ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عرضه میت بوک های هواوی با سیستم‌عامل لینوکس به جای ویندوز ۱۰

در پی مشکلات اخیر آمریکا و هواوی، این کمپانی چینی تصمیم گرفته است تا لپ‌تاپ‌های سری میت بوک خود را با سیستم‌عامل دیپین که توزیعی از لینوکس به شمار می‌رود به بازار عرضه کند. با ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

در پی مشکلات اخیر آمریکا و هواوی، این کمپانی چینی تصمیم گرفته است تا لپ‌تاپ‌های سری میت بوک خود را با سیستم‌عامل دیپین که توزیعی از لینوکس به شمار می‌رود به بازار عرضه کند.

با وجود این که اخیرا مدیر مایکروسافت از نبود دلایل کافی برای منع تجارت با هواوی گفته بود، همچنان بیش از ۱۳۰ شرکت آمریکایی نمی‌توانند با این کمپانی چینی مراودات تجاری داشته باشند. در همین راستا، هواوی تصمیم گرفته است که لپ‌تاپ‌های سری میت بوک خود را با سیستم‌عامل لینوکس به فروش برساند. این سیستم‌عامل که دیپین (DeepIn) نام دارد، توزیعی از لینوکس دبیان (Debian) است که توسط خود چینی‌ها توسعه داده شده.

میت بوک و لینوکس دیپین
نمایی از سیستم‌عامل دیپین

هواوی لپ‌تاپ‌های میت بوک ۱۳، میت بوک ۱۴ و میت‌بوک ایکس پرو (بررسی دیجیاتو) را با این سیستم‌عامل عرضه خواهد کرد و حتی کلید ویندوز معروف صفحه‌کلید‌های لپ‌تاپ‌های خود را با دکمه استارت جایگزین کرده است و همان طور که می‌توان انتظار داشت، این لپ‌تاپ‌ها ۴۲ دلار ارزانتر خواهند بود. بر اساس گفته سایت رسمی این سیستم‌عامل، دیپین زیباترین سیستم‌عامل دنیای دسکتاپ خواهد بود. همچنین در دیپین از برنامه‌های رسمی استیم، اسپاتیفای و گوگل کروم نیز پشتیبانی می‌شود.

هواوی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا به توسعه سیستم‌عامل داخلی خود به نام «هارمونی او‌اس» روی‌ آورد. این سیستم‌عامل به نوعی پاسخ به گوگل مبنی بر عدم اجازه استفاده از سیستم‌عامل اندروید خواهد بود. با این حال این مشکلات در دنیای کامپیوتر‌های شخصی به اندازه موبایل، بزرگ و غیر قابل مهار نیست. چرا که سیستم‌عامل لینوکس سال‌ها به عنوان جایگزینی برای ویندوز شناخته شده و استفاده از آن نیز کاملا رایگان است.

میت بوک و دیپین
تبلیغات میت‌بوک به همراه دیپین

با توجه به پنجره ۹۰ روزه‌ای که آمریکا به هواوی داده است، بعید است پس از پایان این مدت، منع تجاری با هواوی دوباره تمدید نشود. در این صورت شاید هواوی مجبور به استفاده از سیستم‌عامل داخلی روی لپ‌تاپ‌هایش نیز بشود. هرچند که هارمونی او‌اس برای استفاده دسکتاپ نیاز به توسعه بیشتری دارد، اما تا آن موقع لینوکس می‌تواند به کمک هواوی بیاید.

البته هنوز مشخص نیست که هواوی این لپ‌تاپ‌ها را خارج از بازار چین نیز عرضه خواهد کرد یا خیر. همچنین اگر روابط آمریکا و هواوی بهبود یابد، شاید این سیستم‌عامل بومی هم به دست فراموشی سپرده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

    دیپین توی سیستم عامل های لینوکسی خیلی خوبه. انتخاب خیلی خوبی انجام داده. الان دیپین بدون درایور داره عالی جواب میده وای به اینکه خود هواوی با درایورهاش عرضه کنه. بدون شک خیلی بهتر کار میکنه.

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

    خب الآن دقیقا با نرم افزار های دولتی که رو ویندوز سون (اونم نسخه اپدیت نشدش) کار میکنن چی کار باید کرد
    با شعار که نمیشه جلو رفت یکم واقعیت هارو هم ببینیم
    یا عشق بازی ها می تونن پی سی رو رها کنن برن
    کافی این وضع ادامه پیدا کنه تا چینی ها به سمت ورشکستگی برن
    همین الان هم رشد اقتصادی چین کاهش پیدا کرده فقط دارن هارتاپورت میکنن
    بعد ۳۵ سال زندگی تو ایران دیگه فرق شعار و واقعیت خوب میفهممم

    • Ahmad Hassanzadeh
      Ahmad Hassanzadeh | ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

      اولا که لینوکس ضعیف نیست ، دوما هم سیستم عامل پیشفرض لینوکسه شما میتونی با ویندوز سون عوض کنی

  • Milady
    Milady | ۲۵ شهریور ۱۳۹۸

    دمت گرم هواوی باید با انحصار شرکتهای آمریکایی مبارزه کرد

مطالب پیشنهادی