ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

راهکار متخصصان MIT برای افزایش کیفیت پخش ویدیوهای زنده

تیمی از دانشگاه MIT ابزاری توسعه داده‌اند که با استفاده از آن می‌توان تعداد افرادی که از شبکه وای‌فای مشترک با سرعت محدود برای پخش ویدیو استفاده می‌کنند را چند برابر کرد. سیستم ابداعی آن‌ها ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

تیمی از دانشگاه MIT ابزاری توسعه داده‌اند که با استفاده از آن می‌توان تعداد افرادی که از شبکه وای‌فای مشترک با سرعت محدود برای پخش ویدیو استفاده می‌کنند را چند برابر کرد. سیستم ابداعی آن‌ها مینروا (Minerva) نام گرفته که ویدیوها را پیش از پخش آنالیز می‌کند تا به میزان تغییراتی که با کاهش کیفیت پخش در آن‌ها رخ می‌دهد دست پیدا کرده و راهکاری برای غلبه بر افت کیفیت ویدیوها ارائه کند.

پایین آمدن سرعت اجرا و افت کیفیت ویدیوها به خصوص در حالت پخش زنده یکی از مشکلات بسیار آزاردهنده در هنگام تماشای آن‌ها از روی شبکه‌های اینترنتی است. این مشکل به خصوص زمانی اتفاق می‌افتد که چند کاربر همزمان به یک مودم وای‌فای متصل هستند و بنابراین سرعت انتقال داده برای همه آن‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

پروتکل‌های متدوال به اشتراک‌گذاری وای‌فای از متد تقسیم پهنای باند و تخصیص سهم به هرکدام از کاربران استفاده می‌کنند. با این حساب اگر دو نفر همزمان در حال مشاهده محتوای زنده باشند در این صورت پهنای باند کلی بین این دو نفر تقسیم می‌شود. بنابراین با افزایش تعداد کاربران پهنای باند تخصیص یافته به هرکدام کاهش یافته و در نتیجه با افت کیفیت در پخش ویدیو رو به رو می‌شوند.

افت کیفیت ویدیوها

نکته اینجاست که افت کیفیت روی برخی از ویدیوها تأثیر منفی بیشتری دارد. مثلا ویدیوهای ورزشی که سرعت بالایی دارند در این دسته جای می‌گیرند. سیستم مینروا هم از این موضوع استفاده کرده و ویدیوهایی که همزمان روی یک اتصال وای‌فای در حال پخش هستند را به صورت آفلاین مورد بررسی قرار می‌دهد.

با اینکار مینروا ویدیویی که بیشتر از افت کیفیت صدمه می‌بیند را شناسایی کرده و پهنای باند بیشتری به آن اختصاص می‌دهد و پهنای باند باقیمانده را نیز به همین صورت بین سایر ویدیوها پخش می‌کند.

در آزمایشات واقعی که روی مینروا انجام شد، این سیستم توانست زمان بافر ویدیو را تقریبا تا نصف کاهش داده و در یک سوم موارد هم موفق شد بهبودهایی در کیفیت پخش ویدیو اعمال کند که معادل افزایش کیفیت یک ویدیوی 720p به 1080p بود.

نکته قابل توجه دیگر این است که مینروا به جز مصارف خانگی می‌تواند برای به اشتراک‌گذاری اینترنت در مقیاس محلی هم مورد استفاده قرار بگیرد. همین موضوع این سیستم را برای کمپانی‌های استریم ویدیو مثل نتفلیکس و هولو که همزمان به تعداد زیادی کاربر سرویس می‌دهند، به گزینه مناسبی تبدیل می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی