ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

conti-190904-9216-02
خودرو

قابلیت تنظیم فشار باد لحظه ای تایرها ایده کانتیننتال برای کاهش مصرف سوخت

تایرها در مقایسه با دیگر اجزای یک خودرو ساده تر و کم اهمیت تر به نظر می رسند، اما در اصل اینگونه نبوده و به دلیل ایجاد ارتباط بین وسیله نقلیه و سطح مسیر می ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

تایرها در مقایسه با دیگر اجزای یک خودرو ساده تر و کم اهمیت تر به نظر می رسند، اما در اصل اینگونه نبوده و به دلیل ایجاد ارتباط بین وسیله نقلیه و سطح مسیر می توانند نقشی تعیین کننده در عملکرد خودرو داشته باشند.

در گذشته تایرها دارای ساختاری ساده بودند، اما نمونه های کنونی بسیار پیشرفته تر بوده و در طراحی آنها فاکتورهای بیشتری مد نظر قرار می گیرند. مصرف سوخت جزو این فاکتورها است که اخیرا توجه ویژه ای به آن می شود.

نتایج برخی تحقیقات حکایت از آن دارد که کم بودن باد تایرها به اندازه 7.5psi تا 2.8 درصد مصرف سوخت را تحت تاثیر قرار دهد. در کنار این مساله، گفته می شود باد لاستیک حدود 25 درصد از اتومبیل های حاضر در سطح خیابان ها به درستی تنظیم نشده است.

برای مقابله با این مشکل کمپانی آلمانی کانتیننتال اخیرا از تایرهایی مدرن و آینده نگرانه در نمایشگاه خودروی فرانکفورت پرده برداری کرده است. این تایرها به طور هوشمند طراحی شده و با استفاده از تجهیزات الکترونیکی می توانند فشار باد خود را بسته به شرایط به صورت لحظه ای تنظیم کنند.

conti-190904-9228-01

به منظور بهبود میزان مصرف سوخت، تایرهای ابداعی کانتیننتال فاکتورهای گوناگونی چون عمق عاج، پیوستگی سطح تایر و فشار باد را مدام کنترل می کنند. ژرمن ها از تکنولوژی به کار رفته در این تایرها با نام اختصاری C.A.R.E. یاد می کنند. حروف موجود به ترتیب از کلمات Connected (متصل)، Autonomous (خودکار)، Reliable (قابل اعتماد) و Electrified (برقی) برگرفته شده اند.

conti-190904-9245-01-1800x1800

سیستم پیچیده ای که مهندسین کانتیننتال طراحی کرده اند، علاوه بر کنترل و حفظ فشار باد تایرها در محدوده مناسب، توانایی گزارش داده های ضروری را نیز دارد. تنظیم فشار باد تایرها از طریق یک پمپ که در چرخ تعبیه شده، امکانپذیر می شود. این پمپ دارای ویژگی گریز از مرکز بوده و از نیروی چرخش چرخ برای افزایش فشار باد تایرها کمک می گیرد.

conti-190904-9252-01-1800x1800

شرکت کانتیننتال معتقد است تکنولوژی تایرهای متصل می تواند نقشی مثبت در بهبود مصرف سوخت و کاهش میزان دی اکسید کربن آزاد شده در جو ایفا کند. بد نیست اشاره کنیم سیستم ابداعی کانتیننتال در عصر اتومبیل های خودران نیز می تواند بسیار مفید باشد، چرا که در نبود راننده این سیستم با کنترل سلامتی تایرها ایمنی عبور و مرور را ارتقا بخشیده و از میزان آلایندگی آنها هم می کاهد.

به غیر از موارد یاد شده، تایرهای جدید کانتیننتال در همکاری با تکنولوژی PressureBoost می توانند سریع تر فشار باد خود را تنظیم کرده و در زمانی کوتاه تر خودرو را برای بهترین عملکرد در سناریوهای گوناگون آماده کنند.

conti-190904-9287-01-1800x1800

در صورت عملی شدن تکنولوژی کانتیننتال، تایرها به یک جزء فعال از خودرو تبدیل شده و قابلیت تطبیق پذیری با شرایط مختلف را پیدا خواهند کرد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی