گزارش کافه بازار از بهار ۹۸ منتشر شد؛ سهم ۶۲ درصدی سامسونگ از بازار موبایل ایران

کافه بازار که در ابتدای سال ۹۸ مرز ۴۰ میلیون کاربر را پشت سر گذاشت امروز گزارشی را از فصل بهار منتشر کرده است که شامل برخی داده‌های کلیدی در مورد صنعت اپلیکیشن و البته بازار موبایل ایران است.

اگرچه این گزارش‌ها معمولاً برای ایجاد یک دید بازتر برای توسعه دهندگان است اما همیشه یک قسمت از این گزارش وجود دارد که دریافت اطلاعات آن برای کاربران عادی هم مهم است و آن بخشی نیست جز وضعیت بازار موبایل ایران. این بخش به خوبی نشان می‌دهد که هر برند به چه اندازه در بازار ایران طرفدار دارد و سهم‌ها بر چه مقیاسی تقسیم شده‌اند.

hamrah-mechanic

بیشتر از نیمی از ۴۰ میلیون کاربری که بازار را نصب کرده‌اند، کاربر موبایل‌های سامسونگ هستند. در واقع سامسونگ با سهمی ۶۲.۶ درصدی در بازار موبایل ایران رسماً بی‌رقیب است. به نسبت گزارش‌های فصلی قبلی، سهم هوآوی اما کاهش داشته و از حدود ۳۰ درصد حالا به ۲۲.۳ درصد رسیده است. پس از این دو رقیب دیرینه، دیگر هیچ برندی سهم بالای ۱۰ درصد ندارد و ال جی با ۳.۵ درصد، سونی با ۲.۵ درصد و لنوو هم با ۲.۳ درصد در رتبه‌های بعدی هستند.

نکته جالب اینجاست که علیرغم آنچه به نظر می‌رسد، سهم برندی مانند شیائومی هم از بازار ایران بسیار محدود است و ۹ دهم درصد کاربران بازار، از این برند استفاده می‌کنند.

اما نکته جالب‌تر اضافه شدن شرکت ایرانی GLX به این رتبه‌بندی در گزارش‌های کافه‌بازار برای اولین‌بار است. این گزارش می‌گوید که صرفاً ۲۵ صدم درصد از کاربران کافه بازار، موبایل جی ال ایکس داشته‌اند. این یعنی تعداد کاربران GLX تنها ۱۰۰ هزار عدد بوده است.

اما وقتی به آمارهای خود کافه بازار برگردیم، می‌بینیم که بیشترین رشد تعداد برنامه‌ها در دسته‌ی «خرید» با ۸ درصد و بیشترین تغییرات نصب فعال بازی‌ها در دسته «امتیازی» با ۸.۹ درصد بوده است. کافه بازار همچنین در این گزارش گفته است که ساعت اوج خرید برنامه‌ها ساعت ۱۲ ظهر و ساعت اوج خرید بازی از این پلتفرم، ساعت ۹ شب است.

این نمودار بازار نشان می‌دهد که از مجموع برنامه‌های موجود در بازار، هر دسته چه سهمی دارد. دسته آموزش با در اختیار گرفتن ۱۸ درصد از کل محتوای بازار در جایگاه اول است.

در این نمودار، میانگین نصب فعال ۲۰ برنامه پرنصب هر دسته تا پایان فصل بهار نمایش داده می‌شود که دسته‌ی کاربردی با میانگین ۴ میلیون و ۹۵۱ هزار در رتبه اول است. پس از آن پیام‌رسان‌ها و ابزارها قرار گرفته‌اند.

بازار در بخش دیگری از گزارش خود به تمایل هر استان به نوع اپلیکیشن‌ها اشاره کرده است. در واقع این نمودار نشان می‌دهد که هر استان بیشتر به چه موضوعاتی علاقمند است. برای مثال تهرانی‌ها بیشتر از دسته‌ی رفت‌وآمد و خرید استقبال کرده‌اند. اصفهانی‌ها به سراغ پیام‌رسان‌ها رفته‌اند و ساکنین استان فارس بیشتر به اپلیکیشن‌های دسته سرگرمی و کسب‌وکار علاقه نشان داده‌اند.

نمودار فوق نشان می‌دهد که کدام‌ استان‌ها بیشترین گیمرهای موبایلی را دارند. برای مثال علاقه یزدی‌ها به بازی‌های معمایی و امتیازی بیشتر است در حالی که ساکنین سیستان و بلوچستان به سراغ بازی‌های دسته رانندگی و استراتژی رفته‌اند.

این نمودار نیز نشان می‌دهد که توسعه‌دهنده‌ی پرنصب‌ترین اپلیکیشن تولید شده در هر استان کدام بوده است. برای مثال در استان تهران، تیم دیوار این عنوان را به دست آورده است. از طرفی در خراسان رضوی «موج همراه» با تقویم اذان‌گوی بادصبا این جایگاه را به دست آورده است. نام سایر توسعه دهندگانی که در هر استان پرنصب‌ترین اپلیکیشن‌ها را در اختیار داشته‌اند نیز در تصویر فوق قابل مشاهده است.

نسخه کامل گزارش کافه بازار از این لینک قابل دریافت است.

مطالب مرتبط

انجمن واردکنندگان: تقاضای زیاد و عرضه کم دلیل افزایش قیمت موبایل است

انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد که مهم ترین علت افزایش قیمت گوشی موبایل، عدم تخصیص ارز و به هم خوردن معادله عرضه و تقاضا است. در روزهای اخیر قیمت موبایل در ایران به اوج خود رسیده است. مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان در گفتگو با دیجیاتو، دلیل این موضوع را در افزایش نرخ ارز، محدودیت‌های... ادامه مطلب

آگهی‌های استخدامی جعلی؛ کلاهبرداری‌های خرد اما گسترده در شرایط بد اقتصادی

در شرایط اقتصادی امروزی عده زیادی از مردم بیکار هستند و آمار بیکاری نیز بعد از شیوع ویروس کرونا افزایش داشته است. شرکت‌هایی که به خاطر ترکش‌های شیوع این مهمان ناخوانده ورشکست می‌شوند و نیروهایی که وارد بازار کاری می‌شوند که پر از تلاطم و زخم خورده از دیگر مصائب اقتصادی است. حالا که جماعت... ادامه مطلب

توضیح بازار برای کاربران بازی‌های کلش آف کلنز و کلش رویال در پی توقف تمدید قرارداد سوپرسل

با پایان‌یافتن دوره‌ی قرارداد بازار با سوپرسل (توسعه‌دهنده‌ی بازی‌های کلش آف کلنز و کلش رویال)، این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در حال حاضر تصمیم ندارد قرارداد خود با بازار را تمدید کند. بر اساس این بیانیه «بازیکنان پس از ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ قادر به انجام خریدهای درون‌برنامه‌ای نخواهند بود و بازی‌ها پس... ادامه مطلب

افت ۲۰ درصدی فروش تلفن های هوشمند در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ به خاطر کرونا

براساس گزارشی که صبح دیروز توسط گارتنر منتشر شد فروش جهانی تلفن هوشمند در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ برابر با ۲۰.۴ درصد کاهش یافته است. این موسسه تحقیقاتی خاطر نشان کرده که پاندمی کرونا ویروس همچنان بر صنعت تلفن همراه اثر می گذارد و به همین خاطر فروش جهانی تلفن هوشمند در فصل گذشته... ادامه مطلب

سونی گزارش مالی سه ماهه دوم ۲۰۲۰ را منتشر کرد؛ افزایش ۵۳.۳ درصدی سود خالص

سونی امروز گزارش مالی سه ماهه دوم ۲۰۲۰ یا سه ماهه اول سال مالی خود را منتشر کرد که از افزایش ۵۳ درصدی سود خالص و کاهش ۱.۱ درصدی سود عملیاتی این برند ژاپنی خبر می‌دهد.سونی در گزارش مالی خود به سود ۲.۲ میلیارد دلاری در فاصله ماه‌های آوریل تا ژوئن ۲۰۲۰ اشاره کرده که... ادامه مطلب

اختصاصی دیجیاتو: آزمایش 5G در ساختمان ایرانسل؛ سفر به آینده [تماشا کنید]

ایرانسل در نخستین روز از مرداد ماه 1399 نسل پنجم شبکه موبایل یا همان 5G را رسماً در ایران بهره‌برداری کرد و درست یک هفته بعد از آن شاهد رونمایی از دومین سایت 5G ایران در ساختمان مرکزی ایرانسل بودیم. اما اکنون فرصتی پیدا کردیم تا به شکل اختصاصی این شبکه را در ساختمان مرکزی... ادامه مطلب

نظرات ۱

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود

رمزتان را گم کرده‌اید؟