ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مضرات شبکه های اجتماعی برای نوجوانان
تکنولوژی

استفاده از موبایل و شبکه‌های اجتماعی ضرری برای سلامت روحی نوجوانان ندارد

پژوهش جدید محققان در مورد مضرات شبکه های اجتماعی برای نوجوانان نشان می دهد استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی ضرری برای سلامت روحی نوجوانان ندارد. محققان دانشگاه کالیفرنیا، ارواین (University of California, Irvine) ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰

پژوهش جدید محققان در مورد مضرات شبکه های اجتماعی برای نوجوانان نشان می دهد استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی ضرری برای سلامت روحی نوجوانان ندارد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، ارواین (University of California, Irvine) با تحقیق روی مدت زمان خیره شدن نوجوانان به نمایشگر گوشی، به دنبال ارتباطی میان این موضوع با احتمال مبتلا شدن نوجوانان به بیماری های روحی بودند. همین ابتدا عرض کنیم که آنها ارتباطی میان استفاده از فناوری ها و احتمال دچار شدن به بیماری های روحی پیدا نکردند.

محققان در آزمایش خود روی بیش از دو هزار فرد جوان تحقیق نموده و به طور ویژه مدت زمان استفاده از تلفن همراه را در 400 نوجوان بین 10 تا 15 سال اندازه گیری کردند. آنها همچنین در طول مدت آزمایش روزانه سه مرتبه وضعیت روحی نوجوانان را بررسی کردند.

محققان به کمک داده های بدست آمده به دنبال یافتن ارتباطی بین ابتلا به بیماری های روحی در آینده در نتیجه استفاده از تکنولوژی ها بودند. آنها همچنین می خواستند بدانند آیا استفاده از شبکه های اجتماعی در یک روز خاص، شدت بیماری روحی را در آن روز بیشتر می کند یا نه. آنها در هر دو حالت هیچ ارتباطی بین ابتلا به بیماری های روانی و استفاده از تکنولوژی ها پیدا نکردند.

«Michaeline Jensen» نویسنده اصلی این تحقیق و پروفسور روانشناسی در دانشگاه کارولینای شمالی (University of North Carolina) می گوید:

«برخلاف باور عمومی که استفاده از گوشی و وقت گذرانی در شبکه های اجتماعی را برای سلامت روحی جوانان مضر می داند، ما دلایل منطقی میان این دو عامل با ریسک ابتلا به بیماری های روحی پیدا نکردیم.»

محققان می گویند اگر والدین می خواهند از وارد آمدن آسیب به سلامت روحی نوجوانان خود جلوگیری کنند، باید به جای جر و بحث در مورد مضرات شبکه های اجتماعی برای نوجوانان، روی بالا بردن کیفیت کلی زندگی آنها تمرکز کنند. «Candice Odgers» پروفسور علوم روانشناسی از دانشگاه کالیفرنیا، ارواین در همین رابطه می گوید:

«والدین باید بحث کردن در مورد اثرات منفی استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی روی سلامت روحی نوجوانان را تمام کنند. به جای بحث کردن، به دنبال راهکارها برای پشتیبانی کردن از آنها به بهترین شکل چه در دنیای واقعی و چه در فضای مجازی باشید.»

این تحقیق در ژورنال Clinical Psychological Science به چاپ رسیده است.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Alireza Zare
    Alireza Zare | ۴ شهریور ۱۳۹۸

    این محققا هم تحقیقاتشون به درد خودشون میخوره. یه روز میگن بده یه روز میگن خوبه.

    ولی بیاید واقع بینانش رو در نظر بگیریم. وقتی میری اینستا میبینی همه در حال عشق و حال و خوشی و خنده هستن بدون شک یه صدای درونی بهت میگه خوش به حالشون. ببین تو چقدر بدبختی.

    مورد بعدی اینه که آیا با وجود یه مشت انگل مجازی که همگی آشنا هستید باهاشون و شاهکارهایی که توی فضای مجازی انجام میدن حتی آدمای بزرگسال هم خوب نیست اونجا باشن چه برسه به بچه‌ها.

    فقط اینو بگم که به رغم همه این مسائل هیچ دلیلی وجود نداره یه مشت بی مغز دسترسی به اینترنت آزاد رو واسه ملت محدود کنن.

  • Reza Dark
    Reza Dark | ۴ شهریور ۱۳۹۸

    خب خداروشکر

مطالب پیشنهادی