ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برخورد سیارکی
علمی

شناسایی دیر هنگام سیارکی که می توانست یک شهر را نابود کند [تماشا کنید]

اینترنت از اخبار مربوط به سیارکی که اخیرا دانشمندان را غافلگیر کرد پر شده است. با اینکه دانشمندان مرتباً اجرام فضایی را رصد، و بسیاری از آن ها را دنبال می کنند، سیارکی که اخیرا ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

اینترنت از اخبار مربوط به سیارکی که اخیرا دانشمندان را غافلگیر کرد پر شده است. با اینکه دانشمندان مرتباً اجرام فضایی را رصد، و بسیاری از آن ها را دنبال می کنند، سیارکی که اخیرا از کنار زمان رد شده جزو آن ها نبود. حالا جزییات بیشتری درباره این اتفاق در حال منتشر شدن هستند، از جمله ویدیویی که نشان می دهد این برخورد سیارکی تا چه میزان محتمل بود.

این سیارک تا یک روز قبل از عبور شناسایی نشده بود

این سیارک به نام OK 2019 شناخته می شود و قطری بین 57 تا 130 متر دارد. طبق معیارهای فضایی، این جسم با فاصله بسیار کمی (72 هزار کیلومتر) از کنار زمین رد شده است، یعنی کمتر از یک پنجم فاصله زمین تا ماه. این یعنی 2019 OK بزرگترین سیارکی است که با چنین فاصله کمی از کنار زمین رد شده است.

شناسایی آن نیز تنها یک روز پیش از عبور آن توسط رصدخانه SONEAR واقع در برزیل انجام شد. ناسا گزارشی درباره این سیارک منتشر کرده و در آن به جزییاتش پرداخته است. طبق این گزارش، سیارک 2019 OK از دسته اجرام آپولو محسوب می شود. وبسایت Watchers.news هم ویدیویی منتشر کرده که مسیر حرکت آن در فضا و فاصله کمش از زمین هنگام عبور را نشان می دهد.

برخورد سیارکی

این سیارک تهدیدی برای زمین محسوب نمی شود، اما مشاهده نشدنش تا اندکی قبل از عبور باعث تعجب مقامات شد و اهمیت سرمایه گذاری روی ماموریت های شناسایی اجسام نزدیک به زمین را بهتر مشخص کرد. این اجسام به طور کلی تهدید محسوب می شوند زیرا برخوردشان می تواند خسارات زیادی به بار آورد.

سال ها قبل یک برخورد سیارکی منجر به انقراض دایناسورها شد. سال 2013 نیز شهاب سنگی با شهر Chelyabinsk در روسیه برخورد کرد که موج انفجارش منجر به شکسته شدن شیشه ها، آسیب به بناها و اجاد تلفات در بیش از هزار نفر شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی