ۱۸ مرکز داده در استان‌های مختلف قرار دارند و به یک فضای ابری مجهز می‌شوند. این کار با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی می‌شود و هدف سرویس دهی به استارت‌آپ‌ها این خدمات ابری به است.

ناظمی می‌گوید در نهایت سه سناریو برای یک استارت‌آپ‌ که مورد حمایت قرار گرفته قابل تصور است: «یا شرکت می‌خواهد ادامه فعالیت دهد که ما در برنامه پارک اقتصاد دیجیتال آن را ادامه خواهیم داد؛ برنامه‌ای که جزییاتش در آینده نزدیک اعلام می‌شود. حالت دیگر این است که استارت‌آپ‌ می‌خواهد IPO شود یا به سمت دانش بنیان شدن پیش می‌رود که تغییراتی در آیین نامه دانش بنیان هم داده‌ایم که حالت دانش بنیان نوع ۲ ایجاد شده است. حالا هر شرکت یا اپلیکیشنی که بیشتر از ۱۰ هزار کاربر داشته باشد به شکل اتوماتیک دانش بنیان نوع ۲ خواهد بود و نیاز به ارزیابی فردی هم ندارد.»

جهرمی: می‌خواهیم مسیر را هموار کنیم

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات هم در این رویداد اعلام کرد که ریسک‌های کارآفرینی به اندازه کافی زیاد هستند و دولت با این طرح تلاش کرده‌ است تا شرایط و مسیر را به شکل بهتری هموار کند:

«کاری که در ابتدای دولت دوازدهم شروع کردیم، این بود که با طراحی یک زیست بوم مناسب، شرایطی را به وجود بیاوریم که آینده کسب‌وکار قابل پیش بینی باشد. شما مطمئن نبودند که اگر امروز کسب‌وکاری راه‌اندازی می‌کردید، فردا اگر یک ارگان دولتی از شما شکایت کند چه اتفاقی می‌افتد. کسی بدون اینکه توجه کند که شما کسب‌وکار هستید، فکر می‌کرد همه چیز یک سایت است و به راحتی می‌توان مجموعه را توقیف کرد. هنوز هم چالش داریم اما واقعاً دیدگاه‌ها تغییر کرده است.»

جهرمی در رابطه با نوآفرین نیز به جمع کارآفرینان گفت: «شما باید بدانید در هر مرحله، دولت چه حمایتی از شما می‌کند و چه حمایتی نمی‌کند. اگر تکلیف روشن باشد بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید. ما شرایطی را فراهم می‌کنیم که ادامه راه را برای شما قابل پیش‌بینی کنیم. می‌دانیم مشکل زیاد و مسیر غیر هموار است، همه کسب‌وکارها خاطرات شیرین ندارند. اکوسیستم استارت‌آپی خاطرات تلخ دارد و باید کمک کنیم این خاطرات کاهش پیدا کنند.»

جهانگیری: شما متفاوت هستید

در پایان این رویداد، معاون اول رییس جمهور، اسحاق جهانگیری هم به سخنرانی پرداخت. او که در طول مراسم چند بار به شکل مستقیم و غیر مستقیم از سوی کارآفرینانی مانند «مجید حسینی نژاد»، بنیان‌گذار علی بابا مورد انتقاد قرار گرفته بود، در همان ابتدا گفت که در طول عمر کاری‌اش صدها جلسه با کارآفرینان مختلف داشته است اما آنچه در بین جمع کارآفرینان استارت‌آپی دیده و شنیده برایش متفاوت بوده است.

جهانگیری گفت که ایران منابع بسیاری دارد که مهم‌ترین‌اش سرمایه انسانی است. این همان چیزیست که در بین انواع تحریم‌ها، امکان تحریم ندارد. او همچنین تاکید کرد وزارت ارتباطات باید نقشه راه مشخصی برای فضای کسب‌وکار دیجیتالی کشور داشته باشد: «مهمترین کاری که باید در دولت و وزارت ارتباطات انجام شود این است که نقشه راه مطمئنی برای ایران دیجیتال و هوشمند فراهم شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • porsesh
    porsesh | ۲۰ تیر ۱۳۹۸

    اقای جهانکیری میگه:
    نیروی انسانی قابل تحریم نیست... نازنین. فدای اون دماغت بشم. چیزی خیلی وحشتناک‌تر از تحریم بلای جان نیروی انسانی ایران رمینه . سیاست‌های شما اون از از این مملکت فراری داده...

    خبر موثق داریم حتی ایرانی‌هایی که به خارج فرار کردند از ترس می‌خوان برن مریخ. در اصل ایده زندگی انسان به مربخ از جامعه ایرانیان فراری بوده و حالا ایلان ماسک در اسپیس x می‌خواد اون رو عملی کنه.

  • علی
    علی | ۲۰ تیر ۱۳۹۸

    همیشه دولتمردان ما از روندهای جهانی نامطلع و عقب اند!
    #اسحاق_جهانگیری #استارتاپ

مطالب پیشنهادی