ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن کلامیدیا
علمی

موفقیت‌آمیز بودن واکسن کلامیدیا در اولین مرحله از آزمایش‌های انسانی

واکسن کلامیدیا توانسته نتایج راضی‌کننده‌ای در اولین مرحله از آزمایش‌های انسانی نشان دهد. به نظر می‌رسد این شیوه درمانی از هر جنبه ایمن است. به همین سبب این واکسن می‌تواند از انتقال عامل باکتریایی بیماری ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

واکسن کلامیدیا توانسته نتایج راضی‌کننده‌ای در اولین مرحله از آزمایش‌های انسانی نشان دهد. به نظر می‌رسد این شیوه درمانی از هر جنبه ایمن است. به همین سبب این واکسن می‌تواند از انتقال عامل باکتریایی بیماری جلوگیری کند. چرا که این اختلال به عنوان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های جنسی در جهان شناخته می‌شود.

هر ساله نزدیک به ۱۰۰ میلیون پرونده پزشکی از کلامیدیا در سرتاسر دنیا گزارش می‌شود. با این اوصاف کلامیدیا با مصرف چند آنتی‌بیوتیک قابل درمان است. البته مبتلایان احتمالا از آلودگی خود به این بیماری خبر ندارند. چرا که کلامیدیا نشانه و علائم خاصی ندارد و شاید برای چند ماه و حتی چند سال نیز نمایان نشود. با این تفاسیر کلامیدیا اسباب بروز عفونت در بدن را به مرور زمان فراهم می‌کند و این التهاب‌های متعدد در قسمت‌های مختلف بدن، به خصوص مناطق استخوانی مشهود است. رابین شاتک، یکی از اساتید دانشگاه لندن توضیح می‌دهد:

مشکل عمده بیماری کلامیدیا در پیامدهای بلندمدتش است. اگر کلامیدیا شناسایی شود، به راحتی قابل درمان است اما به این علت که اغلب نشانه‌هایی از این بیماری رویت نمی‌کنیم، پس درمان نیز صورت نمی‌پذیرد. کلامیدیا یکی از مشکلات اساسی در ایجاد ناباروری‌های زنانه است و با اینکه در درمان کلامیدیا از غربال‌گری‌های زیادی استفاده می‌کنیم اما همچنان مردم به این بیماری آلوده می‌شوند. اگر می‌توانستیم یک واکسن محافظتی معرفی کنیم، احتمالا از بروز مداوم این چرخه نیز جلوگیری به عمل می‌آمد.

واکسن کلامیدیا

جالب است بدانید واکسن کلامیدیا به این سادگی در مرحله آزمایش قرار نگرفته و تولید واکسن در همین سطح مقدماتی، حاصل تلاش ۱۵ ساله محققین است. در حال حاضر این واکسن اولین مرحله آزمایش انسانی را با موفقیت سپری کرده و در این آزمایش از ۳۰ خانم بیمار ، واکنش منفی حادی گزارش نشده است.

دانشمندان در وهله بعدی سعی داشته‌اند تا از واکنش‌های خودایمنی بدن در رویارویی با این واکسن مطلع شوند. خوشبختانه واکنش خودایمنی خاصی نیز پس از تزریق واکسن کلامیدیا اتفاق نیفتاد.

دانشمندان به سودمند بودن این واکسن به شدت امیدوار هستند و در مرحله دوم قصد دارند تعداد نمونه‌های آزمایشگاهی را افزایش دهند. پیتر اندرسون، یکی از دانشمندانی که در تهیه این واکسن دخالت دارد، از ترکیب احتمالی این واکسن با واکسن هرپس تناسلی در آینده نزدیک خبر داد.

نتایج حاکی از موفقیت واکسن کلامیدیا در اولین فاز خود در ژورنال معتبر The Lancet Infectious Diseases به انتشار رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی