ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فوکوشیما
علمی

ناتوانی ژاپن در مدیریت آب های رادیواکتیو حاصل از سونامی سال ۲۰۱۱

شرکتی که مدیریت نیروگاه برق هسته ای تخریب شده فوکوشیما را بر عهده دارد روز جمعه این هفته اعلام کرد که حداکثر ظرف سه سال آینده دیگر جایی برای نگهداری از آب های آلوده ایجاد ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۳

شرکتی که مدیریت نیروگاه برق هسته ای تخریب شده فوکوشیما را بر عهده دارد روز جمعه این هفته اعلام کرد که حداکثر ظرف سه سال آینده دیگر جایی برای نگهداری از آب های آلوده ایجاد شده توسط این نیروگاه نخواهد داشت و از دولت ژاپن و مردم درخواست کرد که سریع تر در مورد آینده این نیروگاه به توافق برسند.

سال ۲۰۱۱ بود که سه رآکتور هسته ای در نیروگاه دای ایچی فوکوشیما به خاطر بروز زمین لرزه و سونامی ویرانگر در شمال شرقی ژاپن تخریب شدند (۸ سال پس از فاجعه، در فوکوشیما چه می گذرد). در ادامه آب های رادیو اکتیو این رآکتورها به بیرون نشت پیدا کرد و با آب های زیرزمینی و باران در این منطقه ترکیب شد.

البته سطح آلودگی این آب تا حد ممکن پایین آورده می شود اما همچنان اندکی به مواد رادیواکتیو آلوده است و به همین خاطر درون تانکرهای عظیم نگهداری می شود.

فوکوشیما

گفته می شود که نیروگاه مذکور تاکنون بالغ بر یک میلیون تن آب را در داخل حدود هزار تانکر جمع آوری کرده و شرکت توکیو الکتریک پاور که مسئولیت این کار را برعهده دارد حالا اعلام کرده که میخواهد تانکرهای بیشتری برای این منظور بسازد اما تنها می تواند حداکثر ۱.۳۷ میلیون تن آب را مدیریت کند و در نتیجه تا تابستان سال ۲۰۲۲ قادر به انجام این کار خواهد بود. حالا این شرکت از دولت ژاپن درخواست کرده که برنامه اش را برای جمع آوری آب های آلوده بعد از این بازه زمانی اعلام کند.

تقریبا هشت سال و نیم از بروز این فاجعه می گذرد و مقامامت ژاپن هنوز مشخص نکرده اند که چه برنامه ای برای آب های رادیو اکتیو به جای مانده دارند.

یکی از راهکارهای پیشنهادی کارشناسان آزاد کردن آب های آلوده در اقیانوس است

یک پنل تحت نظر دولت این کشور پنج راهکار ممکن را برای مدیریت این آب ها پیشنهاد داده است. یکی از این راهکارها آزاد کردن کنترل شده آب آلوده درون اقیانوس آرام است که به گفته کارشناسان (از جمله کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی) تنها گزینه واقعی محسوب می شود.

با این حال اما ماهیگران و ساکنین این نواحی به شدت مخالف این طرح هستند و معتقدند که آزاد کردن آب های آلوده در آبهای اقیانوس آرام می تواند حکم خودکشی را برای صنعت ماهیگیری و کشاورزی فوکوشیما داشته باشد.

فوکوشیما

از آنطرف کارشناسان نیز باور دارند که وجود تانکرهای حاوی آب های آلوده خطر سیل و آلودگی رادیواکتیو را به دنبال دارند و تلاش هایی که در این نیروگاه برای حل معضل به وجود آمده صورت می گیرند را خنثی می کنند.

گفتنی است دولت ژاپن قصد دارد فرایند برداشتن سوخت ذوب شده از این نیروگاه را در سال ۲۰۲۱ آغاز کند و بخش هایی از این مجتمع نیروگاهی را که حالا با تانکرها اشغال شده تخلیه کرده و از فضای ایجاد شده برای ساخت انبارهای ایمن و نگهداری مواد آلوده به رادیواکتیو استفاده نماید.

پنل تحت نظر دولت ژاپن چهار گزینه دیگر را نیز برای خلاص شدن از این آب های آلوده پیشنهاد داده که براساس یکی از آنها میتوان آب را به زیر زمین تزریق و آن را تبخیر نمود و نگهداری دراز مدت این آب ها نیز روز جمعه این هفته به عنوان ششمین گزینه قابل بررسی مطرح شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • aliresa
    aliresa | ۲۲ مرداد ۱۳۹۸

    اگر مقدار رادیواکتیوش کم بشه بعد از ١۵-٢٠ سال مصرف اون آب نتایج اون آب آلوده در مردم اونجا نمایان میشه. اگر مسئولای اون کشور هم مثل بعضی کشورها پیر و پاتال بودن و نهایت ۵-١٠ سال دیگه زنده میموندن اونوخ آینده ی ١۵سال بعد مردمشون براشون مهم نبود و اون آب رو به خورد مردمشون میدادن چون تا ١۵سال دیگه خودشون زنده نبودن تا جوابگو باشند! اما این کارو نمیکنن و آینده ی نسلشون و کشورشون براشون مهمه! اینه فرق کفار با ظالم

مطالب پیشنهادی