ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شیپور بازه قیمت را به بخش خودرو اضافه کرد

شیپور بعد از بازگشت قیمت‌ها به پلتفرم‌های آگهی، تغییرات بیشتری را در سایت خود برای جلوگیری از فعالیت واسطه‌گران ایجاد کرده است. «احمد کیهانی»، مدیر بخش خودروی شیپور در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۴

شیپور بعد از بازگشت قیمت‌ها به پلتفرم‌های آگهی، تغییرات بیشتری را در سایت خود برای جلوگیری از فعالیت واسطه‌گران ایجاد کرده است. «احمد کیهانی»، مدیر بخش خودروی شیپور در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که اکنون این پلتفرم یک بازه قیمتی را به کاربر نمایش می‌دهد تا بتواند در خصوص سطح بندی قیمت اعلام شده از سوی فروشنده تصمیم بهتری بگیرد.

او اشاره می‌کند که اکنون تمام خودروها بر اساس مدل، سال تولید، کیلومتر کارکرد، وضعیت بدنه در شیپور ارزیابی قیمتی می‌شوند. این ارزیابی، از طریق ابزارهای مدرنی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین انجام می‌شود: «بر اساس اطلاعاتی که فروشنده از خودرو وارد می‌کند، شیپور بازه قیمتی دقیق خودرو را به فروشنده می‌دهد. برای مثال، شیپور به فروشنده اعلام می‌کند که قیمت یک مدل خاص پراید کارکرده با توجه به شرایط آن، بین ۳۰ الی ۳۲ میلیون تومان است.»

زمانی که فروشنده قیمت خود را مشخص کرد، شیپور یک برچسب به آن اضافه می‌کند که به بازدیدکنندگان آگهی نمایش داده می‌شود. این برچسب، تحلیلی از قیمتی است که فروشنده انتخاب کرده و می‌تواند قیمت عالی، خوب، متوسط و بالا باشد: «در نتیجه اگر شخصی، یک خودرو که قیمت آن نهایتاً ۳۲ میلیون است را ۳۳ میلیون تومان آگهی کند، ما زیر این قیمت برچسب «قیمت بالا» را با رنگ قرمز نمایش می‌دهیم. در نتیجه خریدار هم به راحتی متوجه می‌شود که قیمت بالاست. پس اتفاقی هم که می‌افتد این است که خودرو با آگهی قیمت بالا، بازخورد خاصی نمی‌گیرد. از طرفی یک آگهی که قیمتی واقعی دارد، با برچسب سبز «قیمت عالی» نمایش داده می‌شود.»

اما شیپور چگونه قیمت محصولات را محاسبه می‌کند؟ کیهانی در پاسخ می‌گوید: «ما بر اساس اطلاعاتی که از مراکز تعویض پلاک، معاملات واقعی، نمایندگی‌های رسمی و نمایشگاه‌ها دریافت می‌کنیم بازه قیمتی عالی تا بالا را تعریف می‌کنیم. این اطلاعات به شکل روزانه آپدیت می‌شود. در این زمینه، با همکاری شرکت «همراه مکانیک» در حال اقدام مشترک هستیم تا دقیق‌ترین قیمت‌ها را به دست بیاوریم.»

کیهانی توضیح می‌دهد که قیمت خودرو در مراکز تعویض پلاک ثبت نمی‌شود اما شیپور افرادی را در این مراکز مستقر کرده است که در خصوص قیمت‌ها و معاملاتی که انجام می‌شود، آمارگیری می‌کنند:

«در حالت اول از آمارها به دست آمده از مراکز تعویض پلاک برای تنظیم قیمت استفاده می‌شود. در حالت دوم، قیمت صفر خودروها از سوی نمایندگی‌های رسمی به شکل روزانه اعلام می‌شود که ما آن را دریافت می‌کنیم و پردازش‌هایی روی آن انجام می‌دهیم تا بازه قیمتی دقیق به وجود بیاید. باید به این نکته توجه کرد که مرجع اصلی قیمت خودروی کارکرده، قیمت همان خودروی صفر کیلومتر است. در حالت سوم، با برخی نمایشگاه‌ها که از اتحادیه مربوطه مجوز دارند همکاری می‌کنیم و قیمت برخی برندها و مدل‌ها را از آنجا دریافت می‌کنیم. حالت چهارم مربوط به خودروهای صفر کیلومتری است که در اختیار مردم هستند و آگهی می‌شوند. بازه قیمتی که ما پیشنهاد می‌دهیم، ترکیبی از این چهار حالت بدون دخالت انسانی است و به شکل هوشمند نمایش داده می‌شود. اینجا اگرچه ما قیمت دقیق را به دست می‌آوریم اما باز هم یک بازه سقف و کف را که معاملات در آن انجام می‌شود را مشخص می‌کنیم.»

با این حال، تلاش شیپور برای کوتاه‌کردن دست واسطه‌گران از پلتفرمش به همین اقدامات خلاصه نمی‌شود. کیهانی توضیح می‌دهد که اگر قیمت یک آگهی خودرو، ۵ درصد بالاتر از نرخ واقعی باشد، قیمت به شکل کلی نمایش داده نمی‌شود: «برای مثال اگر قیمت یک خودرو بر اساس آنالیز ما نهایتاً ۴۰ میلیون باشد و شخصی آگهی‌اش را با قیمت ۴۵ میلیون تومان ثبت کند، قیمت را حذف می‌کنیم و نمایش داده نمی‌شود. در واقع، قیمت توافقی ذکر خواهد شد. پس عملاً کسی نمی‌تواند قیمتی را در شیپور ثبت کند که بالاتر از عرف بازار است و در این حالت خود خریدار و فروشنده باید در خارج از فضای شیپور با هم در تعامل باشند.»

کیهانی در پاسخ به این سوال که این ۵ درصد چگونه انتخاب شده است، می‌گوید: «در خودروهای مختلف، آپشن‌های متفاوتی وجود دارد. از طرفی ممکن است یک خودرو به شدت کم کارکرد باشد یا حتی لوازم جانبی به آن اضافه شده باشد. به همین دلیل ما ۵ درصد بالاتر از عرف بازار اجازه نمایش قیمت می‌دهیم اما اگر قیمت بالاتر باشد، باز هم قیمت را نمایش نمی‌دهیم.»

شیپور از ابتدای امسال ویژگی‌های دیگری را هم به بخش خودرو اضافه کرده است. در اردیبهشت امسال، شیپور یک همکاری استراتژیک را با «همراه مکانیک» آغاز کرد؛ استارت‌آپی که در زمینه کارشناسی خودرو فعالیت می‌کرد. حاصل این همکاری این است که امروز خریداران یا فروشندگان شیپور می‌توانند در زمان خرید خودرو درخواست کارشناسی آن را مطرح کنند تا خرید شفاف‌تری داشته باشند.

از سوی دیگر شیپور در تیر ماه نیز همکاری دیگری با شرکت‌های لیزینگ را آغاز و بستر خرید اقساطی خودرو را ایجاد کرد. در حال حاضر کاربران ساکن تهران می‌توانند از این خدمات برای خودروهای داخلی تا عمر ۳ سال کارکرد ۶۰ هزار کیلومتر و خودروهای خارجی تا عمر ۶ سال و کارکرد ۶۰ هزار کیلومتر استفاده کنند.

اکنون باید دید بازخورد مخاطبان نسبت به سه اقدام مهم شیپور در حوزه خودرو چه خواهد بود و آیا این پلتفرم می‌تواند در آینده، محیطی امن و شفاف را برای خرید فروش محصولی پرحاشیه مانند خودرو را فراهم کند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی