ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ترسیم آینده مسیریاب بلد: واقعیت افزوده، تصاویر ماهواره‌ای و حمل‌ونقل عمومی کامل‌تر

مدیران مسیریاب و نقشه بلد امروز (۲۶ شهریور) با برگزاری یک نشست خبری از اقدامات در دست انجام خود برای تکامل سرویس‌شان خبر دادند. «حسام آرمندهی»، مدیرعامل و موسس هلدینگ هزاردستان (کافه‌بازار، دیوار، بلد) اعلام ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۸

مدیران مسیریاب و نقشه بلد امروز (۲۶ شهریور) با برگزاری یک نشست خبری از اقدامات در دست انجام خود برای تکامل سرویس‌شان خبر دادند. «حسام آرمندهی»، مدیرعامل و موسس هلدینگ هزاردستان (کافه‌بازار، دیوار، بلد) اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک باید انتظار چه تحولاتی را در این نقشه بومی داشت. مهم‌ترین نکاتی که او در این نشست خبری اعلام کرد، اضافه شدن تصاویر ماهواره‌ای، واقعیت افزوده با استفاده از دوربین موبایل کاربر و همچنین ارائه یک نسخه کامل‌تر از حمل‌ونقل عمومی به شکل مرحله‌به‌مرحله (نمایش رسیدن به هر ایستگاه) بود.

بلد به دنبال ویژگی‌های جدید

آرماندهی در این رویداد گفت در ۱۶ ماهی که بلد کارش را آغاز کرده، به بیشتر از ۲.۵ میلیون کاربر فعال رسیده است. بلد اکنون ۷۵ نفر پرسنل دارد که از کافه بازار و دیوار جدا شده‌اند تا بلد را به پیش برانند. او همچنین گفت که اکنون اطلاعات ۶۵۰ هزار POI (نقاط پرمراجعه) در بلد ثبت شده است که ۴ برابر اطلاعات موجود در گوگل مپس در کل ایران است. بلد همچنین در ۱۶ ماه اخیر، ۴ میلیارد کیلومتر مسیر پیشنهاد داده و ترافیک روزانه آن نیز بیشتر از ۲ ترابایت است.

اما بلد می‌خواهد در آینده قابلیت‌های جدیدی را اضافه کند. آرمندهی در همین رابطه گفت: «تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌های هوایی در آینده به بلد اضافه می‌شوند. تعداد محدودی شرکت در دنیا هستند که چنین تصاویری را تهیه می‌کنند و در تعامل با آنها هستیم. در سایر نقاط جهان هم نقشه‌ها از همین شرکت‌ها تصاویر را خریداری می‌کنند. اما تصاویر هوایی خاص‌تر هستند که معمولاً با پرواز پهپاد به دست می‌آید. تصاویر هوایی دقت بالاتر و کیفیت بیشتری دارند.»

مورد دیگری که آرمندهی به آن اشاره کرد ثبت شدن تصاویر ۳۶۰ درجه با استفاده از خودروی Street View بود: «این خودروها مشغول ثبت تصاویر ۳ بعدی و ۳۶۰ درجه از تهران و شهرهای دیگر هستند. وجود چنین قابلیتی در بلد می‌تواند کمک بزرگی به کسب‌وکارها باشد. برای مثال در زمینه اجاره خانه، وقتی کاربر در آی‌هوم، دیوار یا سایت‌های دیگر دنبال خانه می‌گردد می‌تواند بدون اینکه به محل مراجعه کند، نمای ساختمان، وضعیت محله و امکانات آن را مشاهده کند.»

اما جذاب‌ترین بخشی که در آینده به بلد اضافه می‌شود، واقعیت افزوده است: «جهت‌یابی و مسیریابی، کار ساده‌ای نیست و در شهرهای مسطح، کاربر سخت می‌تواند تشخیص دهد که روبه شمال یا جنوب ایستاده است. واقعیت افزوده کمک می‌کند تا با ترکیب با تصاویر ۳۶۰ درجه، وقتی دوربین موبایل به سمتی نگه داشته شود، بلد مسیر را به شکل تابلوهای ساختگی نشان دهد.»

آرمندهی گفت که بلد در حال آغاز همکاری‌هایی با شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی است تا دقت نمایش ترافیک در این مسیریاب بالاتر برود. او گفت که تجربه‌های جهانی نشان داده که همکاری با چنین نهادهایی می‌تواند باعث افزایش کیفیت زندگی کاربران شود:

«وضعیت حمل‌ونقل در تهران در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ جهان پایین‌تر از حد قابل‌قبول است. این در حالی است که چینی‌ها با استفاده از هوش مصنوعی توانسته‌اند جای خود را در نمودار بهبود دهند. این کار بسیار ساده و کم‌هزینه است و نیاز به احداث اتوبان و خیابان جدید نیست. فقط با استفاده از هوش مصنوعی و کنترل هوشمند دوربین‌های راهنمایی و رانندگی، امکان بهود شرایط ترافیک وجود دارد.»

تکامل سروس حمل‌ونقل عمومی

«محمد رازقی» مدیر محصول سرویس حمل و نقل عمومی بلد، در ادامه این نشست خبری اعلام کرد که بلد تاکنون ۱۵۰ میلیون مسیر مختلف را به کاربران خود پیشنهاد داده است. با این حال بلد دیگر نمی‌خواهد فقط یک مسیریاب برای خودروها باشد و تمرکز ویژه‌ای روی حمل‌ونقل عمومی قرار داده است. 

به گفته او، ۴۰ درصد از سفرهای روزانه تهران با حمل‌ونقل عمومی است اما بر اساس سند توسعه شهری تهران، این عدد باید به ۷۵ درصد برسد. او می‌گوید علت عدم بالا رفتن این درصد در سال‌های اخیر، وجود ۵۴۷ خط اتوبوس و ۱۲۸۸ خط تاکسی است که فراگیری آنها برای افرادی که می‌خواهند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند یک چالش بزرگ است:

«در آینده، حمل‌ونقل عمومی بلد دارای قابلیت مرحله‌به‌مرحله خواهد بود؛ دقیقاً مثل زمانی که کاربر با خودروی شخصی در حال مسیریابی است. این ویژگی در حمل‌ونقل عمومی لازم است چون کاربری که برای اولین بار یک مسیر را می‌رود لازم است بداند اکنون در کدام ایستگاه است و چند ایستگاه دیگر باید پیاده شود.»

همانطور که کاربران بلد در زمان سفر با خودرو، گزارش‌هایی مانند تصادف یا حضور پلیس را می‌دهند، بلد در حمل‌ونقل عمومی هم می‌خواهد از جمع‌سپاری کاربران استفاده کند. به این شکل، کاربران می‌توانند گزارش‌ دهند که یک خط تاکسی، مترو یا فضای اتوبوس چقدر شلوغ یا خلوت است. مدیر محصول حمل‌ونقل عمومی می‌گوید مهم ترین چیزی که می تواند شهر را خلوت کند، حمل و نقل عمومی است.

به گفته رازقی، پیشنهاد ارائه دوچرخه‌های اشتراکی یا تاکسی‌های اینترنتی هم در آینده به بلد اضافه خواهد شد. 

سه پرسش از مدیرعامل هزاردستان

در بخش پرسش‌وپاسخ، حسام آرمندهی هم بنیان‌گذار کافه بازار، دیوار و بلد به سه سوال دیجیاتو پاسخ داد. او در پاسخ به سوال اول مبنی بر اینکه بلد اکنون با خرید نقشه، به جای استفاده از OSM، صرفاً ایران را روی نقشه نمایش می‌دهد و آیا این استراتژی درستی است یا خیر، گفت:

«خیلی زود خارج از ایران را شروع می‌کنیم. ابتدا جاهایی که ایرانی‌ها زیاد مراجعه می‌کنند را به نقشه اضافه می‌کنیم. ولی نقشه یک چیز بومی است. شاید در لندن سیتی‌مپر بهتر کار کند یا در کالیفرنیا، اپل مپس بهتر باشد. علت حضور ما در حوزه نقشه این بود که شناخت ما از نیازهای بازار ایران می‌تواند به ما کمک کند. اطلاع ندارم که نقشه‌ای موفق در همه دنیا کار کند. در سفرهای خارجی‌ام، برای هر شهر به دنبال راهکار جداگانه‌ای هستم. یاندکس مپ در روسیه حضوری قوی دارد و در چین ۳ شرکت فعالند که به مراتب راهکارهای بهتری از نسخه‌های بین‌المللی می‌دهند. اینکه بخواهیم تمرکزمان را روی کل دنیا ببریم هم کارمان را سخت می‌کند و هم تجربه نشان می‌دهد که ممکن است نشدنی باشد.»

سوال بعدی از آرمندهی در رابطه با اتهام به این شرکت مبنی بر انحصارطلبی و مواردی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود بود. برای مثال کافه بازار در عید گذشته گفته بود که توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها تا ۲۵ اسفند فرصت ارائه آپدیت دارند و اگرچه پنل تا ۲۷ اسفند باز است اما شاید اپلیکیشن منتشر نشود. این در حالیست که مسیریاب بلد در ۲۹ اسفند آپدیتش را ارائه داد. نکته دیگری که درباره انحصار مطرح می‌شود، مربوط به ابتدای کار بلد و ارسال پوش نوتیفیکیشن از سوی کافه بازار برای معرفی بلد به کاربران بوده است. آرمندهی در پاسخ به دیجیاتو درباره همین مسئله که آیا کافه بازار رفتار متناسبی با بلد و سایر اپلیکیشن‌های بومی این حوزه دارد، می‌گوید:

«در زمینه آپدیت، درست است که ما تا ۲۵ اسفند تاریخ گذاشتیم. اما کافه بازار برخلاف برخی استورهای دیگر یک فرآیند بررسی دارد و این فرآیند در سایر اپ استورهای بزرگ هم وجود دارد. برای مثال در اپل هم نمی‌توان در دوران تعطیلات کریسمس اپلیکیشن ارائه داد. دلیلش این است که پروسه انسانی بررسی اپلیکیشن‌ها در زمان تعطیلات قابل انجام نیست. اما ما همیشه مشتری‌های اکانت داریم که تعدادشان کم نیست. این مشتری‌ها کاربر بالا دارند و ممکن است در تعطیلات نیاز به بروز رسانی داشته باشند که تاثیر بالایی دارد. برای مثال شاید اگر ما اپ را منتشر نکنیم خسارت به کاربران کافه بازار و همان اپلیکیشن وارد شود. پس این پروسه را برای همه داریم که در ایام تعطیلات با مسئولی که در کافه بازار دارند، تماس بگیرند تا بتوانند آپدیت بدهند. این یک رویه عادی است. البته این ویژگی در اختیار همه توسعه دهندگان نیست ولی درباره مشتریانی که اکانت تعریف شده‌اند، این ویژگی وجود دارد و بلد هم به دلیل تعداد بالای کاربرانش، یکی از همین اکانت‌ها بوده است.»

آرمندهی همچنین درباره پوش نوتیفیکیشن، می‌گوید ارسال آن برای سایر اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها اتفاق افتاده است: «این مسئله در حوزه بازی‌ها مرسوم بوده است. نقش کافه بازار معرفی اپلیکیشن‌هاست. در موارد متعددی، از این امکان برای معرفی اپ‌ها به شکل هدفمند (برای کاربرانی که شاید این موضوع برای آنها جذاب باشد) استفاده کرده‌ایم. روی نرخ استفاده به بازدید (کانورژن ریت) بسیار حساس هستیم و پوش نوتیفیکیشن، ابزاری است که مکرر استفاده شده، اما چون یک مورد برای خودمان استفاده شد حساسیت بیشتری ایجاد کرده است.»

او در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر برنامه بلد جهت آغاز درآمدزایی از نقشه، می‌گوید که در حال حاضر چنین برنامه‌ای وجود ندارد: «ما برنامه کوتاه مدت برای درآمدزایی نداریم و این روند را در گذشته هم طی کرده‌ایم. برای مثال در کافه بازار یا دیوار تا سال‌ها به سراغ درآمدزایی نرفتند. اما مطمئن هستیم وقتی این اپلیکیشن هم به ۲۰ میلیون کاربر برسد، آن زمان می‌شود راه‌هایی که آزاردهنده نباشد و باعث جذب درآمد شود را پیدا کرد. هرچند در تمام دنیا هم بحث درآمدزایی از نقشه در حال تجربه شدن است؛ تبلیغات مکان محور یا همکاری با ارگان‌های دولتی، تاکسی‌های اینترنتی یا دوچرخه‌های اشتراکی امکاناتی هستند که برای درآمدزایی وجود دارند اما در کوتاه مدت برنامه‌ای نداریم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • مجید
    مجید | ۲۷ شهریور ۱۳۹۸

    من نشان رو ترجیح میدم!

  • MATELF
    MATELF | ۲۷ شهریور ۱۳۹۸

    خودشو ب درو دیوار میزنه هنوزم نشان از بلد بهتره

  • isaac
    isaac | ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

    کافه بازار عالیه بدون توی بوق و کرنا کردن داره کارای مهمی می کنه لااقل بجای غر زدن یک حرکتی زدند بر خلاف بسیاری از ما
    در مورد بلد هم بنظرم UI خوبی نداره بنظرم باید یک تجدید نظر در این‌باره بکنه

مطالب پیشنهادی